Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av myrddraal
Hej!

Vet inte om detta är rätt tråd, men undrar om någon har koll på verkstadspriset på att byta vattenpump på en Volvo 940 92 års modell?
Är 7000 en vanlig kostnad?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
7000 spänn är absolut inte normalt, det är åt h*vete för dyrt. Inte ens på min gamla 850 t5 var prisförslaget i närheten hos bilia.

Att de dessutom rekommenderar att skrota bilen får mig att ifrågasätta denna försäljare än mer. Enligt lag måste de visserligen avråda konsumenten från att göra en reparation om kostnaden överstiger halva bilens marknadsvärde, men om konsumenten vill så får de såklart utföra jobbet.

Sen kan vi ju säga såhär - det är lätt att byta vattenpump själv. En rep.bok, en pump (400 på biltema, eller bara lös packningsats för 50 kr någon annanstans), lite verktyg och sunt förnuft. Ja och så lite glykol på det då.

Men om ni känner för att leja bort jobbet så ring någon annan biliaverkstad och be om pris, jag tror knappast att de kostar 7000 kronor där med...
av Droopy
Vattenpump på en 940 kan vilken verkstad som helst byta, så det är bara att ringa runt till OKQ8, Mekonomen, Speedline osv och ta den billigaste, det går inte att misslyckas.
av Candypig
Ytterligare ett exempel på att BILIA inte kan jobba med äldre bilar, de vill bara serva tjänstebilar som företag snällt betalar fakturan, den person som sagt att det kostar 7000kr att byta på en 940 borde sätta sig på skolbänken igen!! :evil:
Har själv bytt vattenpumpar några ggr på volvo 740 + 940 och senast jag lämnade in bilen pga tidsbrist etc :oops: för det bytet (2010) kostade det
ca 1800kr, inte på bilia :lol:
Det (7000kr) priset innebär alltså att de vill ha ca 4000kr per arbetstimme....??? ?:-/
av Candypig
Maxwell skrev:Fortfarande åt helvete för mycket betalt för att byta vattenpump anser jag. Ring runt till 3-4 olika verkstäder i din närhet och hör dig för vad de tar, ingen lär ju vara dyrare än Bilia.
Enligt föregående talare....släpp Bilia och kolla med andra verkstäder som även flera har sagt...(Mekonomen, AD bildelar etc etc....)

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]