Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Hej!
Har problem med tomgången vid kallstart, den växlar mellan för låg, för hög & pendlande. Först var den för låg så att den dog efter start eller var orkeslös. Bytte då till ett omlött bränslerelä och trodde det var löst. Istället "fastnade" bilen på 1500varv efter några km körning, som om farthållaren var inkopplad. Senare vid ett rödljus pendlade tomgången snabbt mellan 1000-2000 varv. Pendlingen försvann (normala 8-900 varv) efter urkoppling av säkring 1 men återkom senare samma dag och då hjälpte inte denna "reset" . Rengjorde tomgångsmotorn och sedan fungerade bilen felfritt en dag. Nästa dag var det på nytt problem med väldigt låg tomgång som "tog sig" efter någon minut till det normala och den gick bra under färd.

Gasspjället klickar som det ska när man vrider och inga felkoder finns. Vid funktionstest får jag dock 3-3-2 när jag öppnar och 3-3-3 när jag stänger, tvärtemot det som står i Haynes. Nedanstående testsekvens gav följande:

1 Insprutarna kommer arbeta vid 13Hz ==>OK
2 Tomgångskontrollventil kommer arbeta vid 1Hz ==>OK
3 EVAP-ventilen kommer att arbeta vid 2Hz (Endast B234F Motorer) ==>ej aktuellt
4 Kallstartventilen kommer att arbeta vid ospecificerad frekvens.==>endast ett knäpp hörs samtidigt med en blink på diagnosdosan. det känns som om knäppet kommer från en slanganslutning i fuelrailen vilken går ned till en ventil under insugsgrenröret.

Jag kan inte se några spruckna vakumslangar och motorn reagerar inte heller på startgas runt insug/spjällhus. Spridarreläet är omlött för ett par år sedan, har inte kollat det igen. Jag skulle behöva nya felsökningsuppslag!

- Skulle det kunna vara glapp/kärv i kallstartsventilen (det är väl den som sticker ned under insuget?), eller aktiveras den endast vid rejält med minusgrader som jag läste någon annanstans?

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 per740, redigerad totalt 0 gånger.
av per740
Jag var ute och mätte tempgivaren till motorstyrningen, 1300 ohm mellan jord och respektive stift. Med tändning på var det i kontaktstycket 5.00V respektive 4.67V mellan stiften och jord. Motorn var ljummen, typ 40-50 grader så resistansen verkar rimlig. Ska mäta imorgon igen med kall motor eftersom det är då problemen visar sig.

ref:
+20 grader =ca 2500 ohm
+60 grader =ca 600 ohm
+100 grader =ca 100 ohm
av per740
Nu har jag mätt resistansen i tempgivaren vid 10 grader: 3700 ohm. Motorn ville bara dö när jag sedan satt tilbaka kontakten och startade. Är resistansen för hög för en fungerande givare?
av sicnarf
Någon annan som vet bättre får svara. Men du måste nog få en felkod för temp givaren ifall den är kass.
Kostar beg annars bara 200 på skroten om du vill chansa att byta.
av per740
Ja, det är ju inga pengar. Men den sitter ju så illa till, hoppas det räcker att ta bort tomgångsmotorn för att komma åt. Kan någon bekräfta att kallstartsventilen inte är aktiv vid plusgrader så är väl tempgivaren mest trolig felorsak. Blir en sväng förbi skroten imorgon.
av per740
Idag skaffade jag en tempgivare på skroten, tyvärr verkar den vara kass då det ena stiftet inte verkar ha någon kontakt med godset i sensorn medan det andra stiftet ger 2300 ohm mot godset?

Imorse ville motorn inte tända alls och nu ikväll startar den men man måste hålla gasen nere för att den inte ska stanna. Funderar på om det verkligen har med tempgivaren att göra eftersom den visade 3700 Ohm vid 10 grader, det borde snarast ge signal om att motorn ska feta upp blandningen.

Kan man ersätta tempgivaren med 2 st 2500 ohm resistorer mot jord för att testa om motorn går bättre då?

Någon som har något annat uppslag?
av per740
Har felsökt lite mera:
motorn startar men man måste hålla ner gasen lite för att den inte ska dö. Ingen förbättring när den kommer upp i arbetstemp förutom att den nätt och jämt håller en väldigt låg tomgång och dör direkt om man rycker ur LMM kontakten. Mäter man på LMM mellan stift 1&3 får man 3.2 ohm => LMM borde va OK (tror att jag har LH2.4 då LMM har 6 utgående stift varav 5 är inkopplade i kontakstycket). Lamdalampan lyste när jag varmkörde men det är väl snarast en följd av att den går så dåligt. trådarna till lambdasonden såg ut att sitta på plats men är osäker på hur man mäter upp den (tror att den har 2 trådar)

Batterispänning 12V och "grön öga"= OK (laddades dessutom upp fullt för någon vecka sedan)
Spridarrelä omlött => ingen skillnad
varvräknaren rör sig => vevaxelposgivaren OK
med/utan tanklock (vacuum) =>ingen skillnad

Kan det vara spjällägesgivaren som trilskas trots att den klickar? (läste att den styr tomgången, och så fick jag ju "tvärtomkoder" på den, se längre upp)
av per740
Problemet är nu löst efter byte av tomgångsmotor. Den var tydligen på upphällningen eftersom den inte rörde sig alls när jag nu testade den igen. Tydligen räcker inte rengöring alltid.
Kan tillägga att kallstartsventilen är OK om den bara ger ifrån sig ett knäpp i testcykeln (testade med en från skroten som betedde sig likadant som den befintliga)
av sicnarf
Men din gamla trasiga gav också ett knäpp sa du i ditt första inlägg i punkt 4,eller hur?
Annars hade du rätt för du misstänkte den redan från början fast du jobbade med/byte temp givaren.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]