- fre 27 sep 2013, 15:12
Var i kontakt med platschefen idag och ifrågasatt vad dom gjorde för mätningar uppe vid varvstoppet! Till svar fick jag att dom alltid varvade upp bilen till varvstopp obelastad för att se att det fanns. Sedan följdes det av en visuell kontroll där man drar ur bilen på en växel för att se hur mkt den sotar.
Då besiktningsmannen varvat långt ut på det röda fältet så ifragasstte jag vart jag skulle vända mig för att få mon motor kontrollerad för ev skador och vem som skulle bekosta det, rimligtvis NI sa jag då!
Sen sa jag att jag var i närheten av stationen och att jag kunde komma förbi om han ville.
Då vände han plötsligt och sa att det måste blivit ett missförstånd från besiktningsmannen och att jag skulle komma förbi så skulle vi lösa detta.
Sagt å gjort ja åkte dit, sökte upp han. Då rycker han första bästa gubbe och säger. Kör ett varv runt huset och kolla att den inte ryker.
Mannen kommer tillbaka och säger, nu ska du få nya rena papper!
Jag frågade platschefen hur detta kom sig? Å då fick jag till svar att just den modell jag har kunde man inte mäta avgaserna i datorn pga den sista kröken på avgassystemet. Utan man var tvungen att göra en visuell kontroll.
Då frågade jag vad det har med varvstoppet att göra? Till svar fick jag inget konkret.
Detta bjuder vi på, som en goodwill säger han sen.
Jaha? Ja de va ju rättvist ?!?
Vad händer nästa år undrade jag. Blir det samma historia då? Jag har ju trots allt besiktar bilen 4 år på rad på denna station å ingen har påpekat detta förr!
Nä de ska va lugnt de säger han å tackar för sig.
Så nu har jag ju iaf en godkänd bil, men ingen direkt förklaring på varför ??
Jaja det vart ett lång inlägg detta, men tack till er som engagerat er i mitt fenomen!