Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
camaro69 skrev:Hej hopp.

Bytte kamremmen på chefen för kökets V70. Kan inte påstå att det var speciellt svårt. Det enda som krävs är lite noggrannhet och försiktighet. Tog några bilder med mobilkameran för att vara helt säker på lägen, och hur hjälpaggregatsremmen löper.
Det enda bekymmer som dök upp var hur spännaren skulle vridas upp så att remmen gick på. Men efter en stund klurande så löste även detta sig.

Tidsåtgång: Ca 2 timmar för en hemmapulare

Svårt, nej, såvida man inte har fem tummar i varje hand
oki,vilket håll vred du insexen då för att spänna den!?
av Dykaren
camaro69 skrev:Hej hopp.

Bytte kamremmen på chefen för kökets V70. Kan inte påstå att det var speciellt svårt. Det enda som krävs är lite noggrannhet och försiktighet. Tog några bilder med mobilkameran för att vara helt säker på lägen, och hur hjälpaggregatsremmen löper.
Det enda bekymmer som dök upp var hur spännaren skulle vridas upp så att remmen gick på. Men efter en stund klurande så löste även detta sig.

Tidsåtgång: Ca 2 timmar för en hemmapulare

Svårt, nej, såvida man inte har fem tummar i varje hand
Det är inte av den anledningen att det skulle vara svårt att jag låter märkesverkstad göra det. Jag har egen verkstad och behöver inte ens stå ute och frysa, jag lämnar in den för att få en diagnos på bilen och att jag tycker det är smidigt. Mellanservice kommer jag att göra själv!!
Användarvisningsbild
av camaro69
Suck.

Jag har inte påstått att det ena eller det andra är rätt eller fel.
Min åsikt är att det var inte så förbaskade märkvärdigt att byta kamrem.
Sen gör väl var och en som dom vill.

Har inte skrivit en rad om att stå ute och meka. Skulle aldrig komma på idén, såvida inte bilen stannade ute i skogen.
Golvvärme i garaget är perfekt. Bland de bästa investeringar man kan göra.

Camaro 69
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla gör väl som dom själva vill.

Fick ett kostnadsförslag för att repa förra bilen på 18.000 Skr. Funderade en stund och kom fram till följande kalkyl.

50.000 (Måste jag jobba ihop)
-10.000 min moms.
---------------------------
40.000
- 12.000 min arbetgivaravgift
---------------------------
28.000
-10.000 min inkomstskatt
----------------------------
18.000 kvar i min hand att betala till verkstaden

18.000 (reparationen)
-3.600 (volvos moms)
---------------------------------------
14.400
- 4320 (volvos arbetgivaravgift)
-----------------------------
10.000
- 4.000 (mekanikerns inkomstskatt)
------------------------------------
6000 kr (till mekanikern)

6.000 kvar i handen på volvomekanikern och 44.000 skulle kulle gå i skatt. Så jag gick ned och fixade bilen själv på lördagsförmiddagen. Jag kan ALDRIG jobba ihop 50.000 på en lördagsförmiddag, kanske fixar ni det!
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:kamrems byte är ju faktiskt billigt på Volvo, jämfört med andra bilmärken
Allvarligt så bryr man sig inte om andra märken. I så fall köp en bmw där byter man itne kamrem.

Man bryr sig om sin bil o dom priserna dom vill ha.
Frågan är väll vad har man för garanti på motorn efter 16000 mil???
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:kamrems byte är ju faktiskt billigt på Volvo, jämfört med andra bilmärken
Allvarligt så bryr man sig inte om andra märken. I så fall köp en bmw där byter man itne kamrem.

Man bryr sig om sin bil o dom priserna dom vill ha.
Frågan är väll vad har man för garanti på motorn efter 16000 mil???
kan ju vara så att du köppt dig en billig peugot eller renault också, för att du inet har råd med en BMW
sen när du ska byta kamrem så kostar det inga 2000:- som på volvon, utan 8000:-

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]