NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Hade in bilen (V50 2.0D) på 4000-milaservice veckan före jul, körde några mil och kollade sedan hur oljan såg ut ... den var kolsvart. På alla mina tidigare bilar (bensin) så har det varit uppenbart att oljan bytts, den har gått från att vara svart till genomskinligt gyllenbrun efter service.

Är det läge att ringa Sverker och göra ett reportage om blåsningar vid service eller är den "normalt" att en nyservad dieselbil som fått ny olja och nytt filter (åtminstone enligt serivceorder) har kolsvart olja?
av matzen10
Du kan nog vara lugn, dali! Såvitt jag alltid hört så är det normalt för dieslar; de får ta hand om mer sot.
Sedan är det det där med oljans färg överhuvudtaget; en mörkfärgad olja kan absolut vara i god kondition! Iofs är jag inget proffs men tror att du kommer få det bekräftat av andra som är mer insatta i oljornas egenskaper, än jag är.
Svaret jag delger har jag själv fått från mekaniker då jag frågat.

Tänkte bara skriva några lugnande rader så att pulsen sjunker lite :-)

M V H
---> Matz
av sportmomentum
Oljor är en hel vetenskap i sig, de flesta oljor är riktigt bra (även dom billigare)
Ponera att oljan är ljus o fin efter 500 mil, då blir jag mer orolig. Är oljan svart så har den gjort sitt jobb och tagit med sig "skiten". Dålig på Diesel men helt klart så är det mer föroreningar.

Undertecknad är överdrivet noga med just motoroljan och byter själv mellan intervallerna, men det skall man inte behöva. Observera att Filtret skall vara av god Kvalité också. Köp original(dom kostar inte så mycket) Mann, Fram,Knecht ja det finns fler leverantörer som gör bra filter. Massan i Mann-filter upplever jag som "större"=större reningsgrad.
av dali
Tackar för svaren, jag hoppas att ni har rätt, det skulle kännas bättre om någon som kör en diesel kan verifiera att det är normalt att nybytt olja är svart efter bara några mil. Så var det absolut inte med mina tidigare bensinbilar.
av mojja
¨Jo det är så att det räcker med ett par mil så e oljan kolsvart iallafall..

Detta vet verkstäderna men inte du det kan hända att dom fuskar men skulle inte tro dom fuskar med en sån viktig sak som oljebyte.

Jag vet inte om det finns något sätt att kolla om oljan e fräch även om den e svart men det borde finnas.

Om du e orolig skulle jag ta kontakt med verkstan o höra mig för.

Om du ändå tvivlar byt oljan själv o kolla resultatet efter tio mils körning,

Alt 2 Ta med egen olja nästa ggn du ska in på service o be dom använda den o kolla på stickan direkt efter olje bytet om oljan är ny,.

M.v.h mojja
av dali
Ok, då känner jag mig lite lugnare. Verkstaden jag hade in bilen på har gott rykte, det är osannolikt att de skulle försöka lura sina kunder. Nästa gång ska jag kolla oljan innan jag kör därifrån, borde ha gjort det denna gång också men det blåste och regnade ute.
av mojja
dali skrev:Ok, då känner jag mig lite lugnare. Verkstaden jag hade in bilen på har gott rykte, det är osannolikt att de skulle försöka lura sina kunder. Nästa gång ska jag kolla oljan innan jag kör därifrån, borde ha gjort det denna gång också men det blåste och regnade ute.

Jo du kan vara lugn diselbilar e på det viset oljan blir kolsvart direkt,

Har alltid kört disel även min far har kört disel i 25 år och oljan blir kolsvart direkt.

brukar hålla sig brun ifall man byter olja 2 ggr på 20 mil då oljan i första bytet tar med sig slagget snabbt. sen när du häller i den nya kan den hålla sig fräch men det e som att kasta pengarna i sjön.

kolla på min nya v50 d5 på gården som rullat 150 mil nu o den oljan e också kolsvart. inte för att det bryr mig men mest för att kolla hur det e med en ny bil.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Att motoroljan på en diesel blir svart igen kort
efter byte är inget nytt för gamla diesel-ägare
eller verkstäder.

Frågan från många fd. bensin-bils förare om
oljan verkligen är bytad har kommit många gånger.

Har man inte haft en diesel innan så blir man osäker
på hur det skall vara. Bara för att oljan är svart
behöver den inte vara dålig!

:D
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]