Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Använd garagedomkraft om du vill vara säker. Detta nedanför har jag skrivit i en liknande tråd för flera år sedan och klotsen används fortfarande och funkar perfekt.

Har provat med Biltemas Jack Pad som alltid har fungerat på alla tidigare bilar jag haft. På V70II funkade den inte för mig, klöv Jack Paden mitt itu :( Tänkte först att den var skadad så jag provade att vrida den 90 gader, samma visa igen klövs mitt itu :x Jag funderade ett tag :?: och tittade på originaldomraften och kom fram till följande:

:idea: Jag sågade till en kraftig träklots som är ca 95mm x 95mm så att den får plats i uttaget för originaldomkraften. Sågade även ett spår som är ca 14 mm brett och 15mm djupt
som plåtfalsen ligger i. Anledningen till att jag gjorde spåret så brett var att rädda plasten bredvid plåtfalsen.
I botten på spåret limmade jag en bit vanlig plastmatta (alltså en sådan man limmar på golvet inne normalt).
Gick kanonfort att lyfta med garagedomkraften sedan utan knak i klotsen eller bilen :-)-)
Obs! Tänk bara på i vilken riktning ni sågar spåret i klotsen. Spåret skall ligga tvärtemot fiberriktningen annars klyvs klotsen lätt.

Lycka till !! :D
Användarvisningsbild
av Toson
"ztaffans" klotslösning verkar vettig, kanske den liknar den som Volvo kan tillhandahålla (för en smärre summa) och funkar på samma sätt, om någon vet?
Ska tillverka en liknande av kraftigt gummi för att säkerställa lyften.

"Den som inte vet att han gör fel, lider inte heller av det"!!!

//Toson
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ska nog ge mig på att göra en sån träkloss som funkar i uttaget för orginaldomkraften.. Lite finlir med motorsågen på en liten bit byggtimmer gör nog susen! :)

Jag hade också en JackPad från biltema och precis som för dig så klövs den.. när däcket var avplockat. Kunde ha gått illa om jag inte säkrat med däcket under sidan på bilen.

poan:
Du verkar vara en riktigt otrevlig typ. Flera här vittnar om att orginaldomkraften kan gå sönder. Du kan du kolla din bruksanvisning och se att det står att den endast är till för nödsituationer. Eller som du säger.. läs på och hissa! (Med rätt domkraft.)

Självklart finns det flera som klarat sig många år med den, men oddsen för att den ska paja ihop när man lyfter måste ses som betydligt större än med en riktig domkraft.
Tycka olika är okej, men skippa skitsnacket med att alla fel skulle vara användarens.. En domkraft ska kunna användas utan helt slätt underlag och utan risk.. det kan man inte säga om orginaldomkraften, även om den som är försiktig kan klara sig länge på den.
av poan
joel80
Vill du ha en personlig dialog, om trevlig eller icke, så tar vi det utanför!
Du har inget skäl i världen att gå till personangrepp.
Utbyt åsikter i sakfrågan istället.
P-O
Användarvisningsbild
av sthlm
poan skrev:joel80
Vill du ha en personlig dialog, om trevlig eller icke, så tar vi det utanför!
Du har inget skäl i världen att gå till personangrepp.
Utbyt åsikter i sakfrågan istället.
P-O
Originaldomkraften är i klenaste laget och inget man skall rekomendera att använda fär byte till vinter/sommarhjul.
Det går oftast bra men dom är på tok för veka och ostadiga för att uppmana folk att använda dom.
CE märkning är inget värt mer än under vissa omständigheter. och klassningen är säkert godkänd även den... under vissa omständigheter.
Jag har själv använt originaldomkraften och den har gjort det men skulle.
Det faktum att den
1. Är klen
2. Är vinglig
3. Volvos handbromsbackar inte håller så jädrans bra kvalité
4. folk kanske gör mer med bilen än dom borde.

Det finns inget skäl att rekommendera folk att använda bilens egna domkraft mer än när det är en nödsituation.

Jag kanske har fel men det är min syn på det
Användarvisningsbild
av joel80
Poan:
Har jag gått till personangrepp? Jag ville göra dig uppmärksam på att just inte gå till personangrepp då det var precis det du gjorde, dock på en grupp och inte direkt till någon enskild.
Ursäkta om du tog illa upp av tillsägelsen.
Jag tycker också vi kan hålla diskussionen ren och hålla oss till sakfrågan, enligt mig var det vad du inte gjorde när du på ett otrevligt sätt skrev "Endast problem med användarna! Läs på och hissa."

Åter igen ursäkta om du tog illa upp, det var inte min mening att göra samma sak tillbaka.
Användarvisningsbild
av Toson
Ja, det är nog bättre att tipsa om hur man går till väga på ett säkert och bra sätt, än att uppmana till osäkra tillvägagångssätt. Speciellt i sådana situationer när allvarliga olyckor kan hända, för det vill väl alla undvika.
Trots allt har ju trådens diskussioner kommit fram till några bra och säkra tips, vilket man får hoppas att avsikten är.
//Toson
av AndS
Volvos handbromsbackar av dålig kvalite?
På de V70-modeller som denna del av forumet diskuterar finns de inte. Här är det elektrisk handbroms som använder bakbromsens klossar/skivor.
Vi kan väl bara konstatera utifrån dialogen att det finns två åsikter och där en del inkl. mig själv utan problem byter hjul med originaldomkraft.
av RSport
Angående användandet av Gararagedomkraft vs. Orginaldomkraft, så är ju garagedomkraft ett säkrare alternativ.
Men i bägge fallen så vill jag tipsa om säkra så att bilen inte rullar (förflyttar sig). Förutom parkeringsbromsen, så bör man även "Klossa" ett av hjulen som står kvar på backen.
Detta är extra viktigt när man använder orginaldomkraften, då den är betydligt rangligare än en verkstadsdomkraft.
Tror nog att det är bristfällig "Klossning" av bilen, som gjort att många av orginaldomkrafterna vikit sig.
Sen att man ALLTID säkrar en upplyft bil med ett löst hjul eller pallbock, är också viktigt att tänka på, och då i första hand för sin personliga säkerhet.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]