NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dometros
Hej!

Mitt namn är Christofer. Jag har nyligen skaffat mig en V50 2.0D -04 Manuell för att tillägga.

Lite mer information om problemet;
Alla siffror som följer är NUVARANDE förbrukning.
När jag först fick hem bilen så låg jag med en förbrukning på ~0.63l
Efter ett tags körande när jag flyttat till annat landskap, bodde förut i Halland, numera i Småland.

Nu på senare tid (2 veckor tillbaka?) Så har antagligen "snållänningen" slagit till och har faktiskt kunnat få ner förbrukningen till så låga siffror som ~0.43l, Medelförbrukningen visar 0.45l/mil som lägst och detta gör en så glad!

Nu är det såhär att jag kör minst 6 mil när jag ska någonstans så det förekommer inga småsträckor, bilen hinner bli varm.
Det kan gå en hel vecka då förbrukningen snittar runt 0.4-0.5l, Men sen helt plötsligt till och med dagen efter ibland så ligger förbrukningen på hutlösa ~0.78l, vilket är helt stört mycket?!, och så här kan det vara ett tag för att sedan gå tillbaka till sitt normala värde (det låga).

Jag ringde Bilia men det enda han försökte göra är att sälja en service till mig, men det klarar mycket bra själv.

Några felkoder har jag inte kunnat läsa ut då jag inte har tillgång till vida, såg att det fanns att köpa för 800kr så får ta och inhandla en sån kanske till senare.

Dom tankarna jag har är att bilen på chippad? Det framgår ingenstans egentligen att den är det. För ibland så svartryker den vid gaspådrag (vilket jag inte har ont av, men den ryker inte hela tiden utan bara då när den går som snålast så att säga), dessutom undertill bilen, så antagligen är det en avgasläcka någonstans undertill.

Kan det vara någon sensor som ställer till det under bilen?
Många har nämnt det förbaskade DPF, har även försökt leta efter ett sådan men kan endast hitta ett som passar -05 och uppåt, vad skiljer egentligen?
Sen har jag även läst om dessa snikvarianter om att ta bort och flasha om ECM men det tycker jag att vi inte behöver gå in på här i tråden, ni som vet och kan göra detta kan gärna höra av er i PM då jag är positiv till detta men vet mycket väl att det finns folk här som inte gillar det.

Och en sista sak, varför varnar inte bilen att spolarvätskan nästan eller är helt slut? Tänds inga lampor, står inte heller något i färddatorn.

Det bliv lite text och har säkert glömt nämna något.

Ha en fortsatt bra dag!
av dieselputte
Det är troligt att den högre förbrukningen beror på regenerering av DPF. Antar att din bil gått rätt långt så kolla om DPF är utbytt. Volvo föreskriver ju byte vid 12000 mil, men i de flesta fall håller det mycket längre. När filtret blir för tätt stiger tryckskillnaden före och efter filtret vilket trigga regenerering. Då injiceras lite extra bränsle i varje cylinder vilket höjer avgastemperaturen. Då bränns sot i DPF bort tills tryckskillnaden sjunkit till acceptabel nivå. Normalt tar detta 10-20 minuter och då stiger den momentana förbrukningen med c 0.2 l /mil.

Upplever du att bilen går lite ryckigt när du har högre förbrukning?

Får intrycket av att du nollställer snittförbrukningen? Du bör köra runt 50 mil för att få ett rättvisande värde. Att du får så lågt som 0.45l/mil kan snabbt dra åt andra hållet med lite stadskörning om du nyligen nollställt mätningen.

Att det ryker svart kan tyda på kommande turbohaveri, eller någon slang som är otät mm.

Jag har en V50 2.0D -06 10,500 mil som faktiskt har fått lägre förbrukning under åren. Nu ligger jag på 0,56 och har förr legat på 0.6- 0.62 med samma körsstil. Byte av EGR ventil drog konstigt nog ned förbrukningen en hel del.

Låg nivå på spolarvätska brukar resultera i en gul lampa som tänds + meddelande.
av Dometros
Hej! Tack för svar.
Bilen har rullat över 25000 mil, problemet är att jag inte har några papper på någon service sedan ett tag tillbaka ( skjut mig inte)

Det konstiga är att om nu bränsleförbrukningen ökar med 0.2l / mil under regenereringen och dessutom ryker svart så borde den dricka mer än ~0.4l/mil
Det den gör istället är att den dricker mindre när den svartryker alltså tvärt emot än vad du beskriver.

Det känns som pedalen betér sig annorlunda nu när förbrukningen ligger så pass högt men det kanske bara är en inbillning.

Brukar snitta en lägre förbrukning inne i stan än på landsväg, och nollar oftast medelförbrukningsmätaren efter varje tankning så runt 80 mil beroende på förbrukning.

Ang. Spolarvätskan så vet jag om att det ska varna för det gjorde den på V70n som vi hade förut, men denna gör det ej, rätt frustrerande.
Användarvisningsbild
av joel80
Låter som att din bil kört en regenerering.. (Om nu en V50 2.0D -04 har automatisk regenerering...)

Annars påverkar väder och vind också.
Jag kör ofta Gävle - Stockholm och Stockholm - Gävle. För några dagar sen hade jag medvind från Gävle och bra väder och hamnade på en förbrukning enligt datorn på 4,6l/100km.. På väg hem var det motvind och började spöregna.. Jag hamnade på 6.2l/100km trots att jag höll lägre hastighet än på väg ner.

När regenereringen går igång stiger förbrukningen för mig med ca 2dl/mil i ca 5 mil.
av Dometros
joel80 skrev:Låter som att din bil kört en regenerering.. (Om nu en V50 2.0D -04 har automatisk regenerering...)

Annars påverkar väder och vind också.
Jag kör ofta Gävle - Stockholm och Stockholm - Gävle. För några dagar sen hade jag medvind från Gävle och bra väder och hamnade på en förbrukning enligt datorn på 4,6l/100km.. På väg hem var det motvind och började spöregna.. Jag hamnade på 6.2l/100km trots att jag höll lägre hastighet än på väg ner.

När regenereringen går igång stiger förbrukningen för mig med ca 2dl/mil i ca 5 mil.
Ligger något i det, Men borde inte regenereringen fortsätta även om bilen är avstängd?, Problemet är att den dricker denna mängden i mer än 5 mil, körde över 14 mil igår och låg aldrig under 0.76l/mil vilket gjorde mig väldigt frustrerad då jag vet att den kan gå snålare, den känns även tröttare vid omkörningar i fyran än vad den brukar. Jag har fortfarande funderingar på om den är chippad och chippet i sig ställer till det, men om ni lyckas få ner förbrukningen till runt 0.6l/mil utan chipp? så borde det inte så vara fallet att den är trimmad.
Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:Jag kör ofta Gävle - Stockholm och Stockholm - Gävle. För några dagar sen hade jag medvind från Gävle och bra väder och hamnade på en förbrukning enligt datorn på 4,6l/100km.. På väg hem var det motvind och började spöregna.. Jag hamnade på 6.2l/100km trots att jag höll lägre hastighet än på väg ner.
När du körde hem hade du femman eller sexan i då? Va bara tvungen :lol: :oops:
av Gourmand
Låter inte osannolikt att det handlar om regenering och att den är ihållande på ett sätt som tyder på igensatt partikelfilter. Undersök detta först och om du inte vill/kan göra det själv, så är det klokast att ta kontakt med en Peugeot/Citroen-verkstad (PSA-motor), så kollar dom det åt dig.
Om det nu är filtret, så kan du köpa ett nytt sådant för runt 2.500:-, byta själv eller låta verkstaden fixa detta. Sedan har du ett partikelfilter som funkar i runt 20.000 mil, iaf med det körmönster du har. Att vända sig till Bilia i ditt fall resulterar sannolikt bara i att du blir av med en massa pengar.
av Dometros
Gourmand skrev:Låter inte osannolikt att det handlar om regenering och att den är ihållande på ett sätt som tyder på igensatt partikelfilter. Undersök detta först och om du inte vill/kan göra det själv, så är det klokast att ta kontakt med en Peugeot/Citroen-verkstad (PSA-motor), så kollar dom det åt dig.
Om det nu är filtret, så kan du köpa ett nytt sådant för runt 2.500:-, byta själv eller låta verkstaden fixa detta. Sedan har du ett partikelfilter som funkar i runt 20.000 mil, iaf med det körmönster du har. Att vända sig till Bilia i ditt fall resulterar sannolikt bara i att du blir av med en massa pengar.

Då alla sökresultat jag fått så börjar jag faktiskt tro att det är just partikelfiltret dummar sig, tar det långt tid att byta eller går det på en timme? Behövs det adapteras eller något sådant?
Får ta och beställa detta samt göra en storservice, är det möjligt att nolla serviceindikatorn INNAN den egentligen ska tändas?

Addetiv, vart fyller jag på detta? Samma som oljan eller sitter det en egen behållare för detta?
av dieselputte
Dometros skrev: Addetiv, vart fyller jag på detta? Samma som oljan eller sitter det en egen behållare för detta?
Köp ett komplett kit från Volvo och kolla in den här videon, som iofs inte visar hur det ser ut på nära håll, men det finns nog med beskrivning i kittet

OBS! Man måste troligen nolla mätaren och köra doseringspumpen för additiv efter påfyllning.

Och kolla för faan oljenivån i motorn så du inte råkar ut för rusande motor pga hög oljenivå. För mycket regenerering resulterar tyvärr i att diesel letar sig ned i vevhuset med stigande oljenivå som följd. När nivån blir för hög sugs helt enkelt olje/dieselblandningen in via vevhusventilationen varvid motorn tokrusar och haveri kan vara nära. Om det skulle hända är det bara att stanna, sopa i högsta växeln och stoppa motorn genom att släppa upp kopplingen.

Som tidigare nämnt, köp eget nytt DPF och byt.

Ang spolarvätskan, du kanske har trasig spolarpump och vätska som är över larmgränsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Perra83 skrev: När du körde hem hade du femman eller sexan i då? Va bara tvungen :lol: :oops:
Haha.. Jojo.. det där ska jag ha!

Jag glömmer faktiskt fortfarande ibland att växla upp.. Förra veckan kom jag på det strax innan Uppsala. :D
Saken är den att bilen faktiskt inte drar så mycket mindre på 6:an.. jag är lite besviken.

Ibland, när det är jobbiga förutsättningar (regn, blåst och mycket vatten på vägen) känns det som att bilen drar mer på 6:an.. som att kraften som den "överväxeln" har inte räcker till utan det blir som att man kör på för låg växel.. även när man ligger i 110-115km/h.
Dometros skrev: Ligger något i det, Men borde inte regenereringen fortsätta även om bilen är avstängd?, Problemet är att den dricker denna mängden i mer än 5 mil, körde över 14 mil igår och låg aldrig under 0.76l/mil vilket gjorde mig väldigt frustrerad då jag vet att den kan gå snålare, den känns även tröttare vid omkörningar i fyran än vad den brukar. Jag har fortfarande funderingar på om den är chippad och chippet i sig ställer till det, men om ni lyckas få ner förbrukningen till runt 0.6l/mil utan chipp? så borde det inte så vara fallet att den är trimmad.
Nej bilen ska inte dra så mycket extra för en regenerering under hela 14 mil! Då verkar det vara något som är galet.. om det är regenereingen eller något annat låter jag vara osagt.

Däremot är det inte säkert att regenereringen fortsätter om man slår av bilen och sen fortsätter. Bilen gör en ny koll på partikelvärdena när den startar upp och bestämmer sig för regenerering eller inte. Plus att den inte startar en regenerering före temperatur och förutsättningarna i motorn är rätt.

Första tröskeln för regenerering ligger vid ett visst värde av partiklar i filtret. (Det finns fler värden som reglerar vid vilket körmönster regenereringen startar)
Om du då kommer över det värdet på en resa kan bilen starta en regenerering.. om du slutar resan innan regenereringen är klar har antalet partiklar troligen minskat till under den gräns där bilen sätter igång att regenerera.. vilket gör att det tar ett tag innan den gör det igen, dock inte lika lång tid som om du hade låtit den regenerera klart.
Det här är alltså som det ska funka.. kan ju vara så att regenereringen inte slutar som den ska. Jag har vid ett tillfälle reagerat på att regenereringen hållit på i ca 40 minuter och över 7 mil. Jag sa till på verkstan och min tekniker kollade felkoder. Han såg att det genererats en felkod i samband med regenereingen, men att felet inte låg kvar och att jag hade en regenerering efter det som hade slutat av sig själv efter 25 minuter och inte gett någon felkod. Han skulle kolla det igen vid service i vinter så att det inte blivit någon felkod igen.
V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]

Hej! Håller på att byta bromsskiva p&a[…]

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]