Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Jag har en Volvo 940 -92 som för en tid sedan avgassystemet gick av på mellan främre röret och katalysatorn, alltså före lambdasonden. Jag har kört med bilen ändå i nån, eller ett par månader - och ganska snart så började lambda-lampan lysa inne i bilen och har gjort så större delen av tiden. Jag tänkte att det inte gjorde så mycket, att den kanske mest drog lite mer bensin - det märktes inget på gången i motorn i alla fall.

Men så nyligen en dag plötsligt så när jag startade bilen så gick den som en påse med ohälsosam dynga, det lät som den gick på max två cylindrar - men det gick fortfarande flytta bilen från punkt A till punkt B hemma på gården. Sen dess har bilen stått ett par veckor, och igår så tog jag bort batteriet och laddade det (det har varit lite dåligt rätt länge), men syftet var mest att jag tänkte att bilens elektronik skulle nollställas och så kanske bilen skulle gå som vanligt igen (tills den fått frispel på att inte känna av avgaserna igen då).

Men idag då jag skulle starta bilen så hostar den bara till lite med jämna mellanrum då man drar på startmotorn, och det finns inte tillstymmelse till vilja att börja starta. Att jag trycker på gasen samtidigt förändrar inget heller, den bara hostar lite vart tredje varv eller nått på startmotorn.

Jag testade och köra felkoder på #2 och #6, och båda visar 1-1-1, så jag antar att den måste starta för att jag ska få något fel registrerat, och vad det än kan ha visat innan har försvunnit nu då den stått utan batteri.

Nån som har något förslag på vad det kan vara eller vad jag kan göra?
av sicnarf
Är batteriet Ok och finns kräm i det?
Vad händer när du vrider nyckeln? Hostar lite bara?
Måste vara batteriet som är kaputt om det inte orkar vrida runt startmotorn ordentligt.
Köp nytt först. Har det varit dåligt batteri länge så hjälper det inte att ladda upp det efter att det stått tomt ett par veckor.
Måste ha blivit urladdat under de 2-3 veckorna då det stått tomt.
Användarvisningsbild
av ByF
Startmotorn går runt som en tok, det är full kräm i batteriet. Det är motorn som inte startar alls längre utan bara hostar lite var tredje varv.
av gnarpich
Hade samma fel på en av mina gamla 745or då tog jag bort fördelarlocket å slipade lite på metall plattorna där och så starta bilen för mig och gick bra igen
Användarvisningsbild
av ByF
gnarpich skrev:Hade samma fel på en av mina gamla 745or då tog jag bort fördelarlocket å slipade lite på metall plattorna där och så starta bilen för mig och gick bra igen
Intressant, ska kolla det imorrn då, hoppas att det är något så enkelt. Verkar mindre sannolikt tycker jag då den vart så galet tokdöd direkt nästan, men det kanske kan bli så. Sista försöket jag gjorde tände det ingenting alls.
av sicnarf
Rör sig varvräknaren vid startförsök? Om inte kan det vara vevaxelgivaren som är slut. Kan vara därför den gick så dåligt sista gången den gick. Kolla på den kabeln som går från en ontakt vid torpedplåtens insida vid vänster vindrutetorkaren ner till kontakten mellan motorn och växellådan.
Se om kabeln är skadad,ärjad i nån av ändarna.
Användarvisningsbild
av ByF
sicnarf skrev:Rör sig varvräknaren vid startförsök? Om inte kan det vara vevaxelgivaren som är slut. Kan vara därför den gick så dåligt sista gången den gick. Kolla på den kabeln som går från en ontakt vid torpedplåtens insida vid vänster vindrutetorkaren ner till kontakten mellan motorn och växellådan.
Se om kabeln är skadad,ärjad i nån av ändarna.
Oki, låter som något jag ska kolla upp imorrn med - en fårtacka :D

Om det är det som är fel, vad krävs för att åtgärda det? låter som något som kan kräva att man gör ett rätt stort ingrepp... eller?
Användarvisningsbild
av ByF
Update:

- Varvräknaren rör sig inte alls när jag kör på startmotorn (ska den det?).

- Det verkar som att jag inte har någon gnista. När jag testade så såg jag ingen gnista, men väl lite rök från tändstiftet. Vad kan det beror på?

- Jag har testat med en annan tändspole och det verkar inte bli gnista då heller. Jag har inte testat med annan tändkabel nu, men hur stor chans är det att det är en sån sak? Och kan de paja så där över en natt?

- OM det skulle vara så att det är den där vevaxelgivaren, hur stort arbete är det då? Vart sitter den?
av sicnarf
Vevaxelgivaren kan gå sönder från en dag till en annan. Så det kan mycket väl vara ditt problem här. Om du lyfter upp bilen så kan du följa sladden från en kontakt vid vänster vindrutetorkare vid torpedplåten ner till en kontakt mellan motorn och växellådan. Se om du ser ärj eller nåt fel på de båda ändkontakterna.
Det är lätt att byta sladden men jätte besvärligt.http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=40878
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]