Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
" "Rådlös" bild ovan, visar ju hur svårt det är att bestämma var man ska sätta domkraften."

Detta är domkraftfästena för den medföljande saxdomkraften. Den passar endast på ett sätt. Allt annat är fel så länge vi talar om saxdomkraften. Tänker du använda en pelardomkraft eller en garagedomkraft så gäller ju dom platser som visas på Volvos bild.

Tycker du det var svårt så skall du nog inte syssla med hjulbyte på din bil. Vänd dig till en gummiverkstad i stället.
Användarvisningsbild
av joel80
Fånigt att man ska behöva vända sig till en verkstad p.g.a att det inte finns vettiga punkter att hissa bilen på... för även om bilen tål att hissas på punkerna på bilden så tål inte plasten som är för punkterna det! Man ska väl inte behöva montera bort plastkåpor för att hissa bilen..

Rådlös, har du själv hissat en V70 av nyare modell med något annat än saxlyften som följer med eller på en verkstad med stor lyft?
av rid54
Det låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna använda bilens egen domkraft för att byta hjul. Vad ska den då vara till? Punkteringar kan ju hända när- och varsomhelst och det är ju inte alltid läge att invänta en bärgare (beroende på var man är kan det ju vara vissa problem) eller att släpa med en garagedomkraft med speciellt mellanlägg mm. Får man dessutom så totalt svepande besked om "farliga områden under bilen" att man inte vågar applicera sin medhavda domkraft någonstans så undrar man ju hur tankegångarna varit. Storstadsbor kanske inte behöver fundera, men landet är stort...
Användarvisningsbild
av Perra83
rid54 skrev:Det låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna använda bilens egen domkraft för att byta hjul. Vad ska den då vara till? Punkteringar kan ju hända när- och varsomhelst och det är ju inte alltid läge att invänta en bärgare (beroende på var man är kan det ju vara vissa problem) eller att släpa med en garagedomkraft med speciellt mellanlägg mm. Får man dessutom så totalt svepande besked om "farliga områden under bilen" att man inte vågar applicera sin medhavda domkraft någonstans så undrar man ju hur tankegångarna varit. Storstadsbor kanske inte behöver fundera, men landet är stort...
Visst kan du använda bilens domkraft och alla gör som dom vill. Jag tycker i alla fall att de ser klena ut och kräver i princip ett helt plant underlag för att stå bra.
av rid54
@ perra
Det var inte tänkt som kommentar till din specifika kommentar; du har helt rätt! En rejäl domkraft är säkrare och bättre, men jag tyckte det lät som man generellt var osäker på om den medföljande ens dög att våga prova med och då tyckte jag att det finns skäl att undra över tankegångarna hos tillverkaren...
Användarvisningsbild
av joel80
rid54 skrev:Det låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna använda bilens egen domkraft för att byta hjul. Vad ska den då vara till? Punkteringar kan ju hända när- och varsomhelst och det är ju inte alltid läge att invänta en bärgare (beroende på var man är kan det ju vara vissa problem) eller att släpa med en garagedomkraft med speciellt mellanlägg mm. Får man dessutom så totalt svepande besked om "farliga områden under bilen" att man inte vågar applicera sin medhavda domkraft någonstans så undrar man ju hur tankegångarna varit. Storstadsbor kanske inte behöver fundera, men landet är stort...

Den verkar vara lite av en nöd-domkraft. I en tidigare tråd i ämnet har flera vittnat om att de gått sönder, kan ju bli lite småjobbiga konsekvenser.
Jag har alltid tidigare använt den medhavda på bilar som har specialfästen, men efter att ha läst om kraschade domkrafter här vill jag hellre köra på min "riktiga" domkraft.

Den medhavda är enkel att använda och det är inte med den som vi har besvär att hitta lyftpunkter.
av poan
Hej
Vad är det för dumheter att den medskickade domkraften inte skulle vara avsedd för att byta däck?
Läs på och skruva. Har aldrig varit några problem.
Annars, ta på dig ängslans gula väst samt en bunt reflexer, glöm inte att bottna med ett barnsäte utan krockkudde! Bli vuxen!!
P-O
av Rådlös
"Rådlös, har du själv hissat en V70 av nyare modell med något annat än saxlyften som följer med eller på en verkstad med stor lyft?"

Ja, senast i våras använde jag en garagedomkraft rakt på lägena för saxdomkraften. En garagedomkraft har ju en roterande "tallrik" med små styrklackar och mellanrum. Dom kan man enkelt styra så att dom greppar fint. Men tanken fanns allt att man borde ha haft någon sorts gummiduk eller liknande. Jag har ännu inte skaffat någon, men det kanske blir någon gång när man av en händelse råkar stöta på någon.
Användarvisningsbild
av joel80
poan skrev:Hej
Vad är det för dumheter att den medskickade domkraften inte skulle vara avsedd för att byta däck?
Läs på och skruva. Har aldrig varit några problem.
Annars, ta på dig ängslans gula väst samt en bunt reflexer, glöm inte att bottna med ett barnsäte utan krockkudde! Bli vuxen!!
P-O
Vad är det för dumheter att bara förutsätta att folk ljuger?

http://www.vk.se/549471/nara-att-skadas ... raft-brast

För flera år sen var det också ett inslag i Plus i SVT där dom konstaterade att de flesta av domkrafterna som följer med bilarna inte håller måttet och lätt kan gå sönder. Hittar tyvärr ingen länk till SVTs inslag, däremot till andra forum som diskuterade det, andra här kanske också kommer ihåg det.

Många av tillverkarna säger att domkrafterna som är med i bilarna bara användas vid nödsituation.
Användarvisningsbild
av joel80
Rådlös skrev:"Rådlös, har du själv hissat en V70 av nyare modell med något annat än saxlyften som följer med eller på en verkstad med stor lyft?"

Ja, senast i våras använde jag en garagedomkraft rakt på lägena för saxdomkraften. En garagedomkraft har ju en roterande "tallrik" med små styrklackar och mellanrum. Dom kan man enkelt styra så att dom greppar fint. Men tanken fanns allt att man borde ha haft någon sorts gummiduk eller liknande. Jag har ännu inte skaffat någon, men det kanske blir någon gång när man av en händelse råkar stöta på någon.
Jag ska fota hur det ser ut på min så kan du få vägleda mig. :)
Jag har också en garagedomkraft med sån där liten tallrik.
Felkod

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]