Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AfTech54
Tack igen för infot!

Ang jordpunkter. Tack bra att veta, vad dom är till för! Någonting verkar dessutom sitta på kablarna (en tjockare del), vad är det?
Jag har för mig att den högra jordpunkten bakom strålkastaren jordar hjälpreläet för spridarna, men det kanske jag fått om bakfoten??
Ang flöde, OK men nu lossade jag tryckledningen dvs rent flöde från regulatorn dvs utan "mottryck". Tack i alla fall för informationen, 65L/h är närmare 1.2 liter i minuten och ca 3dl på 15 sek och det kom det inte. Men som sagt nu ropar jag inte hej ...

Jag återkommer om resultatet efter pumpbyte senast inom en vecka, Lill-Golfen får stå nu så testar vi Bettan lite extra.

//Roger
av NilsO
Kärt relä har många namn: radioavstörningsreläet som jag nämnde är samma relä som hjälpreläet, spridarreläet etc. Alltså det svarta reläet framme i motorrummet. Manöverspolen jordas vid strålkastaren, det stämmer.

Byter man pump ska man nog också kosta på sig att byta bränslefiltret under bilen om du inte gjort det redan. Förutom nytt filter behövs tre nya kopparbrickor (tätningar) som inte brukar ingå men finns på Volvo (och på många andra ställen).

Att byta pumpen är ju bland det otrevligaste man kan göra på dessa! Grattis till att det är över :)
av AfTech54
Filtret bytte jag en månad tidigare, ca 75-100 mil sedan, så det får duga. Jag har inte bytt pump på någon bil tidigare, lite drygt när det var första gången. Skönt att slippa doppa händerna i bensinen, det gruvade jag mig mest för. Tog ca 1 timma att få ut den och 20 - 30 minuter att sätta tillbaka den. Ca 30 minuter att byta ut pumpen på armaturen. En halvtimma gick åt till att ta bort och sätta dit klädsel. Trångt var det så såriga händer och handleder fick jag på köpet. Det var som att mekka med en gammal J35:a (Draken) :-)
Provstartade idag, gick igång på någon sekund - så det skiljer sig från förra gången när jag också trodde att problemet var löst.

Jag är tacksam för alla tips jag fått. Om jag är i mål, så rent ekonomiskt så har jag bytt varvtalsgivare och regulator i onödan ca 1500:-, men det blir lärpengar och sen har det säkert kostat minst lika mycket att lämna in den. Så jag är nöjd, men jag hade kunna gjort det bättre!!

Roger
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]