Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Men för 2 kr får du väl inga 0,22l diesel? Eller missuppfattar jag.

Du skrev att "Räknar man om kostnaden för laddningen till diesel och kollar hur många liter man får för pengarna, så ligger det på 0,22 l/mil"

Med ett literpris på 14,50kr får man ju bara 0,138l diesel för 2kr.
Hur fick du fram 0.22l/mil?
Nja, jag är väl otydlig som vanligt :-).

2kr/mil är för ren eldrift på snålkörning (vilket inte är allt jag kört :) ). Problemet är att jag vissa dagar ligger kring 10 mil och då kör man ju på diesel också. Totalpriset från senaste tankning, vilket är de senaste 90 milen, är på 0,22kr/mil. Det får jag genom

- 8l*14,50kr = 116 kr (Det har gått åt 8 liter disel enligt volvo on call, 14,50 kr/l diesel)
- 195kWh * 0,89kr = 173,55 kr (jag har alltid elmätaren i så jag har koll på totalladdningen)
- för de pengarna, 116+173,55 = 289,55 kr, får jag 289,55/14,50 = 20L diesel för
- 20l/90mil = 0,22l/mil

Hoppas det var bättre!
Användarvisningsbild
av joel80
Ah! Då förstår jag!
Det är ju verkligen inte så illa..
Undrar vad den totala milkostnaden hamnar på om man räknar in värdetapp, försäkringar och allt.
När det gäller bränsle ligger du 5,50kr/mil billigare än mig.

Jag räknar på ett värdetapp på ca 165000kr (drygt 45% värde kvar i bilen efter 3 år) på tre år och 8500 mil på min V70, det blir ca 19,40kr/mil i värdetapp.. sen har jag fri försäkring o sånt via volvia, och skattefri i 5 år, men betalar ca 250kr/månaden för serviceavtal, vilket blir ca 1kr per mil.
Räknar med ett däckbyte på kanske 6000kr under tre år och ytterligare kostnader på säg 6000kr för bromsar och annat som kan tänkas behöva bytas första åren. (mer än så tror jag inte jag behöver räkna med på en ny bil..) Då blir det ytterligare 1,50kr/mil.
Totalt då:

Bränsle: 8,70kr/mil
Värdetapp: 19,40kr/mil
Serviceavtal: 1kr/mil
Däck/reparationer: 1,50kr/mil

Totalt: 30,6kr/mil

En summa som ändå inte känns så enormt hög för en helt ny V70.
Är det nån stor kostnadspost jag glömt?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Ah! Då förstår jag!
Det är ju verkligen inte så illa..
Undrar vad den totala milkostnaden hamnar på om man räknar in värdetapp, försäkringar och allt.
Vissa saker vill man inte veta ... :D
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle nog kunna tänka mig lite högre milkostnad mot att få köra en D6:a..

Och jag har ändå tänkt investera i solpaneler på taket, så kanske blir min el lite billigare. ;)

Fast jag behöver nog vänta till räckvidden på batteri blir bättre. Minst 2ggr i veckan åker jag 16mil enkel resa. Minst hälften av det måste kunna köras på el om det ska kännas bra. :)
av swemax
Jaaa!

Fick avsluta 1 månad tidigt på leasingen

Imorgon hämtar jag nya pulkan:-)

Återkommer med intryck
Användarvisningsbild
av FSandstrom
272 mil på 42 liter (+479kWh), det lär jag inte få uppleva igen :-). Nu har kylan kommit så värmaren går en hel del tyvärr. Det går inte heller att stänga av den automatiska för då sätter den igång motorn istället och vägrar köra någon start/stopp.
av Andis
FSandstrom skrev:272 mil på 42 liter (+479kWh), det lär jag inte få uppleva igen :-). Nu har kylan kommit så värmaren går en hel del tyvärr. Det går inte heller att stänga av den automatiska för då sätter den igång motorn istället och vägrar köra någon start/stopp.
Verkligen bra siffror :-)

Blir inte många kronor milen räknat i bränslekostnader.
Trots högt pris i inköp kanske man ändå går plus minus mot en vanlig eller till och med vinst?

Klart spännande bil :-)

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps. Såg att även Fredde i Solsidan serien körde en D6 i sista säsongen.
av mattish
Provkörde för några veckor sedan och jag är väldigt imponerad! Riktigt trevlig och snabb bil. Glömde av mig när jag satte i den och tryckte några gånger på startknappen innan jag kopplade att motorn inte ska starta.

Att lämna bilen igång är nog ingen risk. Jag stänger väldigt sällan av min bil om start/stoppsystemet stängt av motorn. Dra ut nyckeln, ta av bältet och öppna dörren så stänger tändningen..
.
Ang. framtiden, är det ingen som funderar på att ha en bensin/dieselmotor på konstant varvtal kopplad till en generator som förser batteri och elmotorer med kräm i? Naturligtvis med plugin-teknik och återvinning, men framförallt så borde det kunna byggas en väldigt effektiv förbränningsmotor när man kommer till miljö...

Hade inte volvo någon variant på C30 med elmotor i varje hjul.
av Lövet
mattish skrev: Ang. framtiden, är det ingen som funderar på att ha en bensin/dieselmotor på konstant varvtal kopplad till en generator som förser batteri och elmotorer med kräm i? Naturligtvis med plugin-teknik och återvinning, men framförallt så borde det kunna byggas en väldigt effektiv förbränningsmotor när man kommer till miljö
Du menar som Opel Ampera eller Fisker Karma? :wink:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 23

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]