Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stgrmrk
Skulle byta båda länkarmarna idag till min S60 -01. Den högra sidan gick helt felfritt och jag lyckades snabbt ta bort den gamla och sätta dit den nya, men när jag kom till den vänstra började det bra och jag fick bort alla bultar förutom en. Det visade sig att den runda bussningen har liksom släppt från fästet och snurrar nu runt med bulten! Har alltså fått bort muttern men bulten sitter stenhårt kvar och rör sig inte en millimeter upp eller ner, utan snurrar bara runt tillsammans med gummit.
Är det någon som har varit med om det här tidigare och har något klokt råd att komma med?

Tacksam för svar!
av stgrmrk
Ännu en dag utan framgång...
Känns som att jag testat allt möjligt nu, svetsat, kylt, slagit så gått det går, svurit och skrikit, men utan framgång :(
Är det verkligen ingen som har hamnat i en liknande situation?
av Kadan
Råkade nämligen ut för likande men det var en bussning i bakvagnen.
Å var det enda alternativet vi hade var att kapa bulten.

Så kapa bulten, och sedan beställa en ny
Visst inte det alternativet man vill.
av Knatch
stgrmrk skrev:Skulle byta båda länkarmarna idag till min S60 -01. Den högra sidan gick helt felfritt och jag lyckades snabbt ta bort den gamla och sätta dit den nya, men när jag kom till den vänstra började det bra och jag fick bort alla bultar förutom en. Det visade sig att den runda bussningen har liksom släppt från fästet och snurrar nu runt med bulten! Har alltså fått bort muttern men bulten sitter stenhårt kvar och rör sig inte en millimeter upp eller ner, utan snurrar bara runt tillsammans med gummit.
Är det någon som har varit med om det här tidigare och har något klokt råd att komma med?

Tacksam för svar!
Provat med gasolbrännare? det är ju gummi på en länkarm du inte ska ha kvar :) Finns sånna små på biltema som kostar runt en hundring och räcker gott och väl till ditt ändamål. Eller så har jag missförstått frågan då det är sent .. Lycka till
av stgrmrk
Till sist med hjälp av vinkelslip, gassvets, tigersåg och en slaghammare lyckades jag få bort den förbannade bussningen! Tog evigheter, men så jäkla skönt att ha det klart!

Tyvärr uppstod ett nytt problem efteråt. Jag råkade kapa sladden till ABS-givaren med vinkelslipen, köpte en ny och var i full fart att ta bort den gamla när följande hände: när jag skulle skruva bort den gamla sensorn gick huvudet på bulten av! Jag har bifogat en bild för att visa vad som hände och jag skulle vara väldigt tacksam om någon har en idé om hur jag kan få bort den gamla!
Tack!
Bild https://www.dropbox.com/s/ml4jshe3f0zkc ... 8%2027.jpg
av s60t501
samma sak hände mig när jag skulle byta abs givaren ..du kan vrida lite på abs givaren o borra ,gänga ett nytt hål,är ju aluminium,så det är lättborrat ,du hade även kunnat skarva ihop kabeln annars..

ok...får felmess både om aktivera: #34[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.