Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
#788868
Efter bytet och rengöringen igår, så gick bilen väldigt fint, körde på tomgång i 20 min, sen en repa på 3 mil motorväg bland annat, sen tillbaka till byn och då började det att smårycka i ratten fast lite mindre än förr och tomgången höll sig bättre.
Motoroljan ser väldigt fin ut och ingen olja har pressats sig upp via påfyllningshålet och heller ingen rök från oljestickan har setts, så det verkar ha gett bra resultat

Men idag så kändes den väldigt kraftlös vid gaspådrag och rycker vid just stillastående med växel i, men bra mycket mindre än förr.
Däremot så rycker/pulserar den när jag bromsar i farter mellan 40 - 1xx, och det känns som att jag får längre bromssträcka helt plötsligt ?

Nu blir nog så att jag köper dom där tändkablarna och hoppas på det bästa för att kabel nr 3 har som sagt ett brännmärke på sidan av hylsan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#788942
Om den har brännmärken så är det nog dags att byta, oavsett om det är felet i det här fallet eller ej. Såvida du itne bytt under din ägo så har det säkert inte bytts på väldigt länge, om ens alls. Min 855a t ex har ju orginalkablar från -95 :lol:
Glöm inte den lilla kabeln mellan spole och lock bara :)

Gaspådrag säger du... Har du reflekterat över om det är vissa varvtal eller hela registret? När min röck och jävlades var det i dom lägre registren (~1500-2500), när den väl skuttade över dom varvtalen så gick den som den skulle. I mitt fall var det ju dock bara lock+rotor som var tokslut.

Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det högra. När dom är dåliga - eller rent av tokslut - så kan det ge upphov till ryckningar och ojämn gång (motorn mår ju inte bra av att "studsa runt").
Mitt högra var ju tokslut så det var mer eller mindre metall mot metall. Efter byte så blev bilen både tystare (konstigt va? :P ) och lite mindre kinkig vid växlingar.

Men iaf, jag tycker det fortfarande låter som om den misständer lite då och då. Hur var det, hade du bytt lock och fördelare? Hur ser tändstiften ut? Ser dom likadana ut allihoppa, och hur ser dom ut? Tändstift är rätt bra på att tala om om något inte fungerar som det ska på någon cylinder.
Användarvisningsbild
av jezper
#789097
Lucif3r skrev:Om den har brännmärken så är det nog dags att byta, oavsett om det är felet i det här fallet eller ej. Såvida du itne bytt under din ägo så har det säkert inte bytts på väldigt länge, om ens alls. Min 855a t ex har ju orginalkablar från -95 :lol:
Glöm inte den lilla kabeln mellan spole och lock bara :)

Gaspådrag säger du... Har du reflekterat över om det är vissa varvtal eller hela registret? När min röck och jävlades var det i dom lägre registren (~1500-2500), när den väl skuttade över dom varvtalen så gick den som den skulle. I mitt fall var det ju dock bara lock+rotor som var tokslut.

Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det högra. När dom är dåliga - eller rent av tokslut - så kan det ge upphov till ryckningar och ojämn gång (motorn mår ju inte bra av att "studsa runt").
Mitt högra var ju tokslut så det var mer eller mindre metall mot metall. Efter byte så blev bilen både tystare (konstigt va? :P ) och lite mindre kinkig vid växlingar.

Men iaf, jag tycker det fortfarande låter som om den misständer lite då och då. Hur var det, hade du bytt lock och fördelare? Hur ser tändstiften ut? Ser dom likadana ut allihoppa, och hur ser dom ut? Tändstift är rätt bra på att tala om om något inte fungerar som det ska på någon cylinder.
Har inte bytt kablarna ännu, men ska beställa nya idag så får vi se, och tändstiften har jag bara kollat på cyl 1 och det såg fint ut (dom byttes för ca 1000mil sen).

Det är på dom lägra varven ca 900 - 2000 och värst på tomgång med växel i (automat) vid rödljus tex, men även på motorväg eller landsväg när jag haft lågt varv och ska gasa på. när jag däremot lägger i parkeringsväxel så går den jämt. Och som jag skrev förut, så verkar den gå bra i ca 10-15 min eller tills den blivit varm.

Mitt motorfäste där uppe ser sådär ut, men jag känner att det är något med motor/tändning/bränsle att göra, vet inte heller om det kan vara tomgångsmotorn som bråkar, men då skulle den kanske inte märkas i dom högre varvtalen.

Bytt och gjort
Nytt Luftfilter
Nytt Bränslefilter
Ny rotor och fördelarlock
Ny insugsslang
Ny oljefälla och slangar mm
Ny packning till insugsröret
Ny olja + oljefilter m packning
Rengjort spjällhuset och ska byta packningen imorgon.
#789800
Lucif3r skrev:Mja, bara kolla ett stift säger inte så mycket. Du lär allt kolla samtliga stift och jämnföra dom. Det spelar ingen roll om dom är nya eller gamla - ev. misständningar, dålig luft/bränsle blandning osv syns direkt.
Idag bytte jag alla tändkablarna efter att ha sett ett brännmärke på en av kablarnas hona (rördelen som stiftet omsluter) och det resulterade i att bilen slutade rycka, både med växel i och utan, och en stabil tomgång.

Jag fick dessutom den rätta kraften och accelerationen tillbaka och bilen har nog aldrig gått så här bra, och det kan nog bero på dom saker jag bytt och rengjort mm, så nu drog den 0.85 på 5.5 mil enligt färddatorn, vilket är helt ok för mig som inte gubbkör.

Tack alla ni som lagt tid på att hjälpa till med förslag mm.

Nu rullar jag igen :D
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]