Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har inte haft min 2,5FT 2011 mer än två månader. Tankar fullt och kör sällan med lite bränsle i tanken. Men förra gången jag skulle tanka så började lampan för Avgasreningssystem lysa så jag läste ut felkoden p0089. jag fick då i 62 liter, de borde betyda att de va ca 8 liter kvar i tanken.
Jag nollade inga koder, men lampan slocknade nästa gång jag startade bilen, är de normalt för v70II?
Enligt bilprovningen lista skulle felkoden betyda: P0089 Bränsletryckregulator, områdes/prestandaproblem.

Idag när jag skulle tanka så stor det 40km till tom tank, med en medelförbrukning enligt datorn (som stämmer väldigt bra om man räknar på antal tankade liter och körda mil) på ca 1,3lmilen borde de betyda minst 5liter kvar i tanken. Men om jag då gasade på så började bilen hacka, och kännas väldigt orkeslös över 1500rpm. Stod man i nedförsbacke och körde iväg så kom man upp till drygt 2500varv sedan så vart den orkeslös efter någon sekund. Men de gick att köra långa sträckor så de va inte så att den fick soppatorsk, för den gick hela tiden utan att dö. När jag väl tankat i 25liter så gick bilen precis som vanligt igen, pigg och full mer ork.

Jag har selectgaranti kvar, så de blir till att få bilen ompysslad på verkstad. Men om vi ska spekulera lite, vad tror snillen här att de är för fel? Felmonterad soppapump? Bränslefilter eller kan de vara bränsletrycksregulatorn? Eller något annat?

//Tobben
Hade samma problem med min förra bil av samma modell, det var bränslepumpen om jag inte missminner mig. Fungerade klockrent efter byte (som då gick på garanti).
Skulle kanske kunna vara skit i tanken.. Det borde ju påverka mer när man har lite soppa.

Tänk också på att du har konsumentköplagen att luta dig mot.. den är ofta starkare än garantierna man får hos handlarna. http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/

Du har 6 månader på dig att upptäcka fel.. sånna som du inte fått reda på av säljaren och de du inte själv orsakat ska räknas som ursprungsfel och fixas utan kostnad. (Bevisbördan ligger på säljaren)
En kompis (som också finns här på forumet sporadiskt) hade exakt samma problem på sin 2.5FT MY11 med 4000mil på mätaren. Verkstaden bytte soppapump sedan var problemet ut världen. Tydligen relativt vanligt enligt verkstaden som fixade det.

Varför och hur det hänger ihop vette f-n, men det var pumpen det var fel på.
BM skrev:Vi hade samma fenomen på flera av bilarna på jobbet (2,5FT). Vi gick över till att bara tanka bensin och då försvann problemen.

/BM
Fast det känns ju som en otroligt dålig lösning för TS att göra som er. Han har köpt en bil av en handlare som ska kunna gå på E85.. Eftersom det ligger på säljaren att se till att bilen fungerar som den ska vid försäljning (om inget annat avtalas) bör han ju få det fixat. Om han sen väljer att inte köra på E85 är en annan sak, men han ska ju slippa att ha en "trasig" bil.

Troligen är säljaren medveten om vad som gäller och är man vänlig och korrekt kan man ställa krav utan att det ska bli tjafs. Ett tips är ju att ta bilen till säljaren när du upplever problemet och dra med honom eller verkstadsmästarn ut på en provtur.
Att få de fixat är inga problem, då jag har en bra Volvoverkstad några km från mig. =)
Var mest nyfiken på om jag var ensam om problemet eller inte. Men tydligen har fler upplevt samma sak, så vi får la se va verkstaden kommer fram till. Ska in den 10:e Oktober. Skriver en liten rapport vad som var fel och vad de gjorde när den varit inne.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]