Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frille51
Hej ! har för ett par månader sen införskaffat en XC70 D4 AWD automat, 2013, demobil hade gått c.a. 1300 mil. Jag tycker den "varierar" så mycket i bränsleförbrukningen, vid motorvägskörning i 110 km med farthållaren drog den runt en liter per mil dom första c.a. 4 milen sen poppade den ner till mellan 0,65 - 0,75 på displyen, när jag kontrollerat vid tankning har den legat mellan 0,85 - 0,9 lit./mil vid blandad körning och när jag försöker köra ekonomiskt. När jag startar från stillastående visar förbrukningen på mellan 5-6lit./mil och går sen ner till runt litern.
Finns det någon som jag kan jämföra med ? (mitt första inlägg)
Användarvisningsbild
av Perc
Det är helt normalt att momentanförbrukningen skjuter i höjden då du startar från stillastående. :) Med förare och full tank är det säkert dryga två ton som det ska sättas rull på. Det är lätt att glömma det när det räcker med att kröka höger stortå för att saker ska hända.
Användarvisningsbild
av joel80
Får du tillfällig extra hög förbrukning vid t.ex motorvägskörning kan det vara så att partikelfiltret regenereras. Händer ca en gång per 100-200 mil beroende på körsätt. Då går förbrukningen upp ett par dl under 4-5 mil/20-30min.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]