Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det värt slantarna flr Business Pro med navigator?
Vad är för- och nackdelar med den inbyggda navigatorn?

Är egentligen nöjd med Navigon som jag har i mobilen. Mitt intryck från Volvos system är att det känns föråldrat det lilla jag sett och provat.
Några frågor:
Är uppdateringarna dyra efter de 2 fria?
Är det fortfarande DVD-baserat?
Kommer Sensus Connected att förbättra systemet på något sätt?
Finns fartkamerorna i systemet?
Är det röststyrt?

Vad är era erfarenheter?
För mig är det självklart att ha inbyggd navigator. Tycker det är apfult med lösa grejer hängande i bilen och dessutom är ju systemet helt integrerat, dvs. man hoppar fritt mellan navi, telefon, blåtandsmusik etc. Men det är många som tycker annorlunda.

När GPS:en uppdaterades i samband med Sensus trodde jag att skillnaden skulle vara påtaglig. Men icke. Denna GPS är knappast bättre än den jag hade i min första V70II, en MY08 uttagen 07. Så särskilt modern eller bra är den inte. Fast väldigt billig jämfört med BMW och Audi som erbjuder alternativet liten GPS med skärm och ful grafik (dvs. Volvo-nivå) för 18-19000 eller stor GPS för 27-30 000 med Google Maps (Audi). Kör den stora i BMW:n (Navi Professional), den är fantastisk men priset är ju 3 x Volvo-GPS:en...
PH
Utöver röststyrning, hur ställer man in navin? Direkt på skärmen? Annars tycker jag det "gamla" reglaget bakom ratten var helt suveränt.
Ytterligare en fråga. Jag blir lite osäker på RTI, Conected toch, Navi till Conected touch och Sensus Connected Touch.
- Är Conected Touch det samma som Sensus Connected Touch?
- Om man "bara" väljer RTI är det en annan navigator än Conected Touch och Navi till Conected Touch?
Sensus Connected är inte samma som Connected touch. Om sedan CT innebär en annan nav vet jag inte, men när man läser om det så får man den uppfattningen. Däremot tycker jag priset för CT är omotiverat då man har allt bättre och uppdaterat i sin mobil vad det gäller hela utbudet. CT och SC(?) kräver dessutom datauppkoppling så antingen ett abonnemang i bilen eller dela ut från mobilen. SC kommer ingå för bilar byggda efter v46 sa min bilhandlare. Någon som hört annat?
av stavas
mange69 skrev:Sensus Connected är inte samma som Connected touch. Om sedan CT innebär en annan nav vet jag inte, men när man läser om det så får man den uppfattningen. Däremot tycker jag priset för CT är omotiverat då man har allt bättre och uppdaterat i sin mobil vad det gäller hela utbudet. CT och SC(?) kräver dessutom datauppkoppling så antingen ett abonnemang i bilen eller dela ut från mobilen. SC kommer ingå för bilar byggda efter v46 sa min bilhandlare. Någon som hört annat?
"Byggda efter v46", innebär det just byggda, eller beställda? Jag la min beställning i fredags, och vill ju verkligen ha nya SC... :(

Angående att man har "allt bättre och mer uppdaterat i telefonen" när det gäller CT, stämmer det? Röststyrningen av Spotify är ju inte dum? Om man även kryssar i navigeringen, så kan man ju skippa Volvo egna, och då är den egentligen inte så dyr. iGO ser ju mycket trevligare ut också, och du har direkt integrering med Google Maps och Roadtrip.

Hur resonerar ni andra? Jag har valt Connected Touch, men kan fortfarande ändra i min order. *suck*... Choices, choices, choices....
Användarvisningsbild
av Frode60
stavas skrev:
mange69 skrev:Sensus Connected är inte samma som Connected touch. Om sedan CT innebär en annan nav vet jag inte, men när man läser om det så får man den uppfattningen. Däremot tycker jag priset för CT är omotiverat då man har allt bättre och uppdaterat i sin mobil vad det gäller hela utbudet. CT och SC(?) kräver dessutom datauppkoppling så antingen ett abonnemang i bilen eller dela ut från mobilen. SC kommer ingå för bilar byggda efter v46 sa min bilhandlare. Någon som hört annat?
"Byggda efter v46", innebär det just byggda, eller beställda? Jag la min beställning i fredags, och vill ju verkligen ha nya SC... :(

Angående att man har "allt bättre och mer uppdaterat i telefonen" när det gäller CT, stämmer det? Röststyrningen av Spotify är ju inte dum? Om man även kryssar i navigeringen, så kan man ju skippa Volvo egna, och då är den egentligen inte så dyr. iGO ser ju mycket trevligare ut också, och du har direkt integrering med Google Maps och Roadtrip.

Hur resonerar ni andra? Jag har valt Connected Touch, men kan fortfarande ändra i min order. *suck*... Choices, choices, choices....

Jeg har valgt Connected Touch og ikke RTI når jeg skal hente min nye XC 60 2014 til uken. Igo (CT) er bedre og raskere enn RTI. Dem må montere
Connected Touch hos forhandleren. :)
Ni som valt CT, hur har ni löst det med datatrafik för systemet? Abonnemang i bilen eller dela ut Wifi från mobilen?
Går det att kombinera något om man redan har VOC i bilen?
Kan man ladda ner kartorna i förväg till CT så man slipper streama ner kartunderlaget till CT vid navigering?
av stavas
mange69 skrev:Ni som valt CT, hur har ni löst det med datatrafik för systemet? Abonnemang i bilen eller dela ut Wifi från mobilen?
Går det att kombinera något om man redan har VOC i bilen?
Kan man ladda ner kartorna i förväg till CT så man slipper streama ner kartunderlaget till CT vid navigering?
Kartorna ligger på ett sd-kort, så det krävs inget internetuppkoppling för att navigera med iGO.

När jag får min bil, köper jag en 4g-dongel, och sätter i mitt tvillingkort.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]