Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ursixx
Intressant tråd .Sökte nämligen efter en lösning till en 940 som rycker.. då var där nån som sa att tanka lite e85 och en annan som prata om misabs ställbar regulatorn , sen sökte jag etanol här och googlat Misab .. och hittat den har http://www.misab.se/etanol.php?kid=6-182 .. Är det nån som har provat den lösning?..( jag tillsatt lite T-röd i tanken och ska ser om original anledning för dagen besök löser sig :wink: )
av Rådlös
Vad kostar en liter T-röd, 50 kr??? En liter E85 kostar 10 kr. (Båda innehåller etanol)
Det framgår lite luddigt av ditt inlägg, men avser du att konvertera motorn till E85? Då är en bränsletrycksregulator en väg att gå, men den har några brister. Du får ingen köldstartanorning och om du av någon anledning tvingas tanka bensin tillfälligt, så måste du ställa om bränsletrycksregulatorn. Det finns fler konverteringsmetoder. Läs mer om detta på http://www.etanol.nu
Var din avsikt att fixa bränsletrycksregulatorn för att du misstänker att den är trasig? Köp då en ny original. Volvos regulatorer är fast inställda.
Användarvisningsbild
av ursixx
Rådlös skrev:Vad kostar en liter T-röd, 50 kr??? En liter E85 kostar 10 kr. (Båda innehåller etanol)
Det framgår lite luddigt av ditt inlägg, men avser du att konvertera motorn till E85?
Jag hade T-röd hemma. länken var bara tillägg lite info till denna tråden. och ser vad folk hade för erfarenhet .. Tack för dit svar Rådlös har en bra mondag
Användarvisningsbild
av lennarte
ursixx skrev:då var där nån som sa att tanka lite e85 och en annan som prata om misabs ställbar regulatorn , sen sökte jag etanol här och googlat Misab .. och hittat den har http://www.misab.se/etanol.php?kid=6-182
Jag har köpt en sådan. Inte "kittet" utan bara regulatorn. En modell som passar direkt i railsen på Volvon. Hade lite problem (fick i skräp) i början, men nu fungerar den. Köpte der som ersättare till originalet och e.v sänka trycket. Det funkar bra, den tog 0,86l/mil mär jag testade långkörning. Körde då på 2,0bar, har ökat till 2,3bar nu. Får se vad förbrukningen blir. Det är försent nu, men till våren ska jag prova att köra på E85 igen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av robinmoppe
Har kört min 240- 88 med spridare från Saab 9000 T på etanol utan problem, väldigt smidig lösning tycker jag i alla fall på sommaren, har inte provat vid kallare temp då får man nog fixa med kallstartsproblem.
Användarvisningsbild
av lennarte
robinmoppe skrev:väldigt smidig lösning tycker jag i alla fall på sommaren, har inte provat vid kallare temp då får man nog fixa med kallstartsproblem.
På min förra bil (farsans gamla 144 -72) körde jag 100% E85 stora delar av året. Tillverkade en plugg i aluminium med 38mm hål som passade direkt i förgasaren som strypning för luften, hade original nål och munstycke. Förvärmnings slangen direkt i luftfiltret (utan blandventilen) Fungerade ner till en bit under 0°, fick dock "hjälpa igång" den med startgas då. Vid lägre temteraturer var det bara att lossa luftfiltret och plocka ut strypningen och köra på bensin. Som jag skrivit "högre upp" har jag provat på 740-in också men med varierat resultat. Den gick gick inte bra på bensin heller då.

Mvh
Lennart
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android