Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MotorAnkan
#790164
jag har satt dit två identiska vajrar, vågen ligger rak och spännskruven till handbromsen var släppt, sen spände jag ut bromsarna på varje hjul till max och släppte dom ca 5 hack, vågen är fortfarande rak och då spänner jag skruven till handbromsen så dom låser på hack 4, när jag drar i bromsen så ser det ut som att vajrana börjar ta sammtidigt i vågen, villket den inte gjorde med dom gammla vajrana, så jag vet inte om jag gjort något fel där??? eller vad menar du?
av Andazon
#790176
Hej

jag har en enkel "fullösning" som också funkar, i alla fall på min V70.

1. Lossa handbromsen max.

2. Spänn åt hjulen så att du knappt orkar rubba dem längre.

3. Spänn åt handbromsen lagom.

4. Ut & kör en sväng. Var beredd på att handbromsen ligger på hjulen lite grann i början, med det försvinner efter någon/några kilometer. Då har du en handbroms som tar jämnt & fint ...

5. Klart!

En enkel "fullösning" som funkar bäst om du har nya belägg ...

// Andazon
av *pettson*
#790228
MotorAnkan skrev:jag har satt dit två identiska vajrar, vågen ligger rak och spännskruven till handbromsen var släppt, sen spände jag ut bromsarna på varje hjul till max och släppte dom ca 5 hack, vågen är fortfarande rak och då spänner jag skruven till handbromsen så dom låser på hack 4, när jag drar i bromsen så ser det ut som att vajrana börjar ta sammtidigt i vågen, villket den inte gjorde med dom gammla vajrana, så jag vet inte om jag gjort något fel där??? eller vad menar du?
Känns det som att du fått det lika när dom tar på olika ställen trots allt?
Annars är det vanligt att man inte fått in backarna exakt mot stoppet innan man börjar justera ut dom. Man har alltså inte släppt tillräckligt på vajrarna för att justera rätt vid hjulen.
Men jag antar att du justerat rätt vid hjulen innan du ens kopplade in dom nya vajrarna i bilen? Det är det enklaste så slipper man tänka på den biten, då går det inte att göra fel.
Det är bra att vågen nudå står rätt, då är det fel av mej att ta upp den biten. Jag får ta tillbaka det.
Då återstår att se till så backarna är utjusterade likvärdigt och precis som någon skrev innan mej.
Sen finns en faktor till: Monteras nya backar mot begagnade trummor så MÅSTE backarna slitas in. Det eftersom dom helt enkelt tar olika mycket i trummorna beroeden på hur det mått innan. När dom sen slitit in sej så blir det till att återigen justera ut backarna så dom tar exakt lika. Sen ska dom ta exakt lika.

5-8 hack är spannet på godkänt på dessa bilar. 5 påbörjat 8 hack tvärlåst. SBP har dock någon villfarelse om att det ska låsa på 3 hack ibland. Det har hänt mej några ggr.
Har själv kört upp volvos verkstadsmanual i näsan på sbp några ggr för att fråga hur dom tänkt sej att konstruktören har fel och sbp rätt. Man får inga svar utan dom blir mest hur ska vi säga: märkbart irriterade när dom blir påkomna med dumheter. Dom blir lite griniga men rätt ska vara rätt. Ett år hade man åsikt om min DP, den var för grov. Jag nickade och frågade vilken paragraf som föranledde den anmärkningen. Konstig nog så..nope inga mera ord om detta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#790245
sbp kan ha många skojiga ideer om hur saker och ting ska fungera :roll:
Personligen tycker jag bäst om handbromsar som tar ungefär i mitten. Finns inge värre än handbromsar som tar bara man tittar på dom :roll:
Men då har jag kört mest RWD genom åren, och lärt mig använda handbromsen som manuell "antispinn", så kommer säkert därifrån. :P
av MotorAnkan
#790670
jag ska skruva en sista gång sen får vi se vad bp säger, en annan fråga kan jag slänga in med, reflexen i bakljuset är riktigt matt, nån som har en enkel lösning? jag har testat att vaxa och putsa med autosol, men det förblir matt :(
Användarvisningsbild
av darkien
#791601
en nödlösning ja brukar göra på mina gasa tills de rasar brukshäckar ang reflex e att ja har ett par rektangulära reflexer liggandes i bilen som samma dag som besiktningen monteras med en liten bit dubbelhäftande tejp på kofångare eller baklucka så klarar man besiktningen sen så fort man rundat hörnet på besiktningen så åker dom loss o in i handskfacket
av MotorAnkan
#792103
har besiktat, den gick genom med blankt papper, jag limmade fast en ga,,al reflex på bakluckan, samt putsade bakljuset med 5-56 strax innan, det luktade ju rostolja men glänste bra, så allt gick bra, tack för all hjälp och tips
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]