Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
ja som överskriften säger ,kan jag starta min v70 -07 utan att först stänga av värmaren(om jag har starta den på direkt start alltså)eller lär jag stänga av värmaren och sen starta bilen
av DieselD5
Jag brukar starta min utan att stänga av värmaren först, har aldrig haft något problem med det.
Min är en -02 men det kan knappast vara någon skillnad tror jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast då drar också bilen mer bränsle under tiden den är igång.. men jag tror den stänger av sig när motortemperaturen är dom den ska? Vore dumt om den bidrar till överhettning. :)
Användarvisningsbild
av Perc
Både min Eber och Webaston i firmaskåpet stänger av sig då det blir för varmt. Märkte det senast idag på firmabilen.

Då jag parkerade och stängde av motorn tog typ en halvminut innan jag hörde att värmaren började dra igång. Jag hade startat den själv då jag åkte iväg (den är eftermonterad) och den var fortfarande igång enligt timerpanelen inne i bilen. Men tydligen hade den stannat pga hög temperatur, det var ju ändå 4-5 plusgrader.

Det är ungefär vid 4-5 grader som jag brukar börja använda värmaren för att få upp motortempen snabbare.
Användarvisningsbild
av joel80
I många bilar behöver man inte ställa in det själv.. det är bara att aktivera automatisk värmare så går den igång om motorn behöver det.

Jag har dock min avslagen.. har inte märkt att det blivit sämre värme i bilen p.g.a det.. inte ens i vintras när det var -15 hade jag problem med det.
av osla
joel80 skrev:I många bilar behöver man inte ställa in det själv.. det är bara att aktivera automatisk värmare så går den igång om motorn behöver det.

Jag har dock min avslagen.. har inte märkt att det blivit sämre värme i bilen p.g.a det.. inte ens i vintras när det var -15 hade jag problem med det.
i 15- grader så ska man inte märka någon skillnad på värmen i kupen, dock när det börjar krypa ner mot 35 40- grader så kanske inte motorn riktigt klarar av att hålla värmen. självklart kan du låta värmaren gå när du startar bilen, och även låta den gå tills du fått upp arbetstemp, de är det som är de fina med bränsle värmare att man kan hjälpa till och hålla motorn riktigt varm även under körning
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ska ha lite koll på motortemperaturen i vinter.. har en OBD2-läsare och Torque i mobilen så kan få ut temp-siffror. :)

Det har varit olika diskussioner här på forumet om funktionen att stänga av den mest påverkar komforten i kupén eller motorn... jag tycker det är konstigt om det går att stänga av en funktion som skulle kunna vara sämre för motorn.
av osla
nu har jag inte koll på nyare bilar. men jag har eftermonterat en webasto thermo top c i min bruksbil, har inget tidur utan bara en knapp, och jag brukar låta den gå tills den nästan är uppe i 80 grader. är ju bra att kunna slå av den eftersom att motorn ändå brukar klara av att hålla kring 80-90 grader iaf fram till 30- grader, och då är det ju onödigt att även köra värmaren, då drar det ju bara mer soppa utan att tillföra något
av Comonrail
Det går utmärkt att starta bilen med värmaren på. Värmaren går då över till auto och hjälper till att hålla motortempen vid lite hårdare kyla. Alla V70 med d5 or har värmare från fabrik men uret i färddator reglaget måste man ladda ner en mjukvara för att få. Och då kan man ställa in den efter önskemål.

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]