Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Du har ju inget att komma med! Bara dina dåligt underbyggda åsikter. Du får folk att inte tro på att de har en laglig rätt att protestera mot felaktigheter hos handlare.

Jag har ett ärende aktivt hos ARN och har vid 2 tillfällen blivit kontaktad för kompletteringar och för att få svara på säljarens motsvar. Jag tycker det funkar bäldigt bra och är väldigt seriöst. Jag är inte säker på att vinna men säker på att svaret representerar den rätt jag har som konsument. Har du några som helst erfarenheter av konsumenträtt? Om inte ber jag dig sluta, du har sagt vad du tycker, men har inga grunder för påståendena. Har du några konkreta erfarenheter så dela gärna med dig.. då kanske vi kan förså din ilska mot ARN och "systemet".
Användarvisningsbild
av bem
Det är nog ingen höjdare att hamna på "svarta listan" heller för en bilhandlare.
Jag skulle aldrig köpa en bil av en handlare på svarta listan. Så för mig skulle det ha effekt om en handlare inte följde ARN's utslag (om bilhandlaren får fel och skall rätta sig mot konsumenten men struntar i det).
http://www.radron.se/svarta-listan/

/Bo
Mysvargen2013 skrev:Hej!

Jag har en Volvo V70 årsmodell 2011, 2.0l bensin/etanol. Bilen ville inte starta och jag lämnade in den till Volvo. I dag ringer de och säger att det är hål i bränslepumpen. Jag undrar hur det är möjligt att en 2 år gammal bil som åkt 4000 mil har hål i bränslepumpen. De påstår att det skulle kosta 15 000kr att reparera och att försäkringsbolaget skulle kunna stå för 60% av kostnaden och resten får jag lägga ut. Vad kan jag göra? Hur går jag vidare? Eller är det bara att gilla läget och betala?

Tacksam för alla svar

//

Hur länge har du ägt bilen ?
Om du köpte den ny mao är den första och enda ägarenoch inte är över 3 år så gäller konsumentköplagen i ett fall som detta

Ditt försäkringsbolag skall ta hela kostnaden för en reparation inte en % sats
Vilket försäkringsbolag är det du har?
Har aldrig fått detta svar från ett försäkringsbolag och jag har haft kontakt med många av dom som finns

//Gooose
Användarvisningsbild
av joel80
Nej nej nej Gooose! Rör inte till det nu.. Konsumentköplagen (med 3 års reklamationsrätt) gäller oavsett om man är förste eller sjuttonde ägaren så länge man köper från ett företag. Det som konsumentköplagen täcker ska bilfirman stå för! Inte försäkringsbolaget.. dom har inget med en reklamation att göra.
(Jag tycker det är konstigt att säljaren har dragit in försäkringsbolaget och att dom hått med på 60%.. vad är det som bilfirman menar ska ha hänt med bilen som någon försäkring täcker?)

Garantier är något handlarna själva ger.. där finns det vissa som följer med bilen och andra som är personliga för köparen.
Japp Joel80 helt rätt ang reklamationsrätten
Men då man inte har alla fakta i fallet så blir det mycket spekulationer fram o tillbaka

Om han inte är förste ägaren så är det den handlare/säljaren han köpt bilen av som står för reklamationskostnaden
Men är han först ägaren så står tillverkaren/volvo för reklamationskostnaden (om bilen är under 3 år)
Sedan att försäkringen ersätter med 60% ?????

Det låter som om alla kort inte finns på bordet..

För övrigt så kan en 2011 vara mellan 3år o 4 mån till 2 år o 4 mån eller yngre beroende på ny leverans

Dags för TS att fylla i med lite uppgifter som saknas

//Gooose
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med.. med lite fler uppgifter från TS blir det mindre spekulationer.
Användarvisningsbild
av Vojje
joel80 skrev: Du verkar vara en riktigt otrevlig typ.
kanske dax att tagga ner lite.

Klart att svarande får lämna svaromål. Fattas bara annat. Saknas bevis (t.ex. kvitto eller annat) till det man påstår kan nämnden ha vänligheten att påminna om komplettering av bristfälligt underlag. Som i ditt fall.
Att inte gå i svaromål på en stämning eller anmälan till ARN får till följd att man automatiskt förlorar. Förutsatt att anmälan/stämning är någorlunda trovärdig. I tinget kallas det tredskodom. Vad ARN kallar det, det vet i f-n. Det betyder alltså inte att kärande har "rätt".
Återkom när du förstår detta :roll:
Nu vet jag inte vilket försäkringsbolag TS har men om man kikar på Volvia så täcker maskinskadan bränslepumpen och självrisken varierar:

Självrisker
Konsument personbil
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil ärsjälvrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000 – 8 000 mil ärsjälvrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000 – 10 000 mil ärsjälvrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000 – 12 000 mil ärsjälvrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts mer än 12 000 mil ärsjälvrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr.

Och i TS fall med 4000mil kommer man ju inte upp i några 40%, jag får det till att det kostar honom i värsta fall 2000SEK, om han nu har Volvia.
Användarvisningsbild
av FWH
Jag fick byta bränslepump på min 2,5 FT 2011.

Var straxt före 2 år och vid ca 4500 mil om jag minns rätt.
Gick alltså på garanti för min del.

Vet dock inte om det var hål i pumpen.

Håller inte pumparna för E85?
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:
joel80 skrev: Du verkar vara en riktigt otrevlig typ.
kanske dax att tagga ner lite.
Det där var inte riktat till dig och jag bad om ursäkt om personen tog illa upp, det var dumt skrivet.
Klart att svarande får lämna svaromål. Fattas bara annat. Saknas bevis (t.ex. kvitto eller annat) till det man påstår kan nämnden ha vänligheten att påminna om komplettering av bristfälligt underlag. Som i ditt fall.
Nu gör du så där igen, förutsätter saker du inte har en susning om. Jag behövde inte skicka in kompletteringar p.g.a bristfälligt underlag, de hade frågor som gällde information som säljaren lämnade där jag också fick ge min syn på det dom säger.
Att inte gå i svaromål på en stämning eller anmälan till ARN får till följd att man automatiskt förlorar. Förutsatt att anmälan/stämning är någorlunda trovärdig. I tinget kallas det tredskodom. Vad ARN kallar det, det vet i f-n. Det betyder alltså inte att kärande har "rätt".
Återkom när du förstår detta :roll:
Du för resonemang på ett riktigt uselt sätt där du istället för att föra fram ny fakta försöker trycka ner folk. Lite bulliestil.
Jag behöver inte ha koll på hur en tredskodom fungerar för att ha koll på ARN och hur det fungerar.

Du har fortfarande inte svarat på varför du är så negativ till ARN. Är du lika negativ till andra myndigheter och institutioner?
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]