Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Har byggt om min v70 från automat till manuell. Men har tappat signalen till varvräknaren och motorn känns ovanligt slö samt lysande STC lampa.

Min fråga är om någon vet var signalen till varvmätaren kommer ifrån om automatarens varvtalsgivare "Sammarbetar" med den på vevaxeln? Om den styr något i pumpen så den vet hur mycket diesel den ska skicka på. Om jag vrider evrymoddet så den knappt går på tomgång så går den som innan med evrymod.

Moorn är en D5252T med MSA 15.8 styrsystem.

Tack på förhand
Mvh//Per
av *pettson*
På vilket sätt är boxarna likadana mellan automat och manuell?
En manuell box för motorn förväntar sej inga insignaler från en växellåda. Det gjorde ett styrdon för motorn på en automat senast jag tittade?
Dom har inte heller samma programmering vad gäller insprutningen varesej på bensin eller diesel. Automaten beter sej helt annorlunda upp genom varvtalen än en manuell och därmed styrs dom också olika.
Boxar må ha samma nummer men dom har inte samma programmering.
Ja, nu sa jag ju iofs att programvaran är olika dom imellan... Men lägger man in samma programvara på båda boxarna kommer dom bete sig exakt likadant. Det är inga fysiska skillnader mellan dom.
Numren är f.ö. inte samma mellan automat och manuell box. Manuell är 548, och det finns även 549 har jag för mig, Automat kommer jag inte ihåg just nu. Detta gäller då -95 turbo-boxar, utan startspärr. Nyare årsmodeller har jag ingen koll på, då dom är ointressanta för mig, det samma gäller diesel.
av Henke3
Polvänd vevaxelgivare gäller till och med -95 års modell, från -96 e de samma på manuell och auto.

Det följer svänghjulet på manuell, tar du ett från -95 och sätter på en -96:a så måste du polvända givaren.
Även tvärtom gäller såklart.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]