Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bäst som fyrhjulsdriven ja, men V70 vann över alla framhjulsdrivna. :)
Där stod att i kategorin där BMW:n vann vad gäller vägegenskaper så föredrog testpoliserna ändå XC70 som "allroundbil" bl.a. för att den var smidigare p.g.a. sin högre markfrigång. Däremot så bedömdes BMW:n som bättre för utryckning och som civilare, ser inget konstigt med detta i testresultatet/bedömningarna.
Som vinterbil i norra Sverige får nog BMW svårt att hävda sig mot Volvo. Ex. elektronik som krånglar, bromsar som fryser fast och värme vid extrem kyla. Ibland undrar man vad BMW sysslat med i Arjeplog under 30 års tid på testbanorna då de än inte fixat till dessa problem.
Men tyvärr är det inte bara för Polisen att beställa bilar från Volvo längre. Lagen om offentlig upphandling, som den så fint heter.
Jag förstår att polisen vill köra Volvo. Driftsäkrare bil finns nog inte. :D
Volvon är helt klart en bättre vinterbil. Även rent komfortmässigt. Volvon är en av de bästa bilarna att köra i extrem/Norrlandskyla, knarrar inte mycket, chassit är följsamt och stadigt, klimatanläggningen håller isfritt etc. Även Merca E bättre än BMW och Audi i sånt klimat..
Sverige torde vara världens enda bilproducerande land där myndigheterna köper utländska bilar. En Volvo hos tyska eller franska myndigheter vore nog otänkbart. Det är länder som är stolta över sin bilindustri. I Sverige dominerar dock franska och asiatiska bilar i kommunal verksamhet (jag vet en kranskommun i Göteborg som gör Peugeot 307 SW istället för V50/V60 i hemtjänsten). Dönicksnacket om att det "minsann är billigare" köper jag inte. Hade Volvo och Saab varit första valet inom all offentlig verksamhet hade eventuellt Saabkonkursen kunnat undvikas (dock tveksamt) och Volvo hade haft en ännu bättre kundbas i Sverige, vilket förmodligen givit fler arbetstillfällen.

Det är något sjukt när landets myndigheter aktivt önskar livet ur den inhemska industrin.
SEpaket skrev: En Volvo hos tyska eller franska myndigheter vore nog otänkbart. Det är länder som är stolta över sin bilindustri.
Det är något sjukt när landets myndigheter aktivt önskar livet ur den inhemska industrin.
Lagen om offentligupphandling gäller även andra EU-länder.......

http://www.sowak.at/V70R_Polizei.jpg
Bild

Autobahn police?

Bild
Fransk läkarbil
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja