...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev:Jag förstår inte.. om jag med bil ligger bakom någon som tvättar rutorna tycker jag det bara är bra om jag får en dusch så jag också får lite tvätt.. :)
Hur kan man bli störd av att få spolarvatten på bilen?
(Är man ute och går/cyklar är det en annan sak)
Om det bara var "lite tvätt", så kan jag väl tycka att det vore OK, men detta handlar alltså om betydligt större mängder. Jag har funderat över om det är något lokalt fenomen för att det är populärt med rondeller här. Men det verkar inte vara något lokalt fenomen, eftersom llesrof också känner till det.

Men du har i princip rätt: jag borde se detta som en möjlighet!! Kanske kan jag få ner mitt spolarvätskekonto till noll nu med rätt körstil :D , nu när llesrof har berättat hur det fungerar:
llesrof skrev:
Allinug skrev: Så du gör alltså detta med flit !?!
Ja, det är ju knappast oavsiktligt jag tvättar rutan både två och tre gånger när någon j-vla ADHD-bilist lägger sig i röven på mig. Det fungerar rätt bra. De flesta lättar på gasen då. Bättre och säkrare än att bromsa.

Jag har helt ärligt aldrig någonsin förlorat sikten ens en gnutta bara för att någon framför mig i en kö spolat rutan. Jag har självklart råkat ut för det ibland men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara störande på något vis. Men det är klart, här i trakten använder vi vatten blandat med så kallad spolarvätska (det blir en helt klar och lättflyktig vätska som torkar snabbt och som inte kladdar det minsta) till att spola rutorna med och inte beck, tjära eller spillolja.
Ja, jag är glad över att det inte är olja :D !
Användarvisningsbild
av vetten
Det där med olja är ju en ide :twisted: Om man monterar ett extra munstycke som sprutar rakt bakåt vid bakre torkaren och sen har en egen ledning och strömbrytare till den och som man sen låter ha en egen behållare som typ sprutar diesel rakt bakåt :-O)
Användarvisningsbild
av joel80
Sen måste man ha nått system som tänder eld på dieselspåret också! :D
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag tror att det räcker med diesel. Den är fet nog för att det ska bli kladdigt på idiotens vindruta och han måste backa av och flöda spolarna ordentligt för att tvätta rent.
Annars kanske motorolja kan fungera. Rent teoretiskt skulle ju min motor kunna läcka lite olja till avgassystemet och stänka ut där bak. Under förutsättning att bilen bakom inte ser strålen från spolarmunstycket.
av llesrof
Jag har många gånger lekt med tanken att ha någon anordning som sprutar ut något kladd på de där rövplåstren som inte begriper att hålla avstånd. Tänk vad gött att spraya lite svavelsyra på någon hetsporre i en ful Hova-stylad gammal Volvo 850 som ligger bakom en och hetsar!
Användarvisningsbild
av Allinug
Värst vad ni ska köra med tungt artilleri :wink:
Det skulle fungera minst lika bra med diskmedel! Ett litet spray på rätt ställe och offret drar igång spolning och torkarna och kommer att ha fullt upp med att få bort allt skum. Och det bästa av allt är ju att man själv vore helt oskyldig till skummandet :twisted:
Användarvisningsbild
av Perc
Mina lyktspolare fyrar av var femte gång jag spolar vindrutan, om halvljuset är på. Det går åt ungefär en hink varje gång. Det mesta studsar av strålkastarna och träffar den som ligger bakom.

Rent teoretiskt så kan man säkert anta att det skulle fungera bra mot mopedister som ligger idiotnära i stadstrafik. Hrm.
av llesrof
Ja, mopedister. De uppvisar förvånansvärt ofta prov på dåligd omdöme genom att ligga precis i arslet pä en inne i stan. Gärna i rusningstrafik där man riskerar att behöva tvärnita när som helst. Fast det blur väl så när deras enda erfarenhet och övning på fordon är en trehjuling några år tidigare.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag fick en lättviktare i röven härom året då det blev "kedjereaktion" och tvärnit i kön. Det var tidigt på våren och han hade säkert precis fått kortet. Skitnervös var han då jag klev ur bilen. Jag fick ett gummiskrapmärke på kofångaren, han fick en tankeställare.
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]