Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#791157
Finns det någonstans köpa en usbkabel så man kan läsa av hur
bilen arbetar i datorn,och om givare ger fel värden osv.
Ingen specifik bilmodell eller märke eftersökes utan
om någon har tips på var man kan köpa sådana.
Bilfirmor tar ju runt 300:- för en feldiagnos och rensning
av felmeddelanden. Och med en kabel kan man kolla
själv närhelst man har behov.
av Amarace
#791168
För äldre system finns väl inget sånt, för OBD finns ju läsare iallafall, men om det går att få direkt till en dator bara med kabel vet jag inte
av *pettson*
#791183
umekille skrev:Finns det någonstans köpa en usbkabel så man kan läsa av hur
bilen arbetar i datorn,och om givare ger fel värden osv.
Ingen specifik bilmodell eller märke eftersökes utan
om någon har tips på var man kan köpa sådana.
Bilfirmor tar ju runt 300:- för en feldiagnos och rensning
av felmeddelanden. Och med en kabel kan man kolla
själv närhelst man har behov.
Det är sant att man kan kolla närsomhelst vid behov. Det förutsätter lite mer än en kabel dock. Det framstår som så otroligt enkelt att man bara pluggar in kabeln och vips så kommer felet ut i klartext i andra ändan. TIPS: Så fungerar det inte, tror inte du kunnat undvika att det då o då rinner in frågor om vad olika koder betyder. För ingen verkar få med en kodtabell samt en tillverkarspecifik översättningstabell så man vet vad koden innebär på just DEN bilen.
Vi börjar med kabeln. Ska den ta alla bilar så ska det vara en ganska speciell kabel så den klarar ett antal protokoll, jag känner inte till någon sådan som går in på fabriksnivå. Men kabeln kan ingenting utan programvara, så tänkte man ta den billiga vägen med 3-500 kr för en kabel så behövs ett antal program.
För att täcka volvo krävs först ingen kabel, sen krävs två program. Ford kräver flera program. Opel kräver tre program. VAG kräver två program, eller uppgradering till en tredje som klarar dom andra två, saab kräver tre. Såhär kan jag fortsätta med varje märke.
Alla program klarar inte att visa allt i realtid så det krävs ytterligare programvara för detta om där finns någon billig sådan som går in tillräckligt djupt.
Så den *billiga* lösningen är inte så billig då du kan glömma att hämta dom flesta av programmen gratis. Jag vet att många uppnått *Fantastiska* urläsningar men jag ifrågasätter det starkt. Antingen vet man inte hur mycket data en bil kan ge eller så överdriver man, visst kan man se realtid på en del lösningar, men kan man även se på koder hur miljön såg ut? Varvtal? Belastning? Alltså att bilens parametrar blev frysta vid kodsättningen. För det blir dom på dom flesta bilar för just diagnossättning.
Till alla felkodsläsningar så ska man ha kodtabeller, tillverkarspecifika sådana. Har man inte det, då kom man inte så djupt som man tänkt i infon. Sen är det ju inte säkert att kodläsningen visar problemet, den visar däremot vad som reagerat och klagat. Så felsökning gäller alltid. Vilket gör att man ändå måste kunna systemet man läser ur på sina fem fingrar. Kan man inte det är läsningen relativt meningslös.

Så kommer vi över till lite billigare *läsare* , inte bara kabel men med prisklass runt 1500, tar universalprotokollen. Kan läsa nåt lite i realtid på några märken. Kan läsa ISOKODER inte tillverkarspecifika. Gör förmodligen så google är ens bästa vän. Kanske är bra att ha om man inte har några krav. Hursomhelst krävs oftast tre sådana. En med japanska, en med amerikanska och en med europeiska protokoll.

Vi går upp på 6-10.000kr klassen så går det att köpa en lightversion som proffsen använder. T.ex en Diagun. Går in på fabriksprotokollen på en del fabrikat. Går att köpa till fler protokoll för att utöka floran. MEN! går inte att köpa till fler protokoll om man köper en oreggad kopia någonstans ifrån. Däremot om man köper en från t.ex england som är ny eller beg och regbar. Du får betala runt 5000/år för programvaran på en registrerad.

Så kommer vi upp till 20.000 plus klassen där får man ett lite större urval där läsarna fortfarande är indelade i tre regioner men i stort sett alla kan läsa i realtid och alla kan läsa fabrikskoder och innehåller ofta stöd från fabrikant.
Du får även en svensk diagun här.

Prisklass runt 30.000 så finner du en del begagnade läsare, kolla bara om programvaran verkligen fungerar. Dom blir nämligen ofta spärrade så den som köper maskinen måste ta ett nytt abb för att få nytta av maskinen.

Sen blir glappet upp på runt 45.000+moms då får du t.ex en KTS box. Du får däremot ingen programvara, det blir 15.000 till för lightversionen. Den innehåller allt du kan tänka dej och nåt lite till.
Sen går vi upp på 66.000 plus moms så får vi KTS storebror utan programvara. Där får vi köpa till programvara för runt 20.000 i grundversion för att sedan aktivera mer och mer för runt 5000kr/år per aktivering.



Det är DÄRFÖR du betalar 300 spänn för en läsning. Det är någons tid och någons avbetalning. Ofta har du ju också möjlighet att fråga samtidigt och använda någons kompetens med.

Det finns säkert mellanmodeller och alla kommer inte hålla med mej alls, så du får säkert andra åsikter med.
av Droopy
#791187
umekille skrev:Finns det någonstans köpa en usbkabel så man kan läsa av hur
bilen arbetar i datorn,och om givare ger fel värden osv.
Ingen specifik bilmodell eller märke eftersökes utan
om någon har tips på var man kan köpa sådana.
Bilfirmor tar ju runt 300:- för en feldiagnos och rensning
av felmeddelanden. Och med en kabel kan man kolla
själv närhelst man har behov.
Hur många gånger under din livstid behöver du läsa av felkoder? 300SEK är ju uberbilligt i min värld iaf, och vill du kunna låsa ut i tid och otid så gå på Pettsons lina.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?