Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pedjoh
Hej!
Vad jag kan förstå av tidigare inlägg här så är det inte så bra att trycksätta systemet för att lufta bromsarna.
Så, är det bästa (förutom att vara 2 enl klassiskt koncept) att använda nån sort av vakuumsug eller va säger ni
experter?

Intresserad av all info som går...

mvh

Peder J
av Andreasace
Pedjoh skrev:Hej!
Vad jag kan förstå av tidigare inlägg här så är det inte så bra att trycksätta systemet för att lufta bromsarna.
Så, är det bästa (förutom att vara 2 enl klassiskt koncept) att använda nån sort av vakuumsug eller va säger ni
experter?

Intresserad av all info som går...

mvh

Peder J
En slang från nippeln ner i en pet flaska med bromsvätska.
Öppna nippeln och pumpa med bromsen.
http://www.youtube.com/embed/V5O_pbC8R2E
Användarvisningsbild
av taxi
Min ringa erfarenhet säger att trycksättning av systemet är absolut lättast. Typ en "luftman" kopplad till ett däck. Hoppas verkligen inte att det är skadligt på något sätt för så har jag gjort på ett antal bilar, både för broms och koppling.
Det enda jag hört är att pumpa broms-metoden kan skada bromscylindern.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Det enda jag hört är att pumpa broms-metoden kan skada bromscylindern.
Ja, om man trampar pedalen i botten. Trampar man inte mer på pedalen än vad man gör vid inbromsningar så är risken minimal att man skadar något. Det är när cylindern rör på sig mer än vad den gjort under alla dess år den kan ta skada.
av Kena
Jag har en sådan mojäng som man trycksätter kärlet med en slang ned till ett däck. För mej har det funkat och inte funkat. Tänkte mej inte för första gången och körde full däcktryck ned i behållaren, funkade inte, tryckte tätningarna på bromscylindern. Sedan dess har jag kört med ett svagt tryck, typ lägre än 1 bar och det har funkat 4-5 gånger. Den mojängen passar även på behållaren till kylarvätska så man kan provtrycka kylarsystemet om man har läckage....med lämpligt tryck.
av Andreasace
Kena skrev:Jag har en sådan mojäng som man trycksätter kärlet med en slang ned till ett däck. För mej har det funkat och inte funkat. Tänkte mej inte för första gången och körde full däcktryck ned i behållaren, funkade inte, tryckte tätningarna på bromscylindern. Sedan dess har jag kört med ett svagt tryck, typ lägre än 1 bar och det har funkat 4-5 gånger. Den mojängen passar även på behållaren till kylarvätska så man kan provtrycka kylarsystemet om man har läckage....med lämpligt tryck.
Tror att man bara får trycksätta med max 1 bar.
Som sagt, bara tror.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag kör med trycksättning. Har dock tröttnat på att tappa ur luft ur däck för att få 1 bar. Köpte en tryckregulator från Biltema och anslöt med snabbkoppling till min kompressor, kostnad ca 120 Kr. Klart smidigt.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]