Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
dessvärre ska spännaren bytas också samtidigt. Dyrt, dyrt :(
Användarvisningsbild
av Vojje
japp, remspännaren är lika mycket förbrukningsvara som frihjulet. Dyrt, dyrt. Plus ny rem. Hujeda mig
av Comonrail
Ja du menar till multi remmen ja det är alldeles rätt. Men rem byte och spännare är en billig affär mot om den går av och tar med sig kamremmen eller tycker du inte?
av Halvis
Vill dela med mig med information då jag hamnade på denna tråden när jag råkade ut för missljud från generatorn.

Jag har en XC60 MY12 14000mil. Råkade ut för missljud från generator på semesterresa. Det började lite smått knarrande men ganska omgående ökade missljudet och det blev värre vid vissa varvtal. Trodde först att det var frihjulet som började ge sig eftersom kam+multirem var bytt för ca 3 månader sedan. Efter ca 60 mil från första missljudet så fick jag "laddningsfel" i displayen. Lyckades ta mig hem. Väl hemma så kunde jag konstaterade att det var lagret till generatorn som hade börjat ge sig och axeln ut från generatorn var lös/glappig samt att jag noterade metallspån runt remskiva/frihjul. Bifogar en bild hur det såg ut. Där kan man se ett glapp mellan generator och frihjul samt att glappet är större i överkant p.g.a att multiremen ligger i spänn.
Bilagor
IMG_E1016.JPG
IMG_E1016.JPG (279.15 KiB) Visad 2367 gånger
av MickeM
acrophobic skrev: mån 20 apr 2015, 18:00 Vad är frihjulet bra för? Bilar har haft generatorer utan frihjul i alla tider och det fungerar utmärkt.
Med kilremsdrivna generatorer om kanske 55A gick det utmärkt.
Men med + 100A generatorer går det sämre.
Rotorn är så tung och platt multirem är så stum att det blir att skallra i hastighetssvängningarna på vevaxeln.
Veven snurrar ju inte med jämn fart utan ryck ryck ryck med varje arbetstakt varje halvvarv.
Det tar frihjulet upp.
av Libbe
Comonrail skrev: fre 27 sep 2013, 20:41 Hörre ni här på forumet Niclas har helt rätt frihjulet är en förbrukningsvara Bosch går ut med att det ska bytas på 12 000mil men det är inget som Volvo talar om. För att dom själva vet knappt om det.
-De är för avancerat för Volvo! :P
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]