Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#790298
Flyttat tråd till Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90 - forumet

/Kalle
av Larzan
#790322
anders41 skrev:Hej!
Här kommer en uppdatering på min första fråga om mitt ev köp av en S80.
Efter lång tids vånda och efterforskning i ämnet S80, så köpte jag mig en S80 T6 aut -99 i fredags.
Innan jag slutligen bestämde mig, så var jag in till den lokala Volvo verkstaden här....
Där vi kikade på service och verkstads historien kring min S80, inga konstigheter alls så hans svar på min fråga om de var ett bra köp utifrån de fakta som vi hade då...blev att de var ett bra köp :-)-) .
Nu när jag åkt ett tag, med ett riktigt fånigt flin på klistrat :mrgreen: så har jag fått mina misstankar om fel som jag märkte vid provkörningen.
Framvagnen behöver lite nya delar, men är osäker på vilka innan jag lyfter och kontrollerar!
Har kommit så långt att bussningarna i länkarmarna är slut, kanske även spindellederna...är de nån mer bussning, led eller liknande jag ska kolla innan inköp?
När jag läst inlägg på nätet om S80, så har de ofta handlat om automatlådan, framvagn och kondens i strålkastarna...

Så då har jag några ytterligare frågor
1: Hur är de med förslitningar på bussningar och leder i bakvagnen?
2: I instruktionsboken står de att jag bara ska använda Volvos egen olja till växellådan, låter dyrt så finns de andra fabrikat som funkar lika bra?
3: Kondens i strålkastarna, hur blir jag av med den?
4: Om jag byter till strålkastare(orginal) med xenonlampor, går den igenom besiktningen och blir jag av med kondensen?
5: Något annat som jag behöver kontrollera eller ha koll på?

Anders
5. Öppna framdörrarna, kika in i framskärmarna som det finns lite trevlig "gegga" i skärmarna.

Fick själv gräva ur och spola ut mängder med förmultnade löv, barr m.m.
Detta satte även stopp i avrinningen ifrån takluckan, dräneringsslangarna.
av anders41
#790470
Har nu kollat alla bussningar och leder i framvagnen och inte hittat nåt alarmerande!
Så mitt klonkande måsta alltså komma från annat håll...plockade av täckkåporna som sitter ovanpå stötdämpar fästet i innerskärmen.
Ska försöka beskriva vad jag såg, eftersom jag inte lyckades lägga in bilden jag tog.
Om vi börjar i toppen så sitter de en mutter, under den sitter en gummiklädd större bricka, under den sitter ytterligare bricka i metal. Mellan den gummiklädda brickan och nästa bricka är de ett mellanrum på ca 5-8mm.
Ska de se ut?
Användarvisningsbild
av helgonet1
#790485
anders41 skrev:Har nu kollat alla bussningar och leder i framvagnen och inte hittat nåt alarmerande!
Så mitt klonkande måsta alltså komma från annat håll...plockade av täckkåporna som sitter ovanpå stötdämpar fästet i innerskärmen.
Ska försöka beskriva vad jag såg, eftersom jag inte lyckades lägga in bilden jag tog.
Om vi börjar i toppen så sitter de en mutter, under den sitter en gummiklädd större bricka, under den sitter ytterligare bricka i metal. Mellan den gummiklädda brickan och nästa bricka är de ett mellanrum på ca 5-8mm.
Ska de se ut?
Klonket kan vara fjäderbenslagret som är kasst. Hade samma fel på min S80 när jag köpte den. Small som fan i framvagnen så fort jag körde över fartgupp och dylikt, lät som nån som slog en slägga mot ett städ. Dessa byttes samt så monterades dit "isolatorer" (tror jag det heter) på sista varvet på fjädern sen blev bilen som ny - klonkfri :mrgreen: Går också att montera dit en bit trädgårdsslang.
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]

. Jag har provat med låsspray men det har […]