Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OSK
Camel skrev:Här är några jämförelser V70 vs V60:
Bra informasjon. Det som jeg virkelig synes er forskjellen, og som jeg nesten aldri ser i tester er noe tillsvarende som "cargo length from first seatback to tailgate measured at 95 % of cargo height". Her er den virkelig store forskjellen på V60 og V70 når det kommer til størrelse. Langs gulvet skiller det ca 13 cm i lengde i lasterommet, men med mindre man skal frakte en lang flat plate betyr jo ikke det noe. Skal man frakte noe som går nesten til taket (stor box, hundebur etc.) er jeg ganske sikker på at det i en V60 må være nesten 30cm kortere plass enn i V70.

Det jeg kom frem til, og som stemmer bra med tallene her er at V60 og V70 er nesten like store med tanke på parkeringsplass / bykjøring 18cm lengde gjør ikke så mye forskjell, men V70 har betydelig større plass innvendig. For meg var valget da enkelt, og særlig når V70 er mer behagelig på langkjøring.
av Gourmand
Primus skrev:Var hos Volvohandlaren idag. Nu känner jag mig övertygad om att V60 räcker för oss. Dock fick hustrun spel och hävdar att hon känner sig instängd/inlåst i baksätet... Det är hon som tidigare legat på om en V60 för att vi behöver ingen STOR bil. Jag har varit mer öppen då jag vet vem som ska få in allt i bilen.. 8)

Men som sagt, bagaget räcker till oss. Känns bra. Nu ska vi prata baksäte här hemma.. 8) :roll:
Din frus reaktion är just det stora problemet med V60. Hög midjelinje, sluttande taklinje, minimala fönsterytor gör att bilen känns instängd och klaustrofobisk, utöver att sikten blir usel. Problemet är alltså inte att bilen är för liten, utan att den har en korkad karossform. Det här modet, som spritt sig hos många biltillverkare är lika eländigt som dessa sportchassin som alla standardbilar ska utrustas med.
av Primus
Gourmand skrev:
Primus skrev:Var hos Volvohandlaren idag. Nu känner jag mig övertygad om att V60 räcker för oss. Dock fick hustrun spel och hävdar att hon känner sig instängd/inlåst i baksätet... Det är hon som tidigare legat på om en V60 för att vi behöver ingen STOR bil. Jag har varit mer öppen då jag vet vem som ska få in allt i bilen.. 8)

Men som sagt, bagaget räcker till oss. Känns bra. Nu ska vi prata baksäte här hemma.. 8) :roll:
Din frus reaktion är just det stora problemet med V60. Hög midjelinje, sluttande taklinje, minimala fönsterytor gör att bilen känns instängd och klaustrofobisk, utöver att sikten blir usel. Problemet är alltså inte att bilen är för liten, utan att den har en korkad karossform. Det här modet, som spritt sig hos många biltillverkare är lika eländigt som dessa sportchassin som alla standardbilar ska utrustas med.
I sak håller jag med dig(och min fru). Det känns väldigt instängt i kupén. Inte minst i baksätet. Tråkig eftergift till modern design. Hustrun hoppas jag kunna övertala med logiska argument. Det som dock är riktigt tråkigt är ju för barn. De lär väl knappt se något alls..?

Nu kommer nog inte detta att hindra mig då jag kör bilen 90% ensam(även om det är ganska instängt även fram. Stör mig dock inte så mycket, siktar på att köpa en 911 i framtiden som "entusiastbil" och då kan man inte avstå en V60 pga klaustrofobiska vibbar..:)). Om bagaget är för litet kan det påverka valet av bil, men helst inte runtomsikten för de som åker mycket sällan.
av Gourmand
Porsche 911 är faktiskt en bil som är rätt luftig i interiören, fönsterytorna är rätt rejäla och det beror nog i hög grad på att midjelinjen är relativt låg. Det var värre med en klassiska 356:an. Så där har du nå´t att se fram emot och den kanske t.o.m. accepteras av frugan :wink:
av Primus
Gourmand skrev:Porsche 911 är faktiskt en bil som är rätt luftig i interiören, fönsterytorna är rätt rejäla och det beror nog i hög grad på att midjelinjen är relativt låg. Det var värre med en klassiska 356:an. Så där har du nå´t att se fram emot och den kanske t.o.m. accepteras av frugan :wink:
Nog tycker jag att 911 är relativt instängd i kupén. Kanske inte bland de värsta men svårt at få till den som öppen och luftig tycker jag.. :D Men jag ska omedelbart börja hävda det, så går nog även det köpet lite smidigare här hemma.. :lol:
(men köpet står inte för dörren så jag har lite tid på mig)
av Primus
s6025t skrev:Det där med hög midjelinje har inte bara med design att göra en högre midjelinje ger bättre skydd mot sidokrockar t.ex V60 har högre betyg än V70 i Euro ncap
http://se.euroncap.com/SE/results/volvo ... 2/434.aspx
http://se.euroncap.com/se/results/volvo/v70/374.aspx
Jo, det är klart. Stridsvagn S skulle få ganska höga poäng.. 8)

Men utan att läsa ENCAP i detalj kan man ju fundera på om det är den höga sidolinjen eller andra konstruktioner som ligger bakom skillnaden?
av Primus
Beslutet närmar sig... Velar fortfarande. Trodde jag hade bestämt mig för en V60. Sedan sa en kollega, ta absolut inte ut en V60. Han har en V60 och menade att platsen bakom föraren knappt går att använda... Både han och jag är över 186/187 cm.

Men min tanke är att ha 4-åringen bakom mig i de integrerade barnstolarna och hustrun på höger sida. Då finns ju plats..:) Och när dottern med pojkvän ska med får väl en av dem veckla ihop sig.. :lol:

Dessutom har jag upptäckt att V70 är en hel del dyrare när man drar dit alla kryss på kupongen(tillbehörslistan). Så inte är det enkelt inte...
av Lövet
Åk och jämför själv. Utrymmesskillnaden mellan V70 och V60 är långt mindre än V70 ägare vill få det till :wink: Framförallt är det mest bredd och bagageutrymme där det skiljer.
av mattish
Jag tror att det är just den trånga känslan i V60 iom alla små fönster i den. V70in är mycket trevligare att sitta bak i och känns rymlig..
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]