Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder; min kupefläkt går endast när stereon är påslagen. Varför?

Köpte min volvo v70 tdi -99 i förra veckan, och upptäckte då att ECC'n gav felkod. Det visade sig vara tempsensorn bakom plastgallret på förarsidan som gett upp. Bytte denna, och nu fungerar allt som det ska. Men endast med steron påslagen. Kan tillägga att det är orginalstereon som sitter i, och den ber efter kod för upplåsning (skall hämta den på volvo idag). Några ideer på detta? Mvh
av *pettson*
martalex skrev:Som rubriken lyder; min kupefläkt går endast när stereon är påslagen. Varför?

Köpte min volvo v70 tdi -99 i förra veckan, och upptäckte då att ECC'n gav felkod. Det visade sig vara tempsensorn bakom plastgallret på förarsidan som gett upp. Bytte denna, och nu fungerar allt som det ska. Men endast med steron påslagen. Kan tillägga att det är orginalstereon som sitter i, och den ber efter kod för upplåsning (skall hämta den på volvo idag). Några ideer på detta? Mvh
Vi har ingen som helst möjlighet att berätta för dej VARFÖR det är som det är. Inte mer än att det är fel och att någon kopplat åt helvete, eller att något brunnit. Det finns inte många mera val.
Lite märkligt att du inte upptäcker varesej ECC eller stereon/ fläkten innan du köper bilen?
Testar ingen funktioner på bilarna nuförtiden? Eller räknas det kallt med att det är en bra affär ändå och att någon annan ska lösa problemet?
Vi har ingen som helst möjlighet att berätta för dej VARFÖR det är som det är. Inte mer än att det är fel och att någon kopplat åt helvete, eller att något brunnit. Det finns inte många mera val.
Lite märkligt att du inte upptäcker varesej ECC eller stereon/ fläkten innan du köper bilen?
Testar ingen funktioner på bilarna nuförtiden? Eller räknas det kallt med att det är en bra affär ändå och att någon annan ska lösa problemet?
Min tanke var väl snarare att någon skulle ha någon idé på vad som kan orsaka felet. Kanske att någon varit med om samma sak som jag, alternativt hört om problemet och vet att "ja, det skulle kunna bero på..." osv. För mig känns en felkoppling mycket märklig, då precis allt verkar vara orginal från fabrik. Men jag är ingen expert. Jag får be om största möjliga ursäkt om min formulering inte medlade just det budskapet till dig.

Jag vill även tillägga att jag även varit otydlig angående exakt när jag upptäckte problemet med min ECC. Detta var i samband med köp, vilket medförde ett lägre pris på min bil från bilhandlare. Jag köpte alltså bilen med ett fel medvetet, och hoppades kunna laga detta utan problem (vilket jag dessutom lyckades med, så när som på den lilla detalj jag frågar om i tråden). Jag hoppas du fått lite klartext i mitt inlägg, och kan sova gott inatt också.
Bra förtydligat! Nu somnar jag lättare i alla fall :D
Hade faktiskt ett liknande fel på en 740 för länge sedan, så länge stereon var på så kunde jag ta ut nyckeln och ändå funkade fläkt, halvljus, torkare mm. Tills jag stängde av stereon då, med den avstängd behövdes nyckeln igen för att det elektriska skulle fungera. Kommer tyvärr inte ihåg vad felet var, men det var säkert inte relevant ändå.
Lycka till!
@taxi, förmodligen hade någon fulkopplat in ständig ström till stereon, och samtidigt låtit den vanliga "strömmen från tändningen" vara kvar, i så fall tror jag tändningen går på om man slår på stereon.

Nu är det som sagt inte så relevant för TS, låter spontant dock som en fulkoppling, men som *pettson* säger så är det väldigt svårt att säga orsaken.
Någon dålig jordning? Några avskavda kablar någonstans?
Ja jag har då inte kunnat sova i natt. Läste inlägget i går kväll men kommer inte på något. Riv loss radion och eller ecc panelen och se vad du hittar där bakom. Hittar du en hög med sockerbitar så har du kvällen räddad :wink: :wink:
Det ser väl inte bättre ut än att jag får göra en ordentlig koll bakom stereon då, när jag får tillfälle. Jag hoppades i min blinda tro att någon varit med om det förut, men det är väl bara att ta tag i kragen och felsöka själv... Mitt i en flytt så kan jag dock känna att mitt lilla problem är överkomligt tills jag får en lugn eftermiddag. Återkommer!
Som sagt, det är nog en bra ide att ta ut ecc-panelen och stereon. Det kan ju vara bra att bryta strömmen först ifall någon fulkopplat något där bakom, själv sabbade jag en ecc-panel när jag drog ut stereon eftersom den fick kontakt med en lös strömförande kabel från stereokablaget. (Efter det gick det inte att styra fläkthastigheten från ecc-panelen, dock upptäckte jag att det gick att styra fläkthastigheten genom att justera styrkan på insrumentbelysningen.)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]