Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#791027
Hej!

Jag har en Volvo V70 årsmodell 2011, 2.0l bensin/etanol. Bilen ville inte starta och jag lämnade in den till Volvo. I dag ringer de och säger att det är hål i bränslepumpen. Jag undrar hur det är möjligt att en 2 år gammal bil som åkt 4000 mil har hål i bränslepumpen. De påstår att det skulle kosta 15 000kr att reparera och att försäkringsbolaget skulle kunna stå för 60% av kostnaden och resten får jag lägga ut. Vad kan jag göra? Hur går jag vidare? Eller är det bara att gilla läget och betala?

Tacksam för alla svar

//
Användarvisningsbild
av bem
#791160
Den 2-åriga fabriksgarantin har gått ut då?

Lite konstigt förresten att Volvo fortfarande har så kort fabriksgaranti när så många andra fabrikat har mycket längre. Rätt dåligt tycker jag. Köpte en ny V70 2001 och det var 2 år då också, kollar på en nyare V70 nu och kikade för skojs skull på garantin för nya Volvobilar idag och fortfarande 2 år - nej Volvo om nu Volvo är premiumbilar som man säger då borde allt fabriksgarantin vara lite längre än 2 år.

Hur länge sen var det fabriksgarantin gick ut på din bil?

Kanske du skall hävda din reklamationsrätt som sträcker sig 3 år för ursprungliga fel vid konsumentköp - felet kanske kan kanske sägas ha varit där hela tiden men visat sig först nu?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... t/Garanti/

/Bo
Användarvisningsbild
av Vojje
#791201
det räcker inte att hävda det. Det ska också "bevisas".
Självklart är det uselt med 2 års garanti. Därför brukar jag pusha för andra bilar här på forumet. T.ex. Opel Insignia och Mazda.
Inte speciellt populärt men ngn måste göra "skitjobbet".
#791203
bem skrev:- nej Volvo om nu Volvo är premiumbilar som man säger då borde allt fabriksgarantin vara lite längre än 2 år.
Nu blandar du ihop saker, Det som utmärker premiumbilar är att de har mycket kort garanti. Volvo, Audi, Bmw, Mercedes etc har bara två år för de säljs till penningstarka premiumköpare som har gott om pengar och struntar i garantier för de köper strax en ny bil igen. Ju mera premium, desto mindre garanti.

Det är lågprisbilar med fattiga icke premium köpare som är oroliga för dyra reparationer som har garantier i bortåt 10 år.
Användarvisningsbild
av Camel
#791208
B20 träffar mitt i prick! Det blir inte mer garantier än vad marknaden kräver.
#791229
bem skrev:Den 2-åriga fabriksgarantin har gått ut då?

Lite konstigt förresten att Volvo fortfarande har så kort fabriksgaranti när så många andra fabrikat har mycket längre. Rätt dåligt tycker jag. Köpte en ny V70 2001 och det var 2 år då också, kollar på en nyare V70 nu och kikade för skojs skull på garantin för nya Volvobilar idag och fortfarande 2 år - nej Volvo om nu Volvo är premiumbilar som man säger då borde allt fabriksgarantin vara lite längre än 2 år.

Hur länge sen var det fabriksgarantin gick ut på din bil?

Kanske du skall hävda din reklamationsrätt som sträcker sig 3 år för ursprungliga fel vid konsumentköp - felet kanske kan kanske sägas ha varit där hela tiden men visat sig först nu?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... t/Garanti/

/Bo
Hävda sin 3åriga konsumenträtt kan han ju göra men det blir ju stört omöjligt att bevisa att det är ett såkallat ursprungsfel.
Användarvisningsbild
av sthlm
#791233
Jag reagerar även på prisuppgiften 15.000:-?
Vill minnas att en bekant betalade 2000:- för en ny till sin bil när den havererade.
Hur mycket jobb är det egentligen att ta ner tanken och sätta i en ny armatur?
Eller gör dom som med vissa BMW och VW där man byter hela tanken istället?
#791267
sthlm skrev:Jag reagerar även på prisuppgiften 15.000:-?
Vill minnas att en bekant betalade 2000:- för en ny till sin bil när den havererade.
Hur mycket jobb är det egentligen att ta ner tanken och sätta i en ny armatur?
Eller gör dom som med vissa BMW och VW där man byter hela tanken istället?

Du tror dom plockar ner tanken? Dom tar det via service luckan bara. Vore ju korkat annars. Dom gammla awd modellerna var man tvungen att plocka ner allt. Men dom borde ju utvecklats lite.
Användarvisningsbild
av bem
#791278
VolvoB20 skrev:
bem skrev:- nej Volvo om nu Volvo är premiumbilar som man säger då borde allt fabriksgarantin vara lite längre än 2 år.
Nu blandar du ihop saker, Det som utmärker premiumbilar är att de har mycket kort garanti. Volvo, Audi, Bmw, Mercedes etc har bara två år för de säljs till penningstarka premiumköpare som har gott om pengar och struntar i garantier för de köper strax en ny bil igen. Ju mera premium, desto mindre garanti.
Det är lågprisbilar med fattiga icke premium köpare som är oroliga för dyra reparationer som har garantier i bortåt 10 år.
Jo det verkar ju som det är så en del biltillverkare resonerar, men jag tänker då - om man tror sig ha en bil med bra kvalitet (som nödvändigtvis inte behöver vara en premiumbil) då borde risken med lite längre garanti vara liten. Man tror på sin produkt och står bakom den, så tycker jag det borde vara. Men antagligen bryr sig inte folk med lite pengar om huruvida bilen har 1, 2, 3 eller längre garanti, kanske för att de byter till ny bil ganska ofta. Men även fabrikat mer för "massorna" har ju premiumliknande bilar t ex Toyotas Landcruiser 150.

Men det kan ju vara kul att se vad andra tillverkare har för "fabrikgarantier" (med vissa vilkor, t ex max körsträcka m m) idag på nya bilar, en del fabrikanter kallar dem komponentgaranti (som väl är ungeför som fabriksgaranti i praktiken?). Det här är vad jag hitta på resp svenska hemsidorna för några fabrikat:


Mazda 10 år
Mitsubishi 8 år
Hyundai 7 år
Kia 7 år
Opel 5 år
Ford 5 år
Renault 5 år
Toyota 3 år
Audi 2 år
Volkswagen 2 år
BMW 2 år
Mercedes 2 år
Volvo 2 år

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]