Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurnell
Hejsan.
Fick 2a på besiktningen för att bromsen låg på vänster bak. V70 01

Hur vet jag om det är handbromsen eller den vanliga bromsen som strular?
Användarvisningsbild
av bem
Jag byytte bromskivor och belägg förra helgen på min V70 2001.
Enklast är nog om du helt enkelt plockar av hjulet så du kan se bromsoket och beläggen på det hjul som de klaga på.
Sen kollar du så beläggen inte sitter helt fast - det gjorde de på ena bakhjulet på min - det låg nog an en hel del d'är på min utan jag visste om det. Det är enkelt att ta av bromsoket och se till att klossarna löper lätt (rengöring/renskrapning) om så behövs.
Har för mig det var en 13 nyckel och en insexnyckel (bakom gummipluggarna man tar ut) vad det nu var för storlek på insex som hehövdes för att få av oket.
Om du tar av bromsoket inkl klossarna och sen snurrar på hela bromsskivan så märker du om det går lätt eller ligger an från handbromsen skulle jag tro. Jag snurra på alla mna bromsskivor efter monteringen så jag såg de satt rakt och inget skrapa i skivan innan jag skruva tillbaka hjulen.
Om det skulle vara handbromsbeläggen så måste du ta av skivan för att inspektera och ev byta el åtgärda och där kan du råka på som för mig att hela skivan satt som berget så jag var tvungen att använda en hemmagjord avdragare och sen knacka med en hammare för att få av bromsskivan. I och med att jag ändå skulle byta skiva så blev det en hel del våld innan skivan lossnade, men av kom bägge bakre så småningom. Blev riktigt bra efter byte av av alla 4 skivor och nya belägg. Det tog en hel dag för mig (gjorde rent oken och så också så det tog lite extra tid). Hade hjälp av brorsan så vi var två så det pinna på rätt bra vid bytet.
Köpte skivor och belägg på Biltema, de duger nog.

Hoppas det löser sig för dig.

/Bo
av Arne
Ta loss hjulet och se om bromsklossarna går trycka in något, går det och bromsskivan snurrar lätt så är problemet att oket kärvar och/eller bromsslangen är defekt och fungerar som en backventil.
Senast redigerad av 1 Arne, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LeifA
Sannolikt är det oket som har en rostig kolv som inte vill röra sig som den ska.
Att smörja upp det med olja är bara att skjuta problemet framför sig,byt ok.
av Gurnell
Tack för svaren. Hade loss hjulet i går, gjorde rent oket så att beläggen gled fint. När jag snurrade hjulet så lät det inget speciellt.Körde en kort tur, bromsade mycket även med handbromsen. Ingen värme inga missljud. Idag körde en kort tur kände att fälgen var varmare på vä sida än höger. Var hade ni börjat? Kolla oket igen? Kolla handbromsen? Hur vet jag att det är den som kärvar? Den fungerar fint för övrigt tycker jag.???
Användarvisningsbild
av Bosse78
LeifA skrev:Sannolikt är det oket som har en rostig kolv som inte vill röra sig som den ska.
Att smörja upp det med olja är bara att skjuta problemet framför sig,byt ok.
Låter dyrt att köpa nytt bara för att det kärvar... nytt ok är också att skjuta på problemet för dom kommer alltid att börja rosta. Har kört många år med bilar där man fått smörja och motionera nån gång.
av Gurnell
Har nu på morgonen åter plockat av hjulet och plockat ner oket.
Har motionerat oket fram och tillbaka ett antal gånger och även luftat lite. Nu hör jag bara ett litet skrapljud när jag snurrar på hjulet Ska det vara helt ljudlöst? Sen ser jag när jag pressar in kolven att det läcker ut lite bromsvätska ur gummidelen som sitter mellan ok och kolv. Är det då bara att åka och köpa nytt ok?
Användarvisningsbild
av LeifA
Kommer det olja där så åk köp ett ok bums.
Bra beg ok på skroten eller ett från Biltema,en av få saker som funkar där(obs,min erfarenhet).

@lennarte , Bra argument Lennart, jag tror ocks[…]

Känns som satir? Är annars bara en l&oum[…]

På framsidan av lådan. Denna video bor[…]

spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]