Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#788673
Maskinskadeförsäkring är ju upp till 15000 mil. Jag skulle tagit den som gått minst utan att tveka.
#788674
rikrd: Du frågar om man kan se om ventiljustering har gjorts eller inte?
Om du backar lite i den här tråden, till ett färskt inlägg av "Svedan" från den 15 september, så kan du se att han fick veta av en servicetekniker att ventiljustering hade inte gjorts på hans köpeobjekt!
Detta visar att det finns notiser i databasen om det. Jag har själv varit med om ett annat exempel, men det var redan på åttiotalet. Jag lämnade in min Volvo 244 till en auktoriserad Volvoverkstad. Medan jag stog där vid disken och kundmottagaren "läste högt för sig själv" sa han att generatorn var tidigare utbytt på min bil. Det var inget fel på generatorn i detta aktuella fallet och den hade alltså blivit bytt innan jag ägde bilen.
Så redan på åttiotalet fanns det "loggbok" på bilarna i alla fall inom Volvo. Nu kanske det kommer an på personalen hur nitiska och pedantiska dom vill vara och noterar ALLT. Dom kanske förtränger sådant som dom tycker är bagateller? Annars är det ju så att när man hämtar ut bilen från en service eller ett verkstadsjobb, så får man en bunt papper i handen som inte bara är fakturor. Det finns detaljlistor på utbytt materiel och eventuella mätvärden på kontrollmätningar och att det blev rätt monterat etc. etc.
I datorernas tidevarv är det ju så lätt att lagra allt sådant här digitalt. Så jag är övertygad om att informationen finns någonstans. Det gäller bara att någon är tillräckligt engagerad för att ta fram den.
Bilförsäljare nu för tiden har ju gått kurser för att sälja sina bilar. Jag skulle tänka mig att dom får lära sig att det verkar trevligare om dom kan besvara en fråga från spekulanten med en "grabbig ryggdunk" och säga: Det är klart att vi har fixat det och detta för dig! Och som en extra bonus får du bla, bla, bla...
En "torr" och tråkig byråkratiskt lagd bilförsäljare som inte har gått kursen, gör en utskrift på sevicehistoriken och överlämnar en ½ A4-pärm med papper som ändå ingen orkar läsa.
#788765
joel80 skrev:Med tätare serviceintervall även innan 9000 mil blir det ju ingen vinst av att köra etanol, inte så jag menar. Men du kan ju inte slå ut hela kostnaden på 25000kr på endast etanolen. (som för övrigt inte verkar vara en kostnad alla behöver betala.) Även om man kört på bensin kostar det med service..
Vill bara notera att det inte behöver bli en högre kostnad beroende hur mycket man kör per år. 2,5FT har 1500mil eller 1år och 2,0f/1,8f har 1000mil eller 1år. Kör man diesel eller bensinare och kör 1500mil/år måste en mellanservice ändå göras, kan var värt att tänka på! :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]