Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Hej.

Har köpt en flexifuelbil. Handboken säger 30% högre förbrukning med E85 jämfört med bensin. Ni som har praktisk erfarenhet, stämmer detta? Samma procentuell skillnad vid landsvägs- resp. stadskörning?

Bf 95: här och just nu ca 14,20/l och E85 ca 9,60/l eller 12,48/1,3 l. Alltså skulle det bli märkbart billigare att köra på E85.

Jag har inte hunnit prova med annat än bensin hittills och jag har ingen tidigare erfarenhet av flexifuelmotorer. Ingen aning om den går sämre, blir slöare eller svårstartad.
Förde statistik i mobilen under de år jag hade en V50 1,8f.

Snittförbrukningen med E85 var 1,179l/mil.
Snittförbrukningen med bensin var 9,632l/mil
Beräknat på ca 5000mil under 2 år.

Jag hamnade alltså på knappt 25% högre förbrukning.
Skillnaden i pris per mil för bränsle blev såhär
Bensin: 13,7kr/mil
E85: 11,02kr/mil

Jag "sparade" alltså ca 2,70kr per mil då jag körde på etanol.
Priset mellan de olika varierade såklart under året så ibland var det mindre skillnad och ibland högre.

För mig kändes bilen något piggare med E85.. kan ha varit en psykologisk effekt då jag läst att bilen blir starkare med E85.
Jag kunde ha lite problem med kallstarter på etanol när det var ordentligt kallt. Min bil var från 2006.. en kollega kunde köra året runt på E85 utan problem med kallstarter på det sätter jag hade. Något var lite fel i min bil tror jag.. hans bil var från 2008. Kanske något dom gjorde bättre i senare modeller?
Användarvisningsbild
av joel80
Ser att jag skrev galet på bensinförbrukningen.. du fattade nog att kommatecknet hamnat fel. :) 0,9632l/mil skulle det såklart stå. :)

Jag körde förresten rätt oekonomiskt med dn bilen och skulle jag köra som jag gör idag hade min förbrukning nog legat minst 1dl/mil lägre på både bensin och e85. :)
Jag har aldrig kört min FFV på bensin, så jag kan inte säga något om det. Men det är mätbart bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret på E85. Det finns diagram som visar sådant på etanolsidor.
Det har talats mycket om dåliga kallstarter. Det mesta är bara tomt pladder, även om något kan gå sönder som Joel80 påpekar. Dom som inte har prövat (oftast) säger att E85-bilar inte går att starta under 0°C. I Volvos instruktioner står det att när det är kallare än -15°C bör motorvärmare användas. För två vintrar sedan hade jag glömt eller förträngt att koppla in motorvärmaren på kvällen i bilen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade utan protest.
Vilken typ av motorvärmare har du? Min har "riktig" insticksvärmare. SAAB lär ha haft valfritt (vid beställningen) el eller bränsledriven värmare i sina BioPower.
Min genomsnittliga förbrukning är på 1,18 liter /mil. V70 2.0F -08.
På Miljöfordon: http://www.miljofordon.se/ visar dom numera förbrukningssiffrorna för dom båda bränslena. Det var inte så från början, då stog det bara t.ex: "Drivmedel bensin , förbrukn. XX/Mil. Även E85 är möjligt". Ungefär så presenterades bilarna. I dag är det bättre med informationen. Dock är det så att det finns bara den senaste generationens bilar. Så om någon funderar på en några år gammal FFV, så blir man knappast hjälpt om inte konstruktionen har hållit i sig under åren. En FFV-bil är ju av naturen inte så gammal. Dom kom ju först omkring 2005.

Ett tillägg om detta med om bilen går bättre eller sämre på E85. SAAB 9-5 BioPower hade 185 hkr om man körde på bensin. Valde man i stället E85 så fick helt plötsligt motorn 220 hkr. Detta inträffade utan att man gjorde något annat än tankade ett annat bränsle. Det lär ha berott på att man utnyttjade turbons egenskaper på ett annat sätt som inte var möjligt i bensinversionen. (E85 104 oktan) Men det säger ju lite om bränslet som sådant.
Volvo lär ha konstaterat samma fenomen när dom utvecklade FFV-femmorna, men valde att vara mer återhållsamma med effekten.
Joel80, jag märkte inte ens felskrivningen förrän nu när du påpekade det :) Jag uppfattade det som du egentligen menade. Intressant att du bara fick en skillnad på 25%

Rådlös, jag har också en insticksvärmare. Jag upplever den varianten som mycket effektivare än den utanpåliggande, typ den jag har på D5an. Jag brukar börja använda motorvärmare (på timer) redan när det blir kallare än +10 hur som helst. Handboken säger att vid kallare än -18° har E85 olämpliga egenskaper och att mellan 0 och -18 kan det ta längre tid att starta samt att motorn kan tveka vid pådrag innan den kommit upp i arb.temp. Jag borde kanske tillägga att den aktuella bilen inte är en Volvo utan en Nissan 5.6l. Den har inte överladdning så man får väl inte etanolens alla fördelar i detta fallet.
Det är en pickup, liknande t.ex. Cheva Silverado. Den tillverkas i USA och säljs normalt bara där och i Canada. Jag vet inte riktigt om man ska kalla den japs eller jänkare :) Det finns väl lite av båda i den. En skön bil att köra, i alla fall. Väldigt pigg trots vikten. Törstigare än vanliga personbilar förstås.
Jag får återkomma med en bild, bara det slutar regna nån gång :)
Här en bild som jag lovade.
Jag har inte hunnit köra så långt att jag har kunnat tanka E85 mer än en gång och då hade jag mycket bensin kvar. Väldigt grovt uppskattat har förbrukningen gått upp med 30% med två tredjedelar E85 i tanken.

Bild
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?