Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tvingades byta min HCM då den gått sönder.

Till att börja med, all heder till verkstaden som knappt tog en krona för felsökningen och gav snabb och bra service.

Pengarna blev totalt sett inte så pass stora i slutändan så egentligen är jag rätt nöjd.
Men, smolket i bägaren är att när en ny hcm installeras så måste mjukvara installeras på denna.
Den mjukvaran tycker jag att jag kan anses äga en "licens" till då den fanns i min numer trasiga HCM.
Men, volvo tar då 500kr för en ny mjukvara till styrenheten. Jag hade förstått om de tog de pengarna om jag installerade något som inte redan finns i bilen, t.ex. fjärrstyrning till dieselvärmaren men inte vid utbyte av trasig del.

Hade det varit 150-200kr som de mjukvaror jag betalt för tidigare när det handlat om rena uppgraderingar med nya funktioner så hade det väl varit ok, men 500 spänn för något jag redan har? Som att jag skulle behöva köpa en ny word-licens för att hårddisken kraschar.

För min del så hade det varit bättre om de slagit in det här priset i priset för styrenheten för nu kändes det mest fult. Tid för bytet har verkstaden redan tagit ut och specat separat så det här är alltså för mjukvaran.

Vet eg. inte vart jag vill komma med denna tråd. Ville väl mest beklaga mig lite :P
I sak håller jag absolut med med, men man kan ju också säga att Volvo tar betalt för att de tillhandlahåller programvaran, det är alltså inte rätten att använda den de tar betalt för utan att de lagrar den så du kan få den inladdad. Ungefär som om du hade beställt nytt media till din Wordlicens.

/Martin
Jag undrar ibland varför det är så hemskt att betala för mjukvara?

Nuförtiden är den mesta value add i en bil mjukvara. Jag tycker att det är rätt självklart att biltillverkaren tar betalt för att tillhandahålla den mjukvaran. Det har stora kostnader för att utveckla och tillhandahålla den.

Ur ett mjukvaruperspektiv är 500 kr relativt billigt. Det finns mycket som kostar mer. Mycket mer.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är inte hemskt. Jag har inte längre en enda piratkopia hemma i datorn. Betalar för allt jag använder.

Däremot så tycker jag det känns galet att betala 500kr för en mjukvara jag redan hade.
Stor skillnad om jag betalt för att få en funktion i bilen som den inte redan hade, tex om jag monterat utrustning för fjärrstart till dieselvärmaren.

Precis som jag inte behövde betala för mer än arbetstiden för att plocka lös och sätta tillbaka alla delar som behövdes tas loss. Hade ju varit horibelt att dessutom behöva köpa delarna igen. På samma sätt som jag tar för självklart att jag inte behövde betala för en ny torkararm så tycker jag det är löjligt att behöva betala för en mjukvara som redan låg i den gamla styrboxen. De 5 minutrarna den kan tänkas ta att lägga in betalar jag med glädje.

Ser man till att det kostar att utveckla mjukvaran så anser bilia att jag får ett värde av 900kr i mjukvaruuppdateringar när jag servar bilen. Alltså betalar jag för det när jag servar bilen. Det var fö i fredags så mjukvaran i den aktuella styrenheten bör ha varit den senaste ;)
Hade jag servat bilen på mekonomen i tre år och därför haft gammal mjukvara i styrenheten, ja då hade jag också kunnat köpa resonemanget. Men nu köpte jag uppgradering till senaste versionen vid senaste service.

Löjligt. Släng in det i priset för styrenheten istället så slipper vi se det iaf.
Du har ju fortfarade mjukvaran i din trasiga HCM
Så klart du måste betala för en ny kopia
Fast allvarligt, var det just Volvo som skulle ha 500 kr, inte din ÅF:s verkstad för allt jobb man lagt ner
Om du fått betala 500 kr för felsökning och 0 kr för SW, skulle det kännas bättre?
Har man en begagnad bil som är över 3 år gammal, så har jag svårt tro att Volvo lägger ner så hemskt mycket utvecklingskostnader på utveckling av den redan befintliga programvaran för typ HCM etc. Så 500:- för en mjukvara känns ganska surt. Borde som många skriver här, gå att "Flytta över" den programvara man redan äger, sedan man köpt bilen. :twisted:

Däremot så är det väl inget att säga, om de vore nedladdning av något slags tillbehör som man inte har sedan förut.
Momentum skrev:Du har ju fortfarade mjukvaran i din trasiga HCM
Så klart du måste betala för en ny kopia
Fast allvarligt, var det just Volvo som skulle ha 500 kr, inte din ÅF:s verkstad för allt jobb man lagt ner
Om du fått betala 500 kr för felsökning och 0 kr för SW, skulle det kännas bättre?
Jag frågade meken, som är den mekaniker jag alltid anlitar och som jag litar på fullt ut, vad den raden på fakturan avsåg och han sa att det var volvos kostnad för mjukvaran. Han hade också blivit mycket förvånad och kollat 3ggr så det verkligen var rätt innan han läste in den) Så jag känner mig säker på att det faktiskt var mjukvarukostnaden och inte någon förtäckt felsökningskostnad.

Ja, det hade känts bättre att betala 500kr extra i felsökning då det gått rakt ner i fickan till verkstaden och dom har gjort ett kanonjobb.
Som jag skrev ovan så tycker jag det är bättre att volvo lägger in detta pris direkt i reservdelspriset istället.

500 spänn är löjligt liten kostnad i ett bilägande så det är en struntsumma, det var mer principen jag reagerade på. Dock är 500kr extra på en styrenhet för knappt 2000kr ett rätt skapligt procentuellt påslag.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]