Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
Hej!
Bil: V70 2,4T-03 med BSR steg 1

Bytte motor i våras till en motor och turbo som rullat 13400mil. Bytet gjorde jag själv.

Hade lite uppstartsproblem (tror motorn stått på skroten ett tag så det är ju normalt då ventilstyrningar mm kan ha fastnat). Efter någon dag eller två gick den dock igång. Efter det har motorn i stort sett gått som den skall. Har kunnat känt en svacka i (som jag inte hade på den gamla motorn) under kraftig acceleration (säg vid 2700-3000 rpm). Jag har dock valt att låta det bero tills jag kört motorn ett tag, vilket jag nu gjort (svackan i registret är kvar).

Har vid 2 tillfällen, båda när jag kört med farthållaren och båda i samband med acceleration i uppförsbacke på 5:ans växel (vid ena tillfället med släp och ca. 80 km/h) och 2:a gången igår utan släp och vid en hastighet av ca. 125km/h) råkat ut för att den orange varningslampan tänts och ett larm med en text jag inte kommer ihåg exakt. Men något med "begränsad motoreffekt...". Vid båda tillfällena har jag stannat, stängt av motorn och startat om, därefter har motorn gått som innan.

Någon som har en tanke/idé om vad som kan vara orsaken?

Mvh!
// Niklas
Användarvisningsbild
av Jackson75
Med reservation för att detta är helt felaktigt. Men jag tänker mig om farthållaren används i relativt låg hastighet i uppförsbacke, så blir ju vridmomentet lågt och motorn lyckas inte hålla inställd fart. Då krävs att man växlar ner, för att farthållaren ska lyckas hålla inställd hastighet. Det är inget sådant som spökar?
av Avarage
Jackson75 skrev:Med reservation för att detta är helt felaktigt. Men jag tänker mig om farthållaren används i relativt låg hastighet i uppförsbacke, så blir ju vridmomentet lågt och motorn lyckas inte hålla inställd fart. Då krävs att man växlar ner, för att farthållaren ska lyckas hålla inställd hastighet. Det är inget sådant som spökar?
Vid båda tillfällena har jag kört på 5:ans växel.

Vid 1:a tillfället var hastigheten ca. 80-90 km/h, lätt uppförsbacke men med tungt släp.
Vid 2:a tillfället var hastigheten ca. 125 km/h, inget släp, och medelkraftig uppförsbacke.

Min bedömning är att varvtalet vid båda dessa tillfällen var gott och väl inom det register där farthållaren normalt sett fungerar bra.

Det jag noterade vid 2:a tillfället, 30 sek innan larmet, var att accelerationen när jag aktiverade farthållaren igen (efter att ha slagit av på takten pga. annan trafikant) var värdigt ryckig. Dvs. när tubon laddade accelererade den fullt för att 1-1,5 sek senare upptäcka att med den här accelerationen komme rjag skjuta öve rmålet så jag slår av. Vilket då gav för låg acceleration så jag slår på fullt igen.

Så höll den (farthållaren) på tills korrekt hastighet uppnåtts. Då gick den som den skall dvs. jämnt och bra.

Regleringen med farthållaren var instabil med andra ord.

Sedan har jag uppfattningen av att larmet "Begränsad motoreffekt..." i sig nog inte har med farthållaren att göra.

Skall läsa av felkoderna i förhoppning att något matnyttigt larm har loggats.

// Niklas
Jag är ingen motorinjenör. Men har läst någonstans att det kan vara turbon som överladdar. Då slår den ifrån. Men om det var samma scenario som du har kommer jag inte ihåg. Jag tyckte att våran D5:a tappade vid 2500rpm. Då hällde jag i en flaska (Vars jag glömt namnet på sedan igår :roll: ) i tanken. ska göra det var 500:de mil. Nu går bilen som en klocka igen! :D
Jag är ingen motorinjenör. Men har läst någonstans att det kan vara turbon som överladdar. Då slår den ifrån. Men om det var samma scenario som du har kommer jag inte ihåg. Jag tyckte att våran D5:a tappade vid 2500rpm. Då hällde jag i en flaska (Vars jag glömt namnet på sedan igår :roll: ) i tanken. ska göra det var 500:de mil. Nu går bilen som en klocka igen! :D
av Avarage
Gotlandsbästa skrev:Jag är ingen motorinjenör. Men har läst någonstans att det kan vara turbon som överladdar. Då slår den ifrån. Men om det var samma scenario som du har kommer jag inte ihåg. Jag tyckte att våran D5:a tappade vid 2500rpm. Då hällde jag i en flaska (Vars jag glömt namnet på sedan igår :roll: ) i tanken. ska göra det var 500:de mil. Nu går bilen som en klocka igen! :D

Var det K-sprit du hällde i?
Kanske vore kul o veta vad du hällde i som fick den att gå som den skall?

Mvh!
// Niklas
Halloj. Nu hittade jag det. :D STP Diesel Injector Cleaner heter det. Men det är ju till Diesel. Men finns till bensinare oxå. Billigaste sättet att prova det! Lycka till.

Mvh Peter
av larsan
Jag har samma problem med min v70 -01 t5:a, dvs, om jag accelererar med farthållaren i samband med uppförsbacke, då får man "motorprestanda reducerad" och det är när turbon är på väg att ladda(stor seg turbo så tar några sekunder med last innan det inträffar). Stannar man och startar igen går bilen åter normalt. Jag märkte detta första ggn efter att jag trimmat med BSR steg 1. Problemet finns dock även med orginal programvara. Eftersom jag märkte detta i samband med trimmet första ggn kollade jag med BSR och dom gissade på det elektroniska gasspjället och jag är nog beredd att hålla med dem i mitt fall då jag har spagettispjällhuset med vit display och bilen snart gått 32000 mil =)

Felkoden jag får i samband med detta är nedan och misstänker att du får samma(om du nu har beställt dit trim med felkodsavläsarfunktion)?

ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x981A Vridmoment

En annan felkälla om jag får gissa kan ju vara magnetventilen med?

Inga större problem ännu men kan märka att bilen inte går helt jämt utan har väldigt små hacktendenser. Har tagit loss och gjort rent spjällhuset utan skillnad i mitt fall. Blir till att byta spjällhus(atech) och i samma veva byta/rengöra oljefällan, sedan tror jag att detta problem är borta för min del =)

Hoppas detta kan hjälpa dig något!

Mvh
Lasse
av larsan
Gotlandsbästa skrev:Halloj. Nu hittade jag det. :D STP Diesel Injector Cleaner heter det. Men det är ju till Diesel. Men finns till bensinare oxå. Billigaste sättet att prova det! Lycka till.

Mvh Peter
Jo gällande detta så har jag faktiskt även provat med en sådan injection cleaner för bensinare då utan positivt resultat för min del. En gång förra hösten och en gång nu i somras.

Mvh
Lasse

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Hej, Jag tror min V50 från 2007 har exakt s[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]