Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Japp!

Förutom på exportmodeller. Det fanns 16-ventilersmotorer även i senare årsmodeller, men bara på andra marknader än den svenska.
av Rådlös
Sedan är det väl lite så här att det hade blivit "dubbelt upp" med både (lättrycks)turbo och 16 ventiler.
Christer Glenning i det gamla teveprogrammet "Rattmuffen" påpekade att 16 ventiler gav ungefär samma effektökning som en turbo. På den här tiden var ju Volvo lite måttliga i effektuttag på standardbilar så dom ville nog inte ha både och utan nöjde sig med det ena eller det andra.
Så tolkar jag det i alla fall. Det grundar jag på att titta på båtmotorerna. Det finns inga marina bensinturbomotorer, men däremot flerventilsmotorer i båtar. En bensinturbo skulle bli brandfarligt glödhet. Det är det sista man önskar sig i en farkost som är brännbar. (Plast eller i några få fall, trä)
Dieselturbo finns i båtar, men diesel är inte på långa vägar så eldfängt som bensin.
av NilsO
Men det fanns 940 med åtminstone 2.0 liters 16v turbo, motorn kallad B204FT (finns bl.a. i Italienexport). Osäker om det även fanns en "B234FT" på några marknader, dvs 2.3 liters?
av triumph00
Så om det är en 2,0 liters motor kan den alltså ha 16 ventiler (finns en del importerade 940)
Men det fanns inte som svensksåld om jag förstår dig rätt?

Ser man detta på utsidan motorn/ventilkåpan när det är 16v??

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]