Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Kan bara konstatera att den bil vi "behöver" är XC60 D4 aut... Och jag måste ta en miljöbil... Synd att falla på så lite... Den blir bara miljöklassad med manuella lådan.

Nu får det bli V60 eller V70 om man ska åka Volvo... V70 känns lite tråkig och gammal och V60 lite liten i bagaget. Den nya D4 gör dock att chansen är ganska stor att det ändå blir en Volvo. Men en V70... Aj, känns fel...

Någon här som bytt från V70 till V60? Kan ni berätta om hur ni upplever körglädje och baksäte? Bagaget har jag rätt bra koll på. Innan nuvarande Passat hade jag XC70 D5 Aut. En fantastisk bil men värdelös motor och låda. Och för att vara så stor bil tycker jag baksätet är för trångt.

Lösningen skulle såklart vara en ny D3 som pressar ned XC60 i utsläpp. Kan man tänka sig ca 160 hk, 350 Nm och riktigt fina utsläppsvärden? Men den lär väl inte komma så det går att beställa på den här sidan årsskiftet.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det inte så att en XC70 har exakt samma innermått som en V70? Den är väl byggd i samma låda?
Jag trivs mycket bra i min V70 och har barnstol i baksäten ibland med mycket plats för ben i fram.

Körglädjen är enligt mig mycket tillfredsställande, men jag är ingen racer-förare i bilen. Jag trivs med stolarna, tekniken från förarsätet och alla funktioner i bilen.

Jag tycker min D3:a har tillräckligt med motor för absolut de flesta tillfällen. Körde 1100kg husvagn runt 70-80 mil i somras utan problem. De nya D4-miljöbilarna har ju bra mycket mer styrka också, så har du inte extrema krav skulle jag nog tro du kan bli nöjd.
av PFA
Primus, har precis samma "dilemma" som du, men jag måste inte välja en miljöbil (max 150 i CO2). Jag tycker verkligen V70 är en bra bil, förutom förbrukningen (FT), men vill ha något annat nu. Jag är inte odelat positiv till Kina-kromet på den nya modellen heller, som förvisso även XC60 har fått en släng av. Men att använda ordet "fantastisk" i kombination med "värdelös motor och låda"....och "för trång i baksätet" rimmar dåligt tycker jag:)

XC60 är väl mindre än V70 både här och där, men något större än V60. Eller hur ligger det till?
av Lövet
Primus skrev:Någon här som bytt från V70 till V60? Kan ni berätta om hur ni upplever körglädje och baksäte?
Allt som har med att köra bilen är bättre i V60. Styrningen är bättre, chassit kränger mindre, bilen byter riktning mycket fortare. Ljudnivån är samma.

Baksätet är smalare men inte nämnvärt mindre på längden. Två personer bak i V60 funkar hur bra som helst. Ska man åka 3 blir det värre jämfört med V70.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Kanske att en Volvo S80 skulle fungera den lastar minst lika mycket som en V60 och har större baksäte och kupé än V60. En lite ovanligare volvo bil istället för tråk-V70 :)
av Lövet
Fast S80 är exakt lika tråkig att köra som V70. Dock bland det snyggare Volvo gjort i min mening.
av RCE
I mitt tycke skulle XC60 MY14 faktiskt kunna vara Volvos mest fulländade modell i nuläget. Snygg exteriör design i kombination med grym komfort och trevliga funktioner. Den fungerar utmärkt som familjebil med ett lagom stort bagageutrymme. För första gången ser jag dessutom i god tid när ett barn kommer cyklande mot kurvan hemma på gatan eftersom jag nu ser över villaägarens häck.

Som dragbil för en husvagn, hästtransport eller båttrailer är den dessutom ovanligt stabil. Tillsammans med Landrover Discovery är den tom utsedd till bästa dragbil av tidningen "Practical Caravan" och vinnare av "Towcar Awards".
av Gourmand
För mig är det obegripligt att man kan tala om körglädje och automatlåda i samma mening. Automatlåda har man i taxibilar i Sthlmsområdet, eller om man blivit handikappad och av olika skäl inte längre kan köra med riktig växellåda !
Satsa på en riktig växellåda, så ju problemet löst.
av Lövet
Det var länge sedan det var "sportigt" att sparka runt kugghjul på egen hand. En Volvo blir inte roligare för att man växlar själv. Bilen varken svänger fortare, reagerar bättre på styrning eller växlar riktning snabbare.

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare verk[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen