Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
RCE skrev:På min XC60 är det absolut inga problem att se kulan, men sen har jag iofs en sådan typisk SUV-krok som hänger ut betydligt mkt mer än exempelvis den fasta som oftast monteras på V70.
Den fasta kroken på XC60 ser verkligen helt sjuk ut så långt ut som den hänger. Den delbara sitter mycket tightare mot karossen och kan också ses utan problem i kameran.
av RCE
MartinS skrev: Den fasta kroken på XC60 ser verkligen helt sjuk ut så långt ut som den hänger. Den delbara sitter mycket tightare mot karossen och kan också ses utan problem i kameran.
Jag instämmer, den påminner väldigt mkt om den som brukar sitta på Landrover. Men då jag är aningen bekväm och kör mkt släp och husvagn fick det bli fast, trots det bisarra utseendet.
av RCE
Vojje skrev:men det vet jag :D
Är det inte en skruvad kula du tänker på nu? Att delbart drag inte skulle vara tillåtet med friktionskoppling har jag svårt att tro.

Dessutom körde min systers man upp för B96 med kombinationen "XC70 + Husvagn med AKS friktionskoppling + delbart drag" för bara två månader sedan, man tycker att inspektören borde sagt något när han monterade kroken innan påkoppling.
Användarvisningsbild
av Vojje
klart att det är tillåtet. Men jag vill minnas från manualen (Winterhoff) att det är en rekommendation.
Inte så konstigt med tanke på hur kopplingen nyper fast draget.
Användarvisningsbild
av Vojje
ja, en fast krok är i alla avseenden att föredra när kärran väl sitter på plats.
Ni känner väl till att det är ett absolut krav att kroken är fri från fett, smuts och färg.
Inte sällan står kulhandsken klockan två när det är dags att koppla av med den traditionella anordningen.
Aldrig så med friktionsdrag som sitter som berget (nästan). Hela funktionen försvinner med ett "glappigt" avtagbart drag.
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]