Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MotorAnkan
hej hej, snart dags för besiktning, efter att smörjt upp hanbroms grejerna så såg jag givetvis att vajern blivit skaddad och fast, nu håller jag på att byta den och undrar hur f*n man får in "plasthylsan" (med O-ring) i oket, den gammla var av och det har ju rostat lite inne i hålet och så, jag har skrapat, blåst och fetat in men jag får inte riktigt fast den ändå. nån som har nåt litet tips?

fler tips om hur jag justerar är med välkommet. jag funderar på om man ska spänna ut backarna till max och sedan släppa några hack på spännaren, men hur mycket? misstänker att jag inte kan släppa så mycket så det helt slutar skrapa eller? går det att komma från lite skrapljud när man snurrar skivan?

volvo 855 -95
av *pettson*
Nu vet jag inte riktigt hur du menar med plasthylsan in i oket eftersom det inte finns något som ska in i bromsoket. Tänker du på att föra in den i sitt ordinarie hål så gäller att göra rent och snyggt för att sen lyckas med uppdraget.
Vad gäller justering så har jag skrivit en guide om hur man gör det och lyckas dessutom. Bara att söka i forumet.
av Lelleprinter
Jag hade samma problem att få den på plats trots att jag rengjort hålet med roterande stålborste och lagt på lite fett.
Tog hjälp av en u-nyckel av lämplig dimension och satte den u'et bakom plasthylsan, hammrade lätt på u-nyckeln med en hammare.
av MotorAnkan
tack tack, problemet löst, jag fettade in mer och fick ta bort o-ringen, sen gick det att pressa in den med hjälp av en u-nyckel :) tack tack
har nu bytt båda vajrarna, gjort rent och fettat in rörliga delar, allt rör sig hur bra som helst, har justerat och justerat som tusan min fråga är tror ni att den går igenom besiktningen när den är som följande:
kört på grusväg, rullar sakta och drar hanbromsen, höger låser sig vid 5 hacket men inte vänster, men rullar jag och drar till ordentligt i spaken, ca 7-8 hack så låser båda hjulen och kasspåren blir lika långa.

jag har skruvat och skruvat men får det inte bättre än så här, kan den gå igenom????
MotorAnkan skrev:har nu bytt båda vajrarna, gjort rent och fettat in rörliga delar, allt rör sig hur bra som helst, har justerat och justerat som tusan min fråga är tror ni att den går igenom besiktningen när den är som följande:
kört på grusväg, rullar sakta och drar hanbromsen, höger låser sig vid 5 hacket men inte vänster, men rullar jag och drar till ordentligt i spaken, ca 7-8 hack så låser båda hjulen och kasspåren blir lika långa.

jag har skruvat och skruvat men får det inte bättre än så här, kan den gå igenom????
Jag har just gjort samma procedur som du. Skruvade ut justerskruven på handbromsen så mycket det gick, sen spännde jag på backarna tills jag hörde att det skrapade, sen spännde jag liiite lite på handbromsjusteringen, blir jävlar tvärstopp när jag drar den nu! Men jag hade kanske tur när jag höll på :D Hade du också långa metallhylsor ut från hjulhuset? Fick lov att kapa dessa säkert 5cm för att få till det med vajern ?:-/
av Malish
nånstans däremellan brukar bli bra, tar den på hack 3 när det är nya backar så klarar du dig utan justering ett bra tag.
det viktiga är att du har tillräckligt långt kvar innan spaken går i bott så att säga. (rörelsereserv)
men om den tar på hack 3 eller hack 6 spelar inte så stor roll.
av *pettson*
MotorAnkan skrev:har nu bytt båda vajrarna, gjort rent och fettat in rörliga delar, allt rör sig hur bra som helst, har justerat och justerat som tusan min fråga är tror ni att den går igenom besiktningen när den är som följande:

Du kanske skulle ta dej tiden att titta på konstruktionen? Att ha fixar smörjning är en del. Att förstå det man jobbar med är nästa del.
Du har en bromsvåg som du fäst vajrarna i. Eftersom du får dom att ta olika så har du inte brytt dej om att spänna vajrarna rätt, eller har fel vajer. Rätt är när dom går i våg när spaken rörs.
SEN börjar justeringen av hur tidigt bromsen ska ta. Den börjar med slack justering vid spaken och nollställda backar vid hjulen. Sen ska backarna vid hjulen justeras ut till rätt läge för att till sist justera spakläget så den blir rätt.
Hoppar man över en enda del i det hela blir det inte bra. ALLT ska alltså nollas först. För att till sist justeras ihop.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]