Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:
bem skrev:Den 2-åriga fabriksgarantin har gått ut då?

Lite konstigt förresten att Volvo fortfarande har så kort fabriksgaranti när så många andra fabrikat har mycket längre. Rätt dåligt tycker jag. Köpte en ny V70 2001 och det var 2 år då också, kollar på en nyare V70 nu och kikade för skojs skull på garantin för nya Volvobilar idag och fortfarande 2 år - nej Volvo om nu Volvo är premiumbilar som man säger då borde allt fabriksgarantin vara lite längre än 2 år.

Hur länge sen var det fabriksgarantin gick ut på din bil?

Kanske du skall hävda din reklamationsrätt som sträcker sig 3 år för ursprungliga fel vid konsumentköp - felet kanske kan kanske sägas ha varit där hela tiden men visat sig först nu?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... t/Garanti/

/Bo
Hävda sin 3åriga konsumenträtt kan han ju göra men det blir ju stört omöjligt att bevisa att det är ett såkallat ursprungsfel.
Går alldeles utmärkt att hävda att detta är undermåligt, en bränslepump ska inte gå sönder efter så kort tid/mil, utan är då att betrakta som felaktigt redan från början
http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/ ... Fall-1111/
AnkaN7893 skrev:
sthlm skrev:Jag reagerar även på prisuppgiften 15.000:-?
Vill minnas att en bekant betalade 2000:- för en ny till sin bil när den havererade.
Hur mycket jobb är det egentligen att ta ner tanken och sätta i en ny armatur?
Eller gör dom som med vissa BMW och VW där man byter hela tanken istället?

Du tror dom plockar ner tanken? Dom tar det via service luckan bara. Vore ju korkat annars. Dom gammla awd modellerna var man tvungen att plocka ner allt. Men dom borde ju utvecklats lite.

Och var hittar du denna service lucka? Nä tanken måste ner!
Användarvisningsbild
av Vojje
Momentum skrev: Går alldeles utmärkt att hävda att detta är undermåligt, en bränslepump ska inte gå sönder efter så kort tid/mil, utan är då att betrakta som felaktigt redan från början
Nej, tyvärr inte. Det faller på sin egen orimlighet. Då hade bilen inte kunnat lämna säljaren öht.
Att den är undermålig, i betydelsen bristfällig hållbarhet, duger dessvärre inte.
Användarvisningsbild
av bem
Prova med "Volvo är ju en premiumbil som förväntas ha hög kvaliet" (host, host...), "sånt här borde inte hända på en premiumbil efter bara 2 år".

/Bo
Och var hittar du denna service lucka? Nä tanken måste ner
Nu är jag ingen mekaniker eller kan mycket om bilar förutom att köra

men när jag var yngre så titta jag alltid på pappa när han laga bilar och han bytte bensinpump/ filter på väldigt kort tid nu mins jag ej exakt men tror inte det tog iaf mer än 15 - 30min

Nu vet jag inte om det var bensinpump eller filter han bytte men han gjorde det alltid i baksätet på bilen. lyfte säten eller där man har fötterna och under där fanns det en lucka som han öppna och tog ut pensinpumpen/ filtret och bytte.

det kanske är det som är service luckan?
Vojje skrev:
Momentum skrev: Går alldeles utmärkt att hävda att detta är undermåligt, en bränslepump ska inte gå sönder efter så kort tid/mil, utan är då att betrakta som felaktigt redan från början
Nej, tyvärr inte. Det faller på sin egen orimlighet. Då hade bilen inte kunnat lämna säljaren öht.
Att den är undermålig, i betydelsen bristfällig hållbarhet, duger dessvärre inte.

Som vanligt är du negativ och undervärderar konsumentköplagen! Struntade du fullständigt i att Momentum t.o.m hade en källa från ARN som stödde hans påstående? Vad har du för källa som stödjer din negativa inställning?

Jag skulle driva det här hela vägen till ARN om det så behövdes.. det finns troligen en god chans att vinna i ARN om du inte slarvat med t.ex service.
det bör väl finnas fler pumpar än den i tanken?
eller har dom plockat ner tanken konstaterat att pumpen är kass och skruvat dit allt igen??
måste finnas en beg pump på skroten till rimlig peng.
Användarvisningsbild
av Vojje
ARN är ett jippo utan like som inte behöver ansvara för sina yviga utslag.
Till saken hör att i detta fallet lade sig motparten platt. Då var det lätt att bejaka kärandes yrkande.
På vilket sätt har du fått så otroligt dålig erfarenhet av ARN? Har då varit i kontakt med dem och fått nej på något du tyckte var en reklamation? Varför skulle dom inte behöva ansvara för sina utslag? Väldigt många seriösa bilhandlare (alla som är anslutna som MRF-handlare) följer ARNs beslut.

Känns nästan som att du har en personlig vendetta mot ARN...

Jag tycker det är en bra konsumenttjänst som jämnar ut oddsen mellan kapitalstarka handlare och konsumenter. Tycker också det verkar som att de är rättvisa (även om det säkert begås misstag ibland) och ger säljare rätt när de ligger inom lagen för vad konsumentskyddet kan innefatta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Dumheter. Från början till slut.
Du måste förstå att det inte hör till saken vem som har "rätt" eller vem som har "fel" utan vad som avgör är vilket part som övertygar i sin sakframställan. ARN (eller för den delen tinget) kontrollerar inget, undersöker inget och ställer ej heller några frågor för att utröna "sanningen".
Det är alltså en stor skillnad mot ett brottmål.

ARN är utslag a la snabbköp som ingen är tvingad att följa, utan några som helst förhandlingar.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]