- lör 28 sep 2013, 17:36
#791309
Hej,
Har hittat några V70 II DRIVe 2012 med Momentum paket m m (med manuell växellåda) som jag är intresserad av nu.
Synpunkter på t ex denna - vad kan vara rimligt pris om man köper av Volvohandlare?
Hitta några gamla prislistor på nätet på V70 2012 och listpriset på V70 DRIVe 2012 låg då på 284 000kr, Momentumpaketet på 15000 kr, metallic 7000 kr, Teknikpaket med High performance multimedia audio 8000 kr, Digital TV funktion 5500 kr, Klimatpaket(Volvo On Call+Tidur till dieselvärmare) 9900 kr, dragkrok 8000 kr inkl montage dvs tot ca 337 tusen kr (allt detta har bilen nedan).
- Bilen är 1,5 år gammal (i bruk 2012-03-xx)
- Är en f d leasingbil
- Ca 3000 mil på mätaren
- Metallic
- Momentumpaket
- Teknikpaket (tror jag det kallas) med High Performance "Multimedia" audiosystem med 8 högt, förstärkare 4x40W, USB ingång, MP3 på DVD, fjärrkontroll för multimedia, 7" display, Bluetooth handsfree tror jag ingår i detta paket eller Momentum (vet ej vad som ingår mer i Teknikpaket)
- Digital TV funktion
- Volvo On Call
- Tidur för dieselvärmaren
(tror de två ovan ligger i "Klimatpaket"?)
- Parkeringshjälp bak (ingår i Momentumpaket)
- Dragkrok
Tillverkad 2012-03
Skatt 1182 kr/år efter den 5 åriga skattebefirielsen
Vad är vettigast - pruta på bilen eller försöka få med så mycket utrustning som möjligt?
Mig spelar det egentligen ingen roll då jag är intresserad av slutsumman inkl det jag behöver extra (se nedan).
Volvohandlare som säljer just detta exemplet. När jag förr köpt splitter nya Volvo V70 (1997 och 2001) så fick jag 8% rabatt av Volvohandlaren.
Har ingen koll på rimliga rabatter på nästan nya begagnade hos Volvohandlare. Kommer inte dragande med min gamla V70 så inget i inbyte.
Under alla förhållanden måste jag ha
- nya vinterhjul (på alufälg Oden helst som det är på sommarhjulen),
- jag vill ha elektrisk motorvärmare+grenkontakt+batteriladdare (jo vill ha det fastän det är dieselvärmare i bilen),
- skyddsgaller,
- stänkskydd fram+bak).
Låt säga ovanstående kostar 20 tusen kr enligt listpris, vad betalar volvohandlaren för det - 50% dvs 10 tusen? Nån som vet? Då har man "prutat" 10 istället för 20 tusen i realiteten. Har läst här på forumet att köpare (med ramavtal visserligen) kan ha 30% rabatt på tillbehör (nån hade fått 41% rabatt på tillbehör vid nyköp men nog ovanligt) och skall handlaren tjäna nåt så kanske de betalar 50-60% av vad tillbehöret har enl listpris?
Kollade för skojs skull att knappa in regnr på bilpriser.se med val Momentum (ABL ingår i Momentum 2012), dragkrok, metallic och miltal och där föreslogs begpris hos handlare till 216 tusen och vid privatköp mellan 192-204 tusen kr (12,5-5,9% lägre).
Enligt "Nybilsanalys" för år 2012 tappar en V70 DRIVe 2012 48,4% i värde efter 3 år (vid 2000 mil/år körsträcka). Såvitt jag vet är värdeminskningen lite brantare första året, så en 1,5 år gammal V70 DRIVe kanske har tappat lite mer än ca 24,2% (48,4%/2)? Nån som vet hur värdeminskningskurvan ser ut på en V70 år 1 och 2?
Nån som vet om det är med reservhjul i en sån V70 eller måste man köpa till det själv, tempaspare heter det väl som man kan ha, det finns väl plats för det under golvet bak va? Som jag fattat det följer det med bara en lagningssats i nyare Volvo, inget tempaspare mindre reservhjul som standard? En lagningssats låter i mina öron lite halvdant men jag kan ju ha fel, vill inte linka hem med "lagat" däck, vill helst rulla hem på ett "reservhjul" om det blir punka.
Till sist, om det är en handlare som har flera försäljningsställen runt om i landet och bilen man är intressead av är typ 50 mil ifrån mig men det företaget har handlare bara 20 mil från mig är det då rimligt att man kan få hämta bilen hos närmaste handlaren? Eller är jag helt orealistisk när jag tänker så?
/Bo
Senast redigerad av 10 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.