Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Äh, det där är väl personlig smak.. Jag håller med Gourmand att det är mer känsla i att växla själv. (Även om jag kanske kunde haft bättre användning av en bil med automatväxel som kunde räkna växlar.. :) )

Vissa tycker inte växlingen tillför något..

Då bilen går bättre (snålare) med manuell låda ser jag för lite fördelar med automatlåda, då jag ju ändå gillar känslan i att växla själv. Skulle det vara tvärtom med förbrukningen skulle jag överväga automatlåda för smidigheten i stadstrafik.
av Primus
PFA skrev:Primus, har precis samma "dilemma" som du, men jag måste inte välja en miljöbil (max 150 i CO2). Jag tycker verkligen V70 är en bra bil, förutom förbrukningen (FT), men vill ha något annat nu. Jag är inte odelat positiv till Kina-kromet på den nya modellen heller, som förvisso även XC60 har fått en släng av. Men att använda ordet "fantastisk" i kombination med "värdelös motor och låda"....och "för trång i baksätet" rimmar dåligt tycker jag:)

XC60 är väl mindre än V70 både här och där, men något större än V60. Eller hur ligger det till?
Hihi.. Jo, fantastisk och värdelös är ju inte riktigt kompatibla..:) Det jag menade var att det på många sätt var en fantastisk bil, bekväm, tyst, storlastare, bra AWD etc. Men motor och låda var väldigt tråkiga. Sedan var ju körglädjen låg. Men då jag 90% av tiden sitter i köer i Stockholm eller åker E4/E20 eller åker till ICA Maxi eller hämtar lämnar på dagis så dög XC70 till det..;) Den var till och med riktigt bra till det..:)
joel80 skrev:Är det inte så att en XC70 har exakt samma innermått som en V70? Den är väl byggd i samma låda?
Jag trivs mycket bra i min V70 och har barnstol i baksäten ibland med mycket plats för ben i fram.

EDIT: Ändrade FWD till AWD
Fast jag tyckte den var ganska trång i baksätet för att vara så stor. Och dålig med plats för fötterna under sätet om man satt bak.
PFA skrev:S80 T4F automat då?

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=442
Jag vill väldigt gärna ha bränslevärmare och det finns inte till etanol.

Roligt att flera nämner S80. Jag har funderat på det, men det känns väldigt gubbigt.. :-O)
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Så gubbig tycker jag inte den nya S80in känns, tycker den verkar ha en väldigt bred målgrupp som kör den allt från unga damer/killar till en gubbe med beige solhatt, beige bil, beige inredning som röker pipa ;)
av PFA
Men har S80 blivit en storsäljare? Tycker inte mig se många på vägarna. Ingen facelift på gång eller den kom kanske i samband med de andra modellerna i våras?
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Det var länge sedan det var "sportigt" att sparka runt kugghjul på egen hand. En Volvo blir inte roligare för att man växlar själv. Bilen varken svänger fortare, reagerar bättre på styrning eller växlar riktning snabbare.
Men man kan alltid ha rätt växel i vid rätt tillfälle, det kan aldrig en automat lösa åt dig, den kan aldrig veta vad som kommer hända. Synd att Volvo tvingar på oss automatlådor. JAG tycker automat är trist som f-n..

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
PFA skrev: XC60 är väl mindre än V70 både här och där, men något större än V60. Eller hur ligger det till?
XC60 och V70 är likvärdiga i kupén (v70 är lite större fram men lite mindre i bak). I bagaget vinner V70 med 80 liter (~15%) större bagage om jag inte minns fel.

/Martin
Användarvisningsbild
av poseidon
MartinS skrev:
PFA skrev: XC60 är väl mindre än V70 både här och där, men något större än V60. Eller hur ligger det till?
XC60 och V70 är likvärdiga i kupén (v70 är lite större fram men lite mindre i bak). I bagaget vinner V70 med 80 liter (~15%) större bagage om jag inte minns fel.

/Martin

Är det verkligen så?
Så upplevs det inte iaf av mig när vi hade en hemma å prova en XC60. Kanske är det för att fönstren bak på XC60 sluttar uppåt så det upplevs instängt? Dealbreaken va iaf bagaget, för litet eller fel för vardagen, långresa skulle vi säkert fixa genom att packa annorlunda men vardagen är det lite för litet för. Smalare framför allt.

Syskonvagn skall in...
Användarvisningsbild
av MartinS
poseidon skrev:Är det verkligen så?
Ja, eller njae, det finns ju så många mått. Man kan säga att XC60 är längre och högre invändigt, medan V70 är bredare. Inte så konstigt med som skuldrorna XC60 har kanske.

XC60 har 0,7cm högre takhöjd fram och 2,2cm högre takhöjd bak.
I axelhöjd vinner V70 med 1,8cm fram och 3,1cm bak
Benutrymme vinner V70 fram med 1,7cm men XC60 bak med hela 4,4cm
V70 vinner både fram och bak vad det gäller bredd i höfthöjd, 1,4cm fram och 3,3cm bak.

Men det är faktiskt bara 0,7-4,4cm vi pratar om, de är ganska likvärdiga i kupén skulle jag vilja påstå.

/Martin

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]