Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Hej!
Jag går i tankarna att köpa en 945 att ha som bruksbil. Jag har fastnat för de senare modellen, Classic framförallt, då jag tycker de är snygga och hyffsat moderna men ändå behåller den klassiska Volvokänslan.

De flesta av dessa tycks ha lättrycksturbo eller i vissa fall fulltryck, men jag har absolut ingen erfarenhet av att varken köra eller äga en turbobil tidigare. Dessutom är jag inte särskilt tekniskt kunnig. Jag är bilintresserad men kör hellre än skruvar.

Hursomhelst, Turbo. Jag har lite funderingar:

1. Kräver original LTT att man är noga med att tex låta motorn svalna av varje gång efter att man kört, oavsett körsätt?

2. Är det lätt/vanligt att turbon havererar pga "normalt" okunnigt användande? Rent spontant känns det ju inte som att en Svenssonbil fått stå ett par minuter på tomgång efter varje körning...

3. Vad kostar ett turbobyte på ett ungefär? Funderar på att köpa en bil som gått 20-25 tusen mil, har jag stor anledning att oroa mig att grejerna ska börja krångla även om det är en välskött bil? Gäller ungefär samma saker för LTT och FTT?

Min avsikt med bilen kommer framförallt vara normal brukskörning/pendling, även om det såklart är trevligt med en bil som är lite piggare än en trött GL.

Ursäkta om det är korkade frågor eller blev rörigt, men jag hoppas jag kan få lite bättre uppfattning huruvida vettig en framförallt LTT är som pålitlig, driftsäker pendlarbil som inte ska kräva mer från ägaren än vad det gäller en vanlig Volvo med sugmotor.
av Candypig
Har haft min 95:a LTT i 11år, kört ca 22000 mil, har nu gått 33xxx mil, inga problem med turbon och bara "slitdelar" bytta. (Vid service använder jag bara helsyntetolja.)
Har bara låtit bilen gå lite på tomgång vid stopp när jag var i Kroatien och körde på autobahn med full bil.
För övrigt har den fungerat klanderfritt...... :-)-)
Det var SAABs första, icke vattenkylda turbomotorer som man behövde vara riktigt försiktiga med. Inte för att det hjälpte så mycket -- turbon rasade i alla fall.

En nyare turbo -- och dit räknas 940 turbo -- har en vattenkyld turbo som håller bra. Jag har haft turbo i mina senaste fyra bilar och bara använt dem normalt utan att låta dem gå på tomgång etc. De har hållit bra. Visst kan turbon gå sönder, men det kan allting. :wink:

Enda saken att tänka på är att inte slå av motorn direkt efter hård körning -- t.ex. fullgas på motorväg. Då är det bra att köra normalt ett tag, eller låta motorn gå på tomgång några minuter. Eftersom jag aldrig bott direkt vid motorvägen så har de minuterna på småvägar innan jag kom fram räckt för att mina motorer ska kallna tillräckligt.
Användarvisningsbild
av RMH
Tackar för svar :) Själv bor jag typ 5 min från en motorväg, så jag antar att det kanske kan vara bra att låta den kyla av sig då. Kändes bara omständigt om man skulle behöva stå flera minuter varje gång, och ha ångest om man haft bråttom in någon gång och glömt det.

Är det någonting annat man bör tänka på vid körning och underhåll av LTT resp. FTT?
Kör du normalt och håller du laglig hastighet på motorvägen finns det i mitt tycke ingen orsak att låta bilen gå på tomgång.

Jag talar om hård körning med mycket accelerationer, eller mycket hög fart, eller tungt släp...

En turbo är ytterligare en komponent som kan trillskas. Lyckligtvis håller de numera bra. Byt olja enligt intervall och använd en bra helsyntetolja så bör du inte ha några problem. Effektuttaget på standard LTT och FTT är inte speciellt stort och de brukar hålla bra.
Användarvisningsbild
av White
1. Kräver original LTT att man är noga med att tex låta motorn svalna av varje gång efter att man kört, oavsett körsätt?
# Det skadar aldrig att låta den gå några minuter på tomgång. Turbon blir ju jäkligt varm, och slår man av direkt efter hård körning
finns risken att oljan koxar i turbon. Risken är dock mindre på dessa vattenkylda aggregat.

2. Är det lätt/vanligt att turbon havererar pga "normalt" okunnigt användande? Rent spontant känns det ju inte som att en Svenssonbil fått stå ett par minuter på tomgång efter varje körning...
# Tror inte att det är någon större fara då "Svensson" oftast inte plågar bilen så att aggregat och grenrör glöder.

3. Vad kostar ett turbobyte på ett ungefär? Funderar på att köpa en bil som gått 20-25 tusen mil, har jag stor anledning att oroa mig att grejerna ska börja krångla även om det är en välskött bil? Gäller ungefär samma saker för LTT och FTT?
# Det beror mycket på om du ska ha ett begagnat, nytt eller bytesaggregat. Tror det landar på mellan 5.000-10.000kr beroende.
Om bilen bara är skött ordentligt behöver du inte oroa dig på dom miltalen.
Det som gäller för ltt gäller även för ftt. Dock har ju oftast en ltt lite mer "kvar att ge" vid samma miltal generellt då den har ett
lägre laddtryck till samma turboaggregat. Det enda som skiljer ltt och ftt är wastegateklockan.
av mxlajjf
Ltt och ftt är bra bilar! Nästintill nodödlighetsmakiner i dom, har dock varit med och haft ihjäl några..
Turbo kan du byta billigt, t.ex. jb bildemo tar 600 kr för vilken turbo du än väljer, du får dock skruva bort den själv, bara kolla så turbon inte är helt slutkörd, ett visst glapp har man i turbon, men det ska vara ytterst lite, glappet försvinner sedan när du får tryck på turbon! :)
Användarvisningsbild
av RMH
Tackar för väldigt bra svar, nu känner jag mig betydligt klokare :D
Ytterligare en sak jag kommit att tänka på som jag har läst/hört om;
Försäkring, är den betydligt dyrare på en FTT än en LTT?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]