Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Er ikke helt enig med overladding av batteri, men det kommer ann på hvilken lader du har, men med en gammel lader så kan du risikere at batteriet koker og den aldri gir seg med å forsøke å putte på mer strøm.

Men tror vi er ganske enig om at med gammel lader skal batteriet kobles ifra bilen.
det trodde jag också men det har visat sig helt onödigt.
Men naturligtvis står inte laddaren på mer än några timmar.
F.ö. är just min laddare inte en plåtlåda utan istället plastdito.
Bara att lägga på ventilkåpan och ta en långfika :D
Hurvida ett batteri "kokar" eller inte är också beroende av dess kondition, ett halvdåligt batteri och enkel laddare med hög laddström kan "koka" det.
Det är en billig penning att ge 500-1000:- för en modern laddare som inte kräver någon övervakning och som går över i underladdning när den är klar.
Doffen skrev:Egentlig vil jeg bare si en ting. Kast laderen og kjøp en ny.
En lader som du kan velge mellom ampere er rett og slett for gammel til å bruke på en moderne bil.
Tvärtom, det är ju perfekt att man kan välja laddström. På min Ctec väljer jag 0,7 Amp när jag laddar batterierna i MCn och Klipparen och 3.5 Amp när jag laddar bilen.

Bild
Just for the record så verkade det inte som det spelade någon roll på mitt batteri. Laddade ca 4-5 timmar och tänkte att jag skulle ha tillräckligt med kraft för att komma igång, men se sådär enkelt gick det inte. Batteriet ville inte hålla någon laddning alls. Jag startade sen upp bilen med starthjälp från laddaren och körde till mitt inköpsställe av batteri, jag trodde då i min enfald att ca 1-1.5 mil bilkörning skulle göra att jag kunde köpa batteri och ta mig hem, men icke. Efter att ha varit i butik ca 10-15 minuter så kom jag ut till en bil som inte ville starta. Jag fick gå in i butiken och låna en nyckel nr 10 och byta på plats.

Det som förvånar mig mest är hur snabbt batteriet dog, på morgonen dagen innan var bilen svårstartad, dagen efter med laddning 3 timmar på kvällen och laddning 4-5 timmar dagen efter så trodde jag att jag var hemma. Men batteriet verkar ha heldött på bara en dag typ. Är detta vanligt? Pajar en cell så pajar den väl, men har inte varit med om att det bara tagit slut så där direkt.

Angående laddström så har jag bestämt mig för att det är skitsamma, det finns många olika synpunkter här märker jag. Men ett startbatteri kan ge flera 100A vid start så att elektroniken skulle ta skada av att jag laddar med 12A, det tror inte jag på. Sen kan man säkert ladda för mycket men ett 80A batteri som laddas med 12A är ändå 80/12 = 6.6 timmar innan det skulle bli jobbigt.
Greitt. Din bil dine problem. Er ikke ladestrømmen som kan knekke bilens system, men ladespenningen.
Så når du ikke gidde å høre på noen som vet litt mere om dette enn deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du gidde å spørre.

Om du lader med 12 eller 20 A bryr bilens system lite om, er spenningen som er viktig.
VolvoB20 skrev:
Doffen skrev:Egentlig vil jeg bare si en ting. Kast laderen og kjøp en ny.
En lader som du kan velge mellom ampere er rett og slett for gammel til å bruke på en moderne bil.
Tvärtom, det är ju perfekt att man kan välja laddström. På min Ctec väljer jag 0,7 Amp när jag laddar batterierna i MCn och Klipparen och 3.5 Amp när jag laddar bilen.

Bild
Nja, det eneste du velger er hvilket batteri du har.
Ett lite batteri til Mc tåler ikke like mye ladestrøm som ett bilbatteri, at du kan velge gjør bare at du kan bruke laderen på flere batteri, men laderen justerer selv ladestrømmen etter skikken på batteriet.
Så egentlig velger du ikke ladestrøm, men type batter på din ctek lader, ladestrømmen når du lader ett bilbatteri er maks 3,5 A, men på de siste stegene går laderen over i vedlikehold og lader bare med 0,5A f.eks.

Men for bilenes elektronikk er det viktig at ladespenningen aldri overstiger 15 v, og med en gammel lader kan det skje, men ikke dermed sagt at det kommer til å skje, det går jo bra som oftest, men jeg ville ikke tatt den risikoen.
Håller med övriga gällande att enbart ampere är inte avgörande utan också spänningsnivåer.
Ett frisk batteri kan klara en amperenivå som får ett dåligt att lägga av.
Och modern elektronik kan ta skada av fekaktig spänning, behöver inte sluta att fungera men kan ge skador som orsakar intermittenta fel, t.ex. att "1/0" skifte får förändrade pulsvinklar så att det kan bli feltolkning.
Om du gidder å lese alt, så har jeg påpekt problemet med begge delene, for høy ladestrøm kan ta livet av batteriet, for høy ladespenning kan ta livet av elektronikken... Er viktig å vite forskjellen.
Så beklager om jeg virker dryg. Men dette er fakta, og er desverre mange som ikke vet problemet og hva slike enkle feil kan skape av problemer..

For å ta ett eksempel. En lastebil ble feilsøkt på, hvor det ble belastningstestet kabler. Her ble 7-8 styreenheter byttet pga. Laderen til batterivognen som ble brukt under testingen stod til lading samtidig på grunn av dette så kom spenningen over 30 V ett øyeblikk og grillet styreenheter for over 100 000 kr.

Og det som også er at feil trenger ikke dukke opp med en gang, men dette kan ta lang tid før ting skjer. Noe som er kjipt.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]