Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Fråga från en som aldrig haft en diesel: när man har värmare med tidur i en V70 DRIVe då behöver man väl igen elektrisk motorvärmare och elektrisk kupefläkt/värmare?

Från vilken årsmodell finns möjlighet till att styra värmaren från mobiltelefon via en app?

Vad är "best practice" när man skall använda en värmare i en V70 DRIVe och vad skall man se upp med så man inte blir stående (med urladdat batteri till exempel)? Kan man t ex använda den dagligen i ur och skur på vinterhalvåret (på morgonen strax innan man åker till jobbet och på jobbet strax innan man skall hem)? Alltså tål den att användas så dagligen år ut och år in på vintern?

/Bo
av moparlinke
Nä du behöver ingen elektrisk.
Tipset är att man kör lika länge som värmaren varit igång ungefär.
I början var de en del som hade problem med slut batteri men jag har för mig att de uppdaterade mjukvaran.
Skadar väl inte å underhållsladda då å då om man mest kör korta svängar.
Tror jag ska be dem installera en laddare nästa service.
Verkar ha även elektrisk motor/kkupé värmare. Finns då ett ställe å stoppa in sladden så.
Då laddas batteriet när jag använder den elektriska motorvärmaren.

Vet ej när de kom.. 2012?
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Så plötsligt gjorde ni er röst hörd - ni som så många andra också har upptäckt att en V70 m.fl. modeller funkar utmärkt med "lilla" dieselmotorn.
Dessutom tycks ni ha förstått att man ska använda växelspaken, något alltför många verkar tycka vara mycket besvärligt och jobbigt, trots extremt lättarbetade, helsynkade lådor m.m.
Ja du. Även jag, som är beskylld för att vara etanolfan, har hamnat i "dieselträsket" igen. Denna gång i en V 50 D2. Jag måste säga att du har haft rätt och fel. Rätt om att dieselmodellerna går fint, och fel som dömt ut Flexifuel. Att jag böt bort min beror endast på att jag fick ett erbjudande som jag inte kunde motstå. Dessutom tror jag numer inte längre på att vår omvärld menar allvar med att försöka komma ur vårt fossilberoende inom överskådlig tid. Men som sagt, den lilla dieselmotorn är mycket bra.
av mattish
För att starta värmaren med en app måste du ha VOC (VolvoOnCall). Vilken årsmodell det började gå att starta den via sms vet jag inte.

Har du tillgång till eluttag hemma så hade jag trots dieselvärmare föredragit att använda den elektriska om det nu finns en sån.. Billigare...
Användarvisningsbild
av bem
mattish skrev:För att starta värmaren med en app måste du ha VOC (VolvoOnCall). Vilken årsmodell det började gå att starta den via sms vet jag inte.

Har du tillgång till eluttag hemma så hade jag trots dieselvärmare föredragit att använda den elektriska om det nu finns en sån.. Billigare...
OK, om man i stort sett använder bilen varje dag (morgon och em vid pendling) och vill ha motorn och kupén varm då så kanske den traditionella elektriska motorvärmaren+kupeveärmaren är vettigt att använda vid dessa tillfällen om det kan bli billigare i längden. Bra info.

Kollade lite och hittade detta från vilken årsmodell det är möjligt med Volvo On Call och mobilapp för styrning av värmaren:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... e-app.aspx
Full funktionalitet kräver en Volvo av årsmodell 2012 (eller senare) med tillvalet Volvo On Call. Funktionerna kan variera beroende på bilmodellen. Finns för iPhone och Android-telefoner.
Volvo On Call är ett fabrikstillval.

Jag kollar lite efter en beg V70 DRIVe 2012 men jag misstänker att Volvo On Call är ganska ovanligt att man köpte till det när bilen var ny?
En snabb koll på Blocket på V70 DRIVe 2012 så var det väldigt få beg som hade Volvo On Call, av 98 st V70 DRIVe 2012 Momentum hade bara 1 bil Volvo On Call.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Jag hade önskat att jag hade elektrisk motorvärmare+kupévärmare på min bil eftersom den oftast rullar 11 km till jobbet och hem.
Kör man längre sträckor är det inget problem, men det blir så många gånger som värmaren får gå. Några dl per gång har jag förstått att värmaren drar, stämmer detta?

VOC är nog vanligast på tjänstebilar.
av Gourmand
Jag skulle nog avråda användning av tillsatsvärmaren som parkeringsvärmare, när man kör kortare sträckor. Dels beroende på att batteriet tar stryk, men även värmaren. Huvudregeln är att bilen bör köras minst lika lång tid som värmaren varit aktiv. Tillsatsvärmarens viktigaste funktion är att upprätthålla motortemperaturen vid körning under kall väderlek. Använd värmaren med förstånd, då håller grejerna fint och bidrar dessutom till motorns livslängd. Överlag så är det klokt att undvika allt för många korta körningar med många kallstarter med en dieselbil. Dock, om bilen med en viss regelbundenhet får bli ordentligt varmkörd så är det inga problem. Då har oftast dieselmotorerna mycket lång livslängd.
Användarvisningsbild
av bem
Hur länge behöver dieselvärmaren vara på ungefär för att få upp vettig värme i bilen innan man skall åka iväg?
T ex vid 20 minusgrader?
Pratar vi om 15 min, 30, 45 eller? Låt säga man vill ha åtminstone 15 grader varmt i bilen.
Om jag har 1 tim till jobbet då skulle jag kunna ha värmaren igång i 1 timme innan (fast så länge lär väl inte behövas).

Kör idag med elektrisk motorvärmare (och kupevärmaren) i min gamla V70 (2001) och brukar ha den på ca 1/2 timme på vintern innan jag skall iväg på morgonen och då är det hyfsat varmt i bilen i alla fall.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag när det var +1 grad ute hade jag igång min värmare i ca 15-20 minuter. Det smälte den is som var på rutan och fick upp temperaturen så det kändes varmt (men inte bastu) i bilen när jag satte mig.

vid -10 får man kanske lägga på 10 minuter.
På vintern när det är -10 - -15 grader kallt ute känns det varmt att sätta sig i en bil som är typ +10 också.. Jag vill inte ha +20 i bilen när jag kommer in i den med vinterjacka och kängor.

Sen kan man ju snabbt få varmare i bilen när man åker iväg om man så vill.. den har ju redan värmt upp motor tillräckligt så man inte behöver vänta på att det ska kunna spruta varmluft.
Användarvisningsbild
av bem
Det var rätt dyrt att prenumerera på Volvo On Call efter de 3 år som det ingår med en ny bil, som har detta fabriksmonterat:

https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... nformation

•1 år: 1375 kr (=114,50 kr/mån)
•Två år: 2538 kr (=105,75 kr/mån)

Kanske i dyraste laget om man bara är intresserad av att kunna starta dieselvärmare via app. Det ingår en del annat förutom värmarstart i Volvo On Call (2012) också ser jag och det får man betala för även om man inte är intresserad av det: SOS, vägassistans, stöldnotifiering, fjärrupplåsning och via appen även körjournal, lokalisering med mera.

/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]