Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ur dom nya F1 1.6l motorerna tar dom ju ut ca 700hk trots att dom har mer restriktioner än 1.6l att hålla sig till. Målet med dom motorerna är iofs "bara" att dom ska hålla 4000km :D
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc skrev:Tja Bem Har just slagit till på en MY12 D3 med extra allt: :-)
Grattis!
Har du hämtat den än och kört med den nåt än? D3 163 hk 5 cyl - det blir mumma med lite mer drag i än DRIVe 4cyl på 115 hk.
Köpt av handlare antar jag - Volvohandlare eller fristående bilhandlare?
En Summum eller?
Har den VOC, Volvo On Call?

/Bo
Användarvisningsbild
av xerent
Läderklädsel och dieselvärmare är kung. Sen skadar inte skapligt med hästkrafter. Lätt värt att betala mer för.

Hjälpaggregatremmen blev bytt på min bil för övrigt. Servad på Bilia och sedan Bilbolaget.
Användarvisningsbild
av bem
xerent,
Ja dieselvärmare är jag nyfiken på då jag aldrig haft en dieselbil förr och (halv)skinn klädsel gillar jag (dock inte helskinn för min del). Blir DRIVe 1.6D 115 hk diesel för min del det har jag bestämt mig för nu men visst hade fler hk varit kul att ha. Jag får tuffa fram med 115 hk det får duga och förhoppningvis ler plånboken lite mer i alla fall. Det där remmarna skall jag vara supernoga med så man inte åker på följdskada på kamrem med åtföljande risk för motorras.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Har hittat några V70 II DRIVe 2012 med Momentum paket m m (med manuell växellåda) som jag är intresserad av nu.
Synpunkter på t ex denna - vad kan vara rimligt pris om man köper av Volvohandlare?

Hitta några gamla prislistor på nätet på V70 2012 och listpriset på V70 DRIVe 2012 låg då på 284 000kr, Momentumpaketet på 15000 kr, metallic 7000 kr, Teknikpaket med High performance multimedia audio 8000 kr, Digital TV funktion 5500 kr, Klimatpaket(Volvo On Call+Tidur till dieselvärmare) 9900 kr, dragkrok 8000 kr inkl montage dvs tot ca 337 tusen kr (allt detta har bilen nedan).

- Bilen är 1,5 år gammal (i bruk 2012-03-xx)
- Är en f d leasingbil
- Ca 3000 mil på mätaren
- Metallic
- Momentumpaket
- Teknikpaket (tror jag det kallas) med High Performance "Multimedia" audiosystem med 8 högt, förstärkare 4x40W, USB ingång, MP3 på DVD, fjärrkontroll för multimedia, 7" display, Bluetooth handsfree tror jag ingår i detta paket eller Momentum (vet ej vad som ingår mer i Teknikpaket)
- Digital TV funktion
- Volvo On Call
- Tidur för dieselvärmaren
(tror de två ovan ligger i "Klimatpaket"?)
- Parkeringshjälp bak (ingår i Momentumpaket)
- Dragkrok

Tillverkad 2012-03
Skatt 1182 kr/år efter den 5 åriga skattebefirielsen

Vad är vettigast - pruta på bilen eller försöka få med så mycket utrustning som möjligt?
Mig spelar det egentligen ingen roll då jag är intresserad av slutsumman inkl det jag behöver extra (se nedan).
Volvohandlare som säljer just detta exemplet. När jag förr köpt splitter nya Volvo V70 (1997 och 2001) så fick jag 8% rabatt av Volvohandlaren.
Har ingen koll på rimliga rabatter på nästan nya begagnade hos Volvohandlare. Kommer inte dragande med min gamla V70 så inget i inbyte.
Under alla förhållanden måste jag ha
- nya vinterhjul (på alufälg Oden helst som det är på sommarhjulen),
- jag vill ha elektrisk motorvärmare+grenkontakt+batteriladdare (jo vill ha det fastän det är dieselvärmare i bilen),
- skyddsgaller,
- stänkskydd fram+bak).
Låt säga ovanstående kostar 20 tusen kr enligt listpris, vad betalar volvohandlaren för det - 50% dvs 10 tusen? Nån som vet? Då har man "prutat" 10 istället för 20 tusen i realiteten. Har läst här på forumet att köpare (med ramavtal visserligen) kan ha 30% rabatt på tillbehör (nån hade fått 41% rabatt på tillbehör vid nyköp men nog ovanligt) och skall handlaren tjäna nåt så kanske de betalar 50-60% av vad tillbehöret har enl listpris?

Kollade för skojs skull att knappa in regnr på bilpriser.se med val Momentum (ABL ingår i Momentum 2012), dragkrok, metallic och miltal och där föreslogs begpris hos handlare till 216 tusen och vid privatköp mellan 192-204 tusen kr (12,5-5,9% lägre).
Enligt "Nybilsanalys" för år 2012 tappar en V70 DRIVe 2012 48,4% i värde efter 3 år (vid 2000 mil/år körsträcka). Såvitt jag vet är värdeminskningen lite brantare första året, så en 1,5 år gammal V70 DRIVe kanske har tappat lite mer än ca 24,2% (48,4%/2)? Nån som vet hur värdeminskningskurvan ser ut på en V70 år 1 och 2?

Nån som vet om det är med reservhjul i en sån V70 eller måste man köpa till det själv, tempaspare heter det väl som man kan ha, det finns väl plats för det under golvet bak va? Som jag fattat det följer det med bara en lagningssats i nyare Volvo, inget tempaspare mindre reservhjul som standard? En lagningssats låter i mina öron lite halvdant men jag kan ju ha fel, vill inte linka hem med "lagat" däck, vill helst rulla hem på ett "reservhjul" om det blir punka.

Till sist, om det är en handlare som har flera försäljningsställen runt om i landet och bilen man är intressead av är typ 50 mil ifrån mig men det företaget har handlare bara 20 mil från mig är det då rimligt att man kan få hämta bilen hos närmaste handlaren? Eller är jag helt orealistisk när jag tänker så?

/Bo
Senast redigerad av 10 bem, redigerad totalt 0 gång.
av mattish
Verkar vara en fin bil du hittat..

Ang. reservhjulet så ingår det inget. Det är lagningssats och kompressor i den. Man lagar och pumpar upp och fortsätter i den takt man gjorde innan punkan, iaf så länge det är en punka som går att laga. Dock ringer man hellre till Volvo assistans och får hjälp med att ta bilen till verkstad där dom fixar läckan. Dock värdelös om man inte har tid.

Domkraft, hjulnyckel och reservhjul är det du behöver. Köp det på skroten, där är det billigaste!
Användarvisningsbild
av bem
mattish,
OK, man behöver köpa domkraft också, se där. Det finns väl "fästpunkter" antar jag på sidan under, strax innanför tröskeln, där man kan fästa domkraften och sen hiva upp hela ena sidan som man kunnat förr på V70 rätt länge? Men jag blir inte förvånad om Volvo krånglat till nån specialare på nyare årgångar.

/Bo
bem skrev:
oldtimersmc skrev:Tja Bem Har just slagit till på en MY12 D3 med extra allt: :-)
Grattis!
Har du hämtat den än och kört med den nåt än? D3 163 hk 5 cyl - det blir mumma med lite mer drag i än DRIVe 4cyl på 115 hk.
Köpt av handlare antar jag - Volvohandlare eller fristående bilhandlare?
En Summum eller?
Har den VOC, Volvo On Call?

/Bo
Hämtar på tisdag.
163hk All utrustning i princip. Gått som direktionsbil på Volvo har gått 5k men är uttagen i skarven april/maj 2012 så en vecka senare så hade det varit en MY13...
Användarvisningsbild
av bem
Blev såld till nån idag den V70 DRIVe 2012 Momentum jag sneglat på lite (som jag lista lite längre ner i ett inlägg). Jag var inte så på alerten på den för den låg så jäkla långt från där jag bor, annars skulle den passat mig bra. Jag velar med det här med 24 mån garanti som de flesta handlare har på såpass nya bilar jag är intresserad av, det blir knepigt att nyttja garantin om det skulle behövas när handlarn bor för långt bort. Får se om "stora Volvohandlaren" i vårt län får in nåt lämpligt snart, just nu har de mest V70 DRIVe Kinetic men det är jag inte intreserad av, vill ha Momentum.
Just nu inga andra V70 DRIVe 2012 som intresserar mig på blocket osv. Men det kan ju dyka upp när som helst nåt som passar mig. Kollar av blocket, bytbil, bilweb m fl nästan varje kväll innan läggdags för att se om nåt intressant kommit in. Får ha tålamod.

/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 28

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare