- tor 26 sep 2013, 13:12
#790674
Goddagens i stugorna!
Jag har försökt att vira huvudet kring ett problem med tantens s70 från -97, det började visa sig som flimrande instrument belysning och halvljus på tomgång som försvann så fort man ökade varvet lite. Tänkte direkt jordfel eller generator kol.
Så sagt och gjort jordflätorna över avgasgren röret byttes raskt och batteri kontrollerades utan anmärkning (4 mån gammalt). Passade på att göra rent och kontrollera övriga anslutningar mellan mellan batteri och chassi/start/generator lite oxid men inget allvarligt. I övrigt toppskick på kablarna. Alltså generatorn eller hur?
lite fakta:
Vilospänning på batteri är 12,7V
Spänning mätt på batterikabelskorna (vid tomgång med halvljus och utan extra förbrukare) slår mellan 14.5-14.7V
Spänning mätt över generatorns plus och chassi ( vid tomgång utan extra förbrukare) 14.8-14.9V
Spänning över batterikabelskorna (vid tomgång med alla extra förbrukare igång: helljus, dimljus bakrutevärme, full fläkt, rump värmare både fram i bak.) 14, 3-14, 4V
Vid ca 2500rpm så har jag 14.3-14,4V oavsett belastning
När jag släpper ner henne på tomgång från 2500rpm med alla förbrukare i gång så landar generatorn på 13.7-14v
Generatorn låter inte ansträngd så länge bakrutevärmen inte är på när den är på så tjuter generatorn lite men inte stlrande högt. Detta helt oberoende om övriga förbrukare är på eller av.
Om kolen skulle vara slut så skulle generatorn orimligen ladda över 14V eller? Jag är för nära problemet nu för att kunna tänka objektivt. Är tacksam för alla åsikter.
/Timo
Jag har försökt att vira huvudet kring ett problem med tantens s70 från -97, det började visa sig som flimrande instrument belysning och halvljus på tomgång som försvann så fort man ökade varvet lite. Tänkte direkt jordfel eller generator kol.
Så sagt och gjort jordflätorna över avgasgren röret byttes raskt och batteri kontrollerades utan anmärkning (4 mån gammalt). Passade på att göra rent och kontrollera övriga anslutningar mellan mellan batteri och chassi/start/generator lite oxid men inget allvarligt. I övrigt toppskick på kablarna. Alltså generatorn eller hur?
lite fakta:
Vilospänning på batteri är 12,7V
Spänning mätt på batterikabelskorna (vid tomgång med halvljus och utan extra förbrukare) slår mellan 14.5-14.7V
Spänning mätt över generatorns plus och chassi ( vid tomgång utan extra förbrukare) 14.8-14.9V
Spänning över batterikabelskorna (vid tomgång med alla extra förbrukare igång: helljus, dimljus bakrutevärme, full fläkt, rump värmare både fram i bak.) 14, 3-14, 4V
Vid ca 2500rpm så har jag 14.3-14,4V oavsett belastning
När jag släpper ner henne på tomgång från 2500rpm med alla förbrukare i gång så landar generatorn på 13.7-14v
Generatorn låter inte ansträngd så länge bakrutevärmen inte är på när den är på så tjuter generatorn lite men inte stlrande högt. Detta helt oberoende om övriga förbrukare är på eller av.
Om kolen skulle vara slut så skulle generatorn orimligen ladda över 14V eller? Jag är för nära problemet nu för att kunna tänka objektivt. Är tacksam för alla åsikter.
/Timo
Volvo.. om mannen själv får välja.