NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdeimos
Det verkar som det är någon komponent i min bil som inte gillar steg 1 trimmet Svensk Motooptimering programmerade min bil med. Mellan ca 2-3000 rpm(tydligast på 3an) tvekar den och smårycker ett par gånger innan den drar på som den ska.

Vi kollade på laddtryckskurvan på hans dator och den går från ett ligga på drygt 0.8bar mellan 2-3000 rpm till att gå upp till 0.9 över 3000rpm för att sen långsamt sjunka till 0.7 på toppvarv. Den borde egentligen ligga på 1 bar mellan 2-3k för att sen börja dala.

Signalen från magnetventilen var att den var helt öppen mellan 2-3k rpm till att börja reglera efter 3000rpm. Enligt killen där så såg han inget onormalt i detta. Men borde den inte reglera hela tiden för att undvika att laddet skenar?
Jag har haft några trimmade turbobilar tidigare och min värld så luktar det kass magnetventil men det trodde inte killen på Svensk Motoroptimering. Detta eftersom signalen såg normalt ut på datorn. Det fanns inte heller några felkoder på bilen före eller innan trimmet. Inga onormala spikningar visade sig inte heller.

Bilen går som satan på högvarv, jämt och fint. 100-200 går på ca 17s, så rätt luftmätning och bra med bränsle borde ju bilen få.
Bilen har gått 7000 mil och är nyservad med olja och luftfilter. Idag byte jag även stiften för att utesluta detta.

Jag skulle återkomma till SMOAB efter jag bytt tändstift och om bilen inte gick bra men grejen är att jag har svårt att se vad han kan hjälpa mig med. Alternativet är att köra in original igen men det känns ju trist. Förmodligen är det ju någon komponent som börjar bli dålig så jag lär väl få byta den så småningom ändå. Någon som kan hjälpa mig med tips här?
Användarvisningsbild
av opA
Tändspolar
Magnetventil
Tändstift
.. felprogrammerad mjukvara :)
av tdeimos
Bilen går fortfarande dåligt. Nu har jag:

Bytt magnetventil
ryckt lmm kabel, då går bilen jämt vid fullgas men kör ju också bara på grundladd så vettefan om det säger så mycket!? Bilen går ju bra sålänge man inte gasar fullt även med luftmassemätning på.
Rengjort lmm.
Rengjort gasspjäll.
Kollat på stiften, det gick att blåsa bort lite sot vilket tyder på fet blandning?
Tourqe vittnar om att den nu kan läsa av lite mer luft. 240g/s istället för tidigare 220g/s på maxvarv. Kanske kan ge någon ledtråd för den kunnige

Har studerat laddet i grafer i torque och laddtrycket går extremt ojämt mellan 2000 till 4000 varv. Skjuter upp mot 0.8 för att sen gå ner på 0.6-0.7 går sen upp mot 0.8 igen och peakar sen upp på 1 bar vid 4500-5000 för att sen börja dala ner mot 0.7. Från 4500 känns bilen normal utan det minsta småryck. Men därunder går bilen uppenbarligen skit och det känns tydligt på den småryckiga och ojämna accelerationen. Det som är intressant och säkert en bra ledtråd för den som är duktig på turbomotorer är att om man studerar vridmomentet på bsr steg 1 graf så ligger motorn på maxvrid just i de registret som min bil går skit. Vid maxvrid har jag fått förklarat för mig att det också är högst tryck i cylindrarna. Nu sitter det inte bsr-programvara i min bil men eftersom tillverkarna har samma komponenter att leka med och strävar efter samma slutresultat så ser säkert kurvorna väldigt lika varandra efter mappning.

Lämna in på Volvo känns som det blir en dyr gissningsaffär. Börjar mer och mer kännas som ett fall för någon som har lång erfarenhet av trimmade turbobilar... Jag har tyvärr dåliga kontakter här ikring Falun/Borlänge och tyvärr har Dahlbäck sålt sin verksamhet till någon snubbe som jag inte vet status på. Någon som har tips på bra turbomek i närheten?
Användarvisningsbild
av opA
Nu är de ingen direkt i närheten av dig men jag skulle rekommendera att ringa Bosse på Autotech !
0520 - 48 05 20

Han om någon borde kunna svara på dina frågor över telefon.. han är en jäkel på de mesta !
Är de någon som kan något om turbobilar så är de Autotech ! :)
Hej,

Jag har liknande problem med min S40 T5 -05, den rycker till och tveckar när man ger på fullgas för att sen dra hur jämt å fint som helst, sen vid "hastigt" gasavsläpp så rycker det också till i bilen.

Jag åker Autotech prog, har testat att bytt magnetventilen, bränsletrycksgivaren å tändstiften inget har hjälpt, har även snackat med ATM, fick då testa en annan programvara, inte heller detta hjälpte.
Dom verkar tyvärr inte kunna lösa det över telefon, utan vill ha ner bilen för felsök.
Problemet är att jag har en j..vla bit att åka....

Återkom gärna om du löser ditt problem, vore kul å testa och se om det funkar på min också. :wink:

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]