Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
XC60 säljer redan över förväntan sa min försäljare o det var längre leveranstider på XC60 än övriga modeller då passar nog försäljarna på att tjäna någon kr extra när de inte är i behov av att pruta lika mycket
Sen när leveranstiderna går ner om efterfrågan minskar går det nog att få ner priset några % till. Men just nu köper ju folk XC60 ändå eftersom de vill ha senaste faceliften
o nyaste motorn o betalar för det
Det kommer även upp ett meddelande på Volvos bygg din bil om man bygger en XC60 att det är hög efterfrågan just nu med längre leverans som följd
av PFA
Jag får inte det meddelandet på appen....(?)

Trist att läget är så här när man nu äntligen ska beställa :(
av s6025t
Ja bygg din bil på vanlig pc är nog mer detaljerad o uppdaterad än vad appen är det står även att de reserverar sig för sortimentförändringar
Det är ju oftast tillgång o efterfrågan som styr priset det är ju likadant med hemelektronik o mobiltelefoner oxå folk köar för att va först med det senaste o betalar ett högre pris
Ta o jämför XC70 o XC60 t.ex de har rätt likvärdigt grundpris men nu går det att få en XC70 med AWD o vinterhjul på köpet t.ex så slutpriset på XC70:n är säkert minst 50000kr billigare än en likvärdigt utrustad XC60 med alla rabatter o erbjudande Volvo har på XC70 just nu o det är efterfrågan som styr
av Primus
Vad ligger Volvos "normala" leveranstider på nu? 6-8 veckor? Antar att nya D4 får hög efterfrågan under en period.
av s6025t
En XC60 var det preliminär leverans på i januari/februari sa säljaren när jag pratade med honom för några veckor sedan övriga modeller kring jul
av PFA
VEA höjs till skyarna i senaste numret av TV (21/2013). Mer om D4 i nästa nummer.
av perhall
Man kan ju också se det på följande sätt:
- Trots att Saab är borta har Volvo bara 19 procent av marknaden - har alltid legat mellan 20 och 22 procent tidigare (sedan typ 1981)
- VEA-motorerna är betydligt billigare att tillverka än de gamla (kostade visserligen att utveckla, men de gamla skulle inte funka i längden)
- BMW och Merca samt i viss mån VW och Audi är 15 procent billigare än för fyra år sen

Därför tror jag inte på att höja priserna, om ett tag måste de sänka igen...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror som PH, priset kommer gå ner när första buzzen för nya motorn börjar lägga sig. :)

Att Volvo har mindre andel nu beror ju också på att utbudet blivit rätt mycket större.. Ungefär som att tittarsiffrorna på SVT sjunkit ganska drastiskt sen 90-talet. :)
av Primus
perhall skrev:Man kan ju också se det på följande sätt:
- Trots att Saab är borta har Volvo bara 19 procent av marknaden - har alltid legat mellan 20 och 22 procent tidigare (sedan typ 1981)
- VEA-motorerna är betydligt billigare att tillverka än de gamla (kostade visserligen att utveckla, men de gamla skulle inte funka i längden)
- BMW och Merca samt i viss mån VW och Audi är 15 procent billigare än för fyra år sen

Därför tror jag inte på att höja priserna, om ett tag måste de sänka igen...
PH
Instämmer!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 31

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]