Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det fungerar säkert utan förvärmning, men kanske inte lika bra. I alla fall inte lika bra som tillverkaren (Volvo) har tänkt sig. Dom har ju inte satt på dessa slangar och mantelplåtar för att det har varit roligt. Kunde dom slippa det så hade dom gjort det för länge sedan och tjänat in dom pengarna.
Förmodligen har det mätbar inverkan på avgasreningen. Så skall du på besiktning bör du absolut ha den fungerande. Ett insprutningssystem har ju även lufttemperaturgivare som en parameter för att ställa in rätt bränsleluftblandning. Har du då inte förvärmning så fetar bränsleenheten på mera bränsle för den upplever att motorn inte är varm ännu.
Som en kuriositet, skulle du köra på etanol så är det tämligen viktigt att du har en fungerande förvärmning. Etanol kräver ett tiotal mera värmegrader på förbränningsluften för att förbrännas fullständigt ( = lägre förbrukning) än vad bensin behöver.

Så har du hittills stått och tvekat om du skall laga förvärmningen eller ta bort den? Laga den! Slang finns på Biltema. Och i sammanhanget, bilen går inte fortare med så kallade Öppna Sportluftfilter. Ta bort det om du har något sådant.
Rådlös skrev:Det fungerar säkert utan förvärmning, men kanske inte lika bra. I alla fall inte lika bra som tillverkaren (Volvo) har tänkt sig. Dom har ju inte satt på dessa slangar och mantelplåtar för att det har varit roligt. Kunde dom slippa det så hade dom gjort det för länge sedan och tjänat in dom pengarna.
Förmodligen har det mätbar inverkan på avgasreningen. Så skall du på besiktning bör du absolut ha den fungerande. Ett insprutningssystem har ju även lufttemperaturgivare som en parameter för att ställa in rätt bränsleluftblandning. Har du då inte förvärmning så fetar bränsleenheten på mera bränsle för den upplever att motorn inte är varm ännu.
Som en kuriositet, skulle du köra på etanol så är det tämligen viktigt att du har en fungerande förvärmning. Etanol kräver ett tiotal mera värmegrader på förbränningsluften för att förbrännas fullständigt ( = lägre förbrukning) än vad bensin behöver.

Så har du hittills stått och tvekat om du skall laga förvärmningen eller ta bort den? Laga den! Slang finns på Biltema. Och i sammanhanget, bilen går inte fortare med så kallade Öppna Sportluftfilter. Ta bort det om du har något sådant.
Jo jag har kört utan hela sommaren, fläkten slet tag i den gamla :-) Bilen går fortfarande störande ryckigt, fastän jag åtgärdat vakuumläckage, tänkte om det kanske hade med förvärmningen att göra? (Rycker bara när den är kall). Men har köpt en aluminiumslang nu på Biltema, dock var den i kortaste laget... Köper nog en rörbit och en till slang imorgon så jag får lite längd på't!
Jag har kört många gamla häckar där slangar och värmesköldar varit bortruttnat sen länge och det har aldrig varit några problem mer än att det tar lite längre tid innan motorn blir varm och den drar lite mer soppa då den går i kallstartsläge längre.
Kolla även så spjället i botten på luftburken under filtret fungerar. Är bilen kall ska inte spjället stå halvöppet vilket det ofta gör har jag sett.

Hasplåten (som är gjord i plast...) är också en detalj som är bra att ha vintertid så får du upp tempen på oljan i sumpen snabbare. Det är nog viktigare än en fungerande förvärmning.
Kör utan både hasplåten i plast(lossna då ja mejade ner en snödriva) och utan förvärmings slang..om det är den som var i sån där tunn metall typ? Den låg mot styrstången och störde så jag slet bort den.... Biler går hur fint som helst och blir varm fort...965-´97
Som Päpplet skriver måste klaffen (som styrs av en vaxtermostat) fungera. Jag har inte sett någon 7/940 där den faktiskt fungerat, och jag tror de flesta 2/7/940 körs utan fungerande förvärmning.

Förvärmningen var viktigare på förgasarmotorerna – motorerna med insprutning går problemfritt även utan förvärmning. Det kan låta rimligt att förbrukningen skulle bli mindre med förvärmd luft, men funderar man lite på saken inser man att det inte är så självklart, och att det t.o.m. skulle kunna vara tvärtom.

Det kan vara värt att fundera över att på dellast eller tomgång är luften som motorn drar in i cylindrarna alltid mycket kallare än utanför gasspjället. Det hänger ihop med att det, förutom på fullast, är undertryck i insuget. På förgasarna gav nedkylningen problem med isbildning (även om det inte var frost utomhus), och detta var en av anledningarna till att man använde förvärmning. Insprutningsmotorerna brukar inte ha det problemet.

På turbomotorer varierar lufttemperaturen alldeles särskilt mycket. Vid laddtryck blir den varmare än omgivningen, vilket man försöker begränsa med intercooler. De har ingen förvärmning, antagligen för att det inte hade varit meningsfullt.
NilsO skrev:Som Päpplet skriver måste klaffen (som styrs av en vaxtermostat) fungera. Jag har inte sett någon 7/940 där den faktiskt fungerat, och jag tror de flesta 2/7/940 körs utan fungerande förvärmning.

På turbomotorer varierar lufttemperaturen alldeles särskilt mycket. Vid laddtryck blir den varmare än omgivningen, vilket man försöker begränsa med intercooler. De har ingen förvärmning, antagligen för att det inte hade varit meningsfullt.
Jag har spjäll som fungerar men jag fick prova ett par med värmepistolen innan jag hittade ett fullt fungerande :)

Min turbo har förvärmning :roll:
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]