Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Letar V70 II diesel, och ser då på dom som gått några extra mil för att få ner priset.
Varit i kontakt med en som gav fina svar på allt utom när nästa service är, vilket får mig att ana det snart är dags.

Läste i en annan tråd; V70N D5 åm 06- är bytet 18000 mil/10år.... Samma för dessa?

Om vi pratar en som är i 27tusen mila-svängen. Hur långt är det kvar då, och vad kostar en riktig service med kamrem och allt?

* Kan man byta kamrem själv? eller är det lyfta ur motorprojekt? Vore det döden för andrahandsvärdet?
av Gourmand
24.000 mil/10 år, mil gäller bara på PSA-dieslarna. Volvos egna dieslar har 18.000 mil. Kamremmen behöver man under alla förhållanden ha lite koll på, innan dessa mil/år har gått
av Rumpnisse
Ja hans rem är garanterat bytt då den har gått i yrkestrafik men var bara orolig om det var en väldigt dyr storservice runt hörnet som han inte ville medge.

Hur ofta lyser det i panelen att det är dags för service? 2000mil?

======================

Nu läste jag att ventiljustering också är något kostsamt;
På taxi och polis så justeras ventilerna var 6000mil, Och detta gäller 231hk motorn,
Dvs: 6,12,18,24,30 tusen mil... Pris: 10-25tusen kr...

Fler kostsamma saker man bör tänka på?
Användarvisningsbild
av bem
Och tänk på att V70 II DRIVe (om du är intresserad av en sån) före 2012 års modell har byte av partikelfilter var 12000:e mil och idagsläget har jag sett prisuppgift här på forumet att sådant byte (ink service om jag kommer ihåg rätt) går på ca 15000 kr. Bäst kanske kan vara att välja en V70 II diesel med självrengörande partikelfilter.

Kolla även skatten då den skiljer en hel del mellan olika Volvodieslar, de med DRIVe dieselmotorn (som jag kollat lite på, t ex en 2012:a) ligger på ca 1180 kr i skatt/år (efter att skattefriheten löpt ut efter 5 år). En V70 II 2.4D 175 hk 2010 t ex ligger på 3046 kr/år. Ju längre du tänker behålla bilen och destå fler mil du skall köra med den så lönar det sig mer att välja en med lägre skatt och lägre dieselförbrukning men det har du koll på förstås.
Du kan kolla vad skatten är på en viss bil du är intresserad av genom att slå in regnr på den här sidan:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
Har själv hittat några V70 II DRIVe diesel (2012, 115 hk 1.6D) som jag är sugen på då jag skall byta bil nu. Har tänkt ha den i ca 10 år och ca 40000 mil och då har verkligen skatten och dieselförbrukningen en synbar effekt på plånboken. Andrahandsvärdet bryr jag mig egentligen inte så mycket om men nån krona kanske man får även för en V70 II efter 10 år+40 tusen mil.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Rumpnisse
15000kr för ett filter? Har den vanliga D5 det också?

Har funderat lite på det om motorval.
Läste något hastigt om att dom svagaste inte var så bra i vissa miljöer som jag ansåg mig tillhöra.
Är inne på en D4 eller D5. Dock tycks ju alla bilar jag hittar vara just D5 205hk. (Kollar 2009-2011)
Användarvisningsbild
av bem
Innan jag bestämde mig för att en V70 II DRIVe 2012 (115 hk 4 cyl med självrengörande partikelfilter) fick räcka prestandamässigt var jag helt inne på en V70 II 2.4D 175 hk 5 cyl 2010 årsmodell (med Momentumpaket). Den har självrengörande partikelfilter också, men lite högre årlig skatt (se mitt tidigare inlägg). Jag valde bort V70 II DRIVe 2011 t ex just på grund av den höga kostnaden för byte av partikelfiltret eftersom den inte har självrengörande sådant, det kom först 2012 på DRIVe då även den fick några hk till (115 hk).
Hyfsade prisnivåer på V70 II 2.4D 175 hk 2010 årsmodell, lite beroende på miltal du önskar. Den drar aningens mer dieselbränsle än DRIVe.
Kolla på blocket, bilweb, bytbil m fl siter så ser du vad som finns att välja på ungefär i dagsläget.

/Bo
av perhall
1,6D/DRIVe är körmässigt inte alls min favorit och filtret är som sagt dyrt att byta, dessutom kortare intervall än D5/2,4D-familjen (2000 mot 3000 mil). Men det är en extremt hållbar motor, något att tänka på för den som tänker köra 40 000 mil. Många taxi på kontinenten har rullat jättelångt med 1,6D-motorn och den är verkligen hållbar.
PH
av Gourmand
Filtret till tidiga 1,6-dieseln brukar hålla sig fräscht i uppemot 20.000 mil, om bilen inte körs främst korta sträckor. Att köpa ett nytt filter kostar ca 2500:- och det går utmärkt för en normalhändig att byta själv, om man inte vill låta sin lokalverkstad göra jobbet. En 2,4 (175 hk) drar märkbart mer bränsle och den årliga fordonsskatten är dyr. 115 hk-motorn har bättre körbarhet än den äldre 109-hästarsspisen och passar nog snäppet bättre till den relativt tunga V70.
Volvos auktoriserade märkesverkstäder är de enda som lagt in partikelfilter i serviceschemat vid 12.000 mil för denna motor, något som i de allra flesta fall är helt onödigt. Denna motor sitter i en mängd olika bilar och ingenstans finns denna åtgärd/servicepunkt med. Gissa varför ?
Användarvisningsbild
av mxjolle
bem skrev:Innan jag bestämde mig för att en V70 II DRIVe 2012 (115 hk 4 cyl med självrengörande partikelfilter) fick räcka prestandamässigt var jag helt inne på en V70 II 2.4D 175 hk 5 cyl 2010 årsmodell (med Momentumpaket). Den har självrengörande partikelfilter också, men lite högre årlig skatt (se mitt tidigare inlägg). Jag valde bort V70 II DRIVe 2011 t ex just på grund av den höga kostnaden för byte av partikelfiltret eftersom den inte har självrengörande sådant, det kom först 2012 på DRIVe då även den fick några hk till (115 hk).
Hyfsade prisnivåer på V70 II 2.4D 175 hk 2010 årsmodell, lite beroende på miltal du önskar. Den drar aningens mer dieselbränsle än DRIVe.
Kolla på blocket, bilweb, bytbil m fl siter så ser du vad som finns att välja på ungefär i dagsläget.

/Bo
Det här med bilköp är en konst. Många aspekter som måste beaktas och funderas över. Man ska aldrig ha bråttom utan allra helst vänta ut ett bra tillfälle :D Sparar man pengar på inköp kostar kanske skatt å försäkring desto mer.Betalar man mer vid inköp är det kanske tvärtom... ja ni fattar. Jag kollade runt länge innan jag bestämde mig för att satsa på just en V70 II 2.4d av 2010 års modell med 175hk. 13k mila servicen var precis gjord och bilen har sköts av en riktig bilpedant. Alltid dubbelservad (servad var 1500 mil istället för var 3k mil), alltid stått i garage när den inte används, alltid tvättad för hand, lugnt körd, oftast långa mil, aldrig kallstartad. Så till det priset jag fick ge kontra liknande bilar var det helt klart värt det.

Prestandamässigt är jag grymt nöjd. Här behövs ingen D5 på 205hk. Vad det gäller service och servicekostnad har jag inte helt koll på men om jag minns rätt skedde en ganska stor service nu vid 13k mil. Nästa blir en mindre service och efter det kommer en större service. Tror det var vid 18k. (har inga papper här)
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]